Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Fikarummet   >   Chatt om Ditt och Datt   >   Äldre inlägg (arkiv)   >  
Äldre inlägg till 08 december 2012
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13058) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson (Vedhuggaren1) - Lördag den 03 november 2012 kl. 05.46
Tja, jämför med livslängden på en runsten, järnåldersgrav eller varför inte t.ex. Cheopspyramiden.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13061) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Lördag den 03 november 2012 kl. 09.30
Det är förstås gravimporten jag tänker på. Jag förstår inte vitsen med att frakta gravar runt halva jordklotet. Det måste ju röra sig om begagnade gravar. Obegagnade gravar är knappast några gravar!

Att förbundet inte skulle hålla sig till fakta är väl otänkbart?

Att transportera hit Cheopspyramiden tror jag inte är görbart. Om så vore, var skulle vi ställa den?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13062) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Lördag den 03 november 2012 kl. 10.43
Läste något liknande från skolan. Så här står det Alla sociologiska och kriminologiska undersökningar under de senaste årtiondena visat entydigt att ungdomsbrottsligheten avtar med stigande ålder. Självklart avtar den med stigande ålder, man är väl inte ungdom hela livet.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13063) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Lördag den 03 november 2012 kl. 10.56
Förmågan att hålla sig till fakta kanske också avtar med stigande ålder. Fast jag är förstås själv rätt så gammal. Gamla gubbar kan vara ganska så luriga.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13064) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Lördag den 03 november 2012 kl. 11.25
Det är väl inte det enda märkliga på Rötters förstasida? Att gravar importeras från Kina, menar jag. Och jag är faktiskt väldigt nyfiken på hur det går till...och vad säger dom gamla kineserna om detta?

Det finns en "annons" angående Ancestrys tillfälliga gratiserbjudande, och där finns en bild från en kyrkobok - i färg!
Ancestry/Genline har inga bilder i färg! Är bilden snodd från AD?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13065) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Lördag den 03 november 2012 kl. 12.14
Bilden är förmodligen handkolorerad. Det var en vanlig metod under 1940-talet och en bit in på 1950-talet. Originalbilden kan knappast ha varit i färg. Då hade den antagligen varit utfrätt och näst intill omöjlig att läsa. Särskild om det rör sig om ett fredagsexemplar.

Förbundet snor inga bilder. Även om det inte är stöld så är det stick i stäv med upphovsrättslagen.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13067) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Lördag den 03 november 2012 kl. 19.20
Apropå bilder och upphovsrätt. Nättidningen Rötter utlyser
en fototävling just nu.

Bilden kan föreställa kyrkogården,
en vacker gravdekoration eller
egentligen precis vad du vill.

Den enda regeln är att bilden på
något vis förmedlar din
allhelgona-stämning.

Jag funderar på att skicka in ett bidrag. Vad tror ni?
Själv är jag ganska så nöjd med bilden.

advent.jpg

Efter vad kan förstå så förbehåller sig inte Rötterredaktionen
rätten att publicera de inskickade bilderna. Varken vinnarnas
eller förlorarnas.

När det gäller min bild så är det inga problem. Den är fri
all publicera för alla och envar. Jag tycker det är enbart
roligt om den sprids.

Vill du vara med och försöka vinna något av de fina priserna
får du skynda på. Tävlingstiden går ut i dag.

(Ändrat av Xian den 03 november 2012 kl. 19.31.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13068) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Lördag den 03 november 2012 kl. 19.43
"Nedlagda gravar"? Är det dom som ska ersättas med begagnade kinesiska gravar?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13070) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Lördag den 03 november 2012 kl. 21.03
Bara inte Greta "Garbo" Gustavsson , ersätts av en kines hemska tanke. Hon var bara så djävla snygg.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13073) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson (Vedhuggaren1) - Söndag den 04 november 2012 kl. 00.05
Sedan måste man väl ha tillräckligt med uppladdade batterier och tomma minneskort för att inte fotograferingen ofrivilligt måste avbrytas p.g.a. att det ena eller andra är slut?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13074) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Söndag den 04 november 2012 kl. 01.25
Sten, undrar om du menar mig icke uppladdade batterier och tomma minneskort ?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13076) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Söndag den 04 november 2012 kl. 09.01
Lotta, nu ska du akta dig för att dra förhastade slutsatser.

