|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 14 juli 2012 kl. 10.03
|
|
Biffkor? Går det att rida på dem? Man kan ju försöka i alla fall.
|
|
|
Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Onsdag den 18 juli 2012 kl. 15.48
|
|
Ska fråga grannen kanske skulle jag lova honom något drickbart i utbyte mot ett försök. Eller fråga Hultarn han har säkert gjort det om har något i sig och är i rätt dagsform. Men har starkt för mig att det 70-talet fanns något som gick i Tv någon sorts skämtfilm/snutt om Fälldin, där han red på en ko.
|
|
|
Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Torsdag den 26 juli 2012 kl. 23.00
|
|
Ja du Håkan, det går att rida på en ko. I alla fall på "biffko". I alla fall på Blenda hon tuggade lugnt vidare, när Grannen red på henne.
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Fredag den 27 juli 2012 kl. 14.34
|
Tror jag säkert. Skulle se rätt så lustigt ut med en ko i träns och sadel. Fast man kanske rider barbacka istället. Det går nog lättare. Undrar hur det är att rida på en struts...
|
|
|
Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Lördag den 28 juli 2012 kl. 01.16
|
|
Strutsar, det vete sjutton men det finns en som har strutsar två mil härifrån. Träns och sadel på gamla Blenda ? Grannen red barbacka.
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 28 juli 2012 kl. 01.27
|
|
Har också sett en som har ett knippe strutsar. Kommer inte ihåg exakt var men har för mig att det är någonstans emellan Trollhättan och Grästorp. Brukar åka den vägen när jag skall till släktingarna i syöstra Småland och ser strutsarna någonstans längs vägen.
|
|
|
Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Lördag den 28 juli 2012 kl. 22.02
|
|
Nej, fel håll. Strutsarna finns utanför världsmetropolen Stora Levene. De strutsar du menar, fanns det en kamel med där oxå ?
|
|
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Söndag den 29 juli 2012 kl. 17.14
|
|
I går förmiddag ringde telefonen. När jag svarade var det en dam i luren som pratade på engelska. Eftersom vi väntade samtal från Amerika svarade jag vänligt och frågade efter hennes ärende. Hon sa att det gällde Microsoft Windows och hon ville att vi tillsammans skulle kontrollera säkerheten på min dator. Jag sa att jag inte var intresserad av hennes erbjudande och då började hon bli riktigt tjatig. Då sa jag ”get lost” till henne och då blev hon rent av otrevlig. Så jag sa det en gång till och då slängde människan på luren rakt i örat på mig. Jag vet inte riktigt vad ”get lost” betyder. Det är något jag har läst i Anbytarforum.
|
|
|
Av Jarl Magnusson (Jarma) - Söndag den 29 juli 2012 kl. 18.12
|
jag har en i min närhet som lät dom kontrollera datorns säkerhet, det konstaterades då att det fanns en hel del att göra. Bl. a. ta bort en massa skräp, datorn skulle då kopplas upp så att en "tekniker" skulle se vad som borde göras för att 'öka på' säkerheten. Detta slutade med en totalt craschad dator............. det gick dock att med en del problem köra 'recovery' men program som fanns fick ju installeras på nytt, mycket jobb.......... Efter ytterligare ett telefonsamtal där denne sk. försäljare var mycket ledsen om det hade orsakat problem och denne f-bann........ försäljare ville att hans företag skulle ersätta 'skadan' (eg. tid för ominstallation) detta skulle betalas via WesternUnion men........... jag satt brevid och såg vad han gjorde...... Han skrev ett indiskt namn på betalningsmottagaren och gick snabbt till nästa sida när detta påpekades gick vi tillbaka till föregående sida och där skrevs namnet på kompisen men igen......... det fanns en ruta för att ej godkänna ändringen den klickades på snabbt för att man skulle tro att det stod rätt namn men vi gick tillbaka och påpekade att namnet aldrig blev ändrat, det var då som 'försäljaren' blev ovettig i mun, kanske ett 'get lost' hade avslutat samtalet snabbare men det blev rätt roligt när han blev upphetsad över att blivit påkommen med ett, enligt mig, bedrägeri. Ta lärdom av detta, avsluta gärna ett par 'get lost' det bör göra susen. Jarl
|
|
|
Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Måndag den 30 juli 2012 kl. 12.42
|
|
Strutsarna och kamelen, ja den ägaren kände jag, han bodde senare här i kommunen. Hans yngsta söner hade samma dagmamma som min äldste son. Kamelen, ägaren och strutsarna är numera döda. Men det var poppis när barnen fick rida på kamelen.
|
|
|
Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Måndag den 30 juli 2012 kl. 12.53
|
|
Christian och Jarl, en sådan här sak pratade om i morse i radio. Men den stackaren fick sin dator kraschad, får då bara en undran: Varför släpper man in folk i sin dator via nätet som ringer från utlandet och säger de är från Microsoft. Microsoft struntar väl i om jag fått virus i min dator. Har fått något liknande några gånger när jag surfat, då har det dykit upp varning för skit datorn och jag ska bara installera ett program . Genom att trycka på Ok knappen. Hur man än trycker vid denna varning, så börjar det att installera. Då drar jag ur sladden eler trycker på Ctl Alt Del samtidigt.
|
|
|
Av Jarl Magnusson (Jarma) - Måndag den 30 juli 2012 kl. 14.08
|
Skulle tro att det är nyfikenhet som driver folk i sådana fällor. Det smarta sättet, han åkte på, var att gå till en hemsida för att bara 'titta', där blev det helt plötsligt möjligt för någon annan att använda datorn. Den smällen åker han inte på igen, denna upplysning är för att andra skall ta varning och inte börja diskutera, ett par 'get lost' kan ju göra en viss skillnad.... //Jarl
|
|
|
Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Tisdag den 31 juli 2012 kl. 22.46
|
|
Ändrar min uppfattning om ovanstående person som fick sin dator krascahad. Personen jobbar som konsult om datasäkerhet, har jag fått reda på.
|
|
|
Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Fredag den 03 augusti 2012 kl. 00.43
|
|
Tittar inte på tv, skiter i Os.Men läste på D:s nätupplaga, Sverige ratat i manligt konstsim ?? Vad f.n är det? Ungefär som vinter-os massa konstiga skidsporter på skidor. Börjar tycka att den gamla vikinga idrotten Holmgång ska införas.
|
|
|
Av Arne Johnsson (Rämma) - Måndag den 20 augusti 2012 kl. 19.08
|
Hej. Jag har köpt tre datorer för 300 kr.styck. Dom skulle vara väldigt bra. Jag kommer ej in på Windows, det behövs ett Password, var tusan skall jag få det ifrån. Har någon ett råd att ge mig bliver jag mycket glader. Grållen föreslog lite Brännevin, men han driver nog med mig. Få hjälp från Anbytarforum är väl inte att tänka på, med tanke på regelverket. Mvh.Arne
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Måndag den 20 augusti 2012 kl. 21.36
|
Datorernas lösenord (eller password på utrikiska) har ju den förre ägaren hittat på, så då är det ju därifrån som du ska få det. När du sedan har loggat in, så kan du byta ut de mot egna om du vill. Det är möjligt att det också går att trixa sig runt det här på något sätt; Windows är ju inte alltid så säkert som det påstås från tillverkaren... I äldre versioner kunde man t.o.m. bara klicka sig förbi inloggningsrutan... Kontakta alltså säljaren av underverken och säg att han/hon glömde att upplysa dig om en liten detalj. Vi får bara hoppas att säljaren och ägaren är samma person...
|
|
|
Av Arne Johnsson (Rämma) - Måndag den 20 augusti 2012 kl. 22.31
|
Jörgen. Säljaren hade fått sju stycken av ett företag som skulle skrotat dem. Jag skall snacka med säljaren i morgon. Tack.
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Måndag den 20 augusti 2012 kl. 22.44
|
Arne Har du sett att Romelanda kyrka är till salu? Objekttyp: Villa: 2 500 000 kr Man skulle kunna kapa bort spiran och bygga en sådan där lanternin. Sedan skulle jag kunna bjuda hem dig och då kunde vi sitta där i glaskupan och dricka lättgrogg och titta ut över älven i kvällssolen. Det är bara ett aber, stället ligger för långt hemifrån. Och det är lite väl mycket pengar för en sommarstuga. Fast jag har redan affärer ihop med mäklaren så det kanske kan bli ett vänskapspris. Läget är annars inte något att klaga på. En otroligt fin och välskött golfbana ligger bara några kilometer bort. Du spelar väl golf? Det gör inte jag heller! Men jag har besökt restaurangen vid ett par tillfällen. Maten var det inget fel på. Tycker du jag ska slå till? Jag är ju inte särskilt kyrklig av mig så jag kan nog inte bo i en kyrka. Men de avkristnar väl innan den nya ägaren tillträder? Christian
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Måndag den 20 augusti 2012 kl. 22.56
|
Christian, det där är Norrmannebo kapell. Arne, du kan ju formatera hårddisken också. Då raderas allt som finns där. Men då måste du ju installera Windows på nytt, och för det behöver du en installations-CD. Och dessutom behöver du en CD eller diskett med program för formateringen, så att du kan formatera disken utan att gå in i Windows. Men om du formaterar diskarna, så går du miste om de intressanta företagshemligheter som säkert finns där... Företaget borde ju själva ha raderat allt på diskarna innan man gjorde sig av med dem - men det har man ju uppenbarligen inte gjort, eftersom lösenordet är kvar...
|
|
|
Av Eivor Andersson (Eivora) - Måndag den 20 augusti 2012 kl. 23.56
|
Jag tror inte jag är spekulant på den kyrkan Det är ju rena ödebygden och jag har bott inte så långt ifrån Svartedalen i många år och aldrig hört talas om Norrmannebo.. Skall man sova i kyrkbänkarna då ? Stackars mäklare säger jag bara, han får nog anlita Ernst från TV Det kanske ingår någon konserverad präst *skrattar* Eivor
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Tisdag den 21 augusti 2012 kl. 09.57
|
Det var tur att jag fick reda på hur det ligger till innan det blev affär. Men det är inte långt till golfbanan i vilket fall som helst. Det stod det i alla fall i Aftonbladet. Men det är kanske en annan golfbana än den jag tänker på. Det var väl prästänkorna som blev konserverade? Det vore trevligt att få med en sådan i släktträdet. Hittills har jag bara hittat konserverade guldsmedsänkor. Vad är det för fel på Svartedalen? Romelanda verkar också lite ödsligt och övergivet. Den gamla bensinstationen är ingen vacker syn. Christian
|
|
|
Av Eivor Andersson (Eivora) - Tisdag den 21 augusti 2012 kl. 10.15
|
Jo jag vet att det var prästänkorna, Christian, tyckte bara det kunde vara ett lockbete Det måste vara Lysegårdens golfbana och det är inget större fel på Svartedalen, förutom vargarna. Det är ganska avfolkat och kan ju inte vara många kyrkobesökare där. Tiderna förändras...
|
|
|
Av Arne Johnsson (Rämma) - Tisdag den 21 augusti 2012 kl. 11.05
|
Diskarna har raderats av expertis. Tyvärr. Datorn tar inte emot XP-skivan. Det är inte lätt när man är från Kristallradions tid och hade Kommod och halm i madrassen. En Flicka i sänghamen, det slår allt en konserverad Präst i en Kyrkbänk. Tänk när Svartedalen var som ett hav och bergsryggarna var vågorna och inte buske fanns. Inga vargar fanns, men så kom Svenskera. Inga Lättgroggar, det var bara att vända på Kuttingen igen. I dag har jag tagit ledigt och skall åka till Göteborg en sista gång innan.
|
|
|
Av Eivor Andersson (Eivora) - Tisdag den 21 augusti 2012 kl. 11.33
|
Hej Arne, Hoppas du kan använda datorerna . Har du ingen backupskiva från en annan dator du kan försöka lägga in? Vad gäller Svartedalen, så läste jag nyss om ett tragiskt öde i närheten av Lysegården. Vid Hungersvattnet ligger en stenstuga, som man går förbi via Bohusleden. En familj hade på 1800-talet ett trähus som brann och mannen byggde denna stenstuga istället. De var väldigt fattiga och maken fick ta sig ner till älven och ro därifrån till Göteborg och sälja grönsaker på Grönsakstorget. När yngsta sonen var 4 år sydde hustrun in stenar i kjolfållen och dränkte sig i sjön. Jag har kollat i kyrkoböckerna. Du har säkert hört om detta och jag tycker det var så sorgligt. Ha en bra dag Eivor
|
|
|
|
|