Genierna på Ancestry har kanske dragit ett par strumpbyxor över skärmen. Jag provade i går kväll men det fungerade inte som jag hade tänkt för jag hittade inga nylonbyxor. Men jag hittade ett par kalasbyxor i stället men det ville sig inte det heller. Jag har nämligen en riktigt fet skärm och byxorna var alldeles för små. Då drog jag dem över huvudet i stället men det gick inte heller så bra. Det blev bara svart.

(Ändrat av Xian den 04 november 2012 kl. 09.10.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13078) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Söndag den 04 november 2012 kl. 10.53
Det syns tydligt att den beryktade bilden härstammar från AD Online. Man har fuskat med bildkanterna men glömt att retuschera bort "spateln".

enhundbegraven

Bilden kommer från nättidningen Rötter.

Du har alldeles rätt Lotta, här ligger det en hund begraven. Troligtvis en importerad kinesisk tempelhund. Mycket lämplig för skenheliga. Sådan matte sådan hund. Hur ska det gå till att sno sig ut ur det här? Man kan inte strama upp ett koppel hur hårt som helst. Då kan det brista!

(Ändrat av Xian den 04 november 2012 kl. 11.27.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13079) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson (Vedhuggaren1) - Söndag den 04 november 2012 kl. 10.57
Nja, det där med batterier och minneskort var väl en sak för digitalkameran i allmänhet. Har du för få batterier tar de ju slut och fotograferingen kan inte fortsätta. Likadant med de utbytbara minneskorten.

Ancestry verkar fungera f.n. men hu, vilken nedladdningstid.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13081) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Söndag den 04 november 2012 kl. 13.38
Bilden är från AD, Vallerstad C:3 bild 234, sidan 452, AID: v41754.b234.s452
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13083) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Söndag den 04 november 2012 kl. 15.32
Här är den ursprungliga bilden från Arkiv Digital:

Vallerstad C:3 (1737-1828) Bild 234 / sid 452

Observera att bilden inte är hämtad från Anbytarforum/Förbundsforum.

Man kan inte vara nog försiktig när det gäller släktforskarförbundets
rättsuppfattning i olika sammanhang. Den skiljer ju sig som bekant
markant från de lagar och förordningar som tillämpas i det övriga samhället.

------------

Nu har förbundsstyrelsemoderatorn eller någon av hans anhang plockat bort bilden
från Rötters förstasida. Då väntar vi bara på att han ska häva de sanktioner som
har vidtagits mot de som inte har brutit mot lagar och förordningar. Eller
några ordningsregler!

(Ändrat av Xian den 04 november 2012 kl. 16.20.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13085) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson (Vedhuggaren1) - Söndag den 04 november 2012 kl. 16.37
Det gick fort.

Diskuteras flitigt även på Förbundsforum och möjligen på Moderatorforum.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13094) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Måndag den 05 november 2012 kl. 10.27
Nu har det kommit en annan bild på Rötters förstasida men gravimporten fortsätter.

Fototävlingen pågår ytterligare ett år om jag tolkat texten rätt. Då hade jag inte behövt ha så bråttom. "ett urval av bilerna kommer att publiceras vår Facebook-sida". Jag hoppas verkligen att den ansvariga har tänkt på det här med upphovsrätt. Att lägga upp och dela med sig av andras bilder på Facebook är inte särskilt smart. Jag kan inte minnas att jag har sett någon informationen om detta tidigare, den verkar ha tillkommit i efterhand.

Det står inte heller vilken sida på Facebook som avses, förbundet har ju som bekant flera stycken. Hur många är inte lätt att veta. Att jag förmodlgen inte kan se om mitt bidrag kommer med bland vinnarna tycks inte vara något som bekymrar den nya redaktören.

(Ändrat av Xian den 05 november 2012 kl. 14.55.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13098) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson (Vedhuggaren1) - Måndag den 05 november 2012 kl. 17.43
Det var f.ö. denna redaktör som på Facebook 2012-07-31 registrerade sig med namnet "Redaktör Sveriges Släktforskarförbund" och sedan försvann när gruppen "Sveriges Släktforskarförbund" försvann i början på oktober. Den ombildades till en vanlig Facebooksida i början på september.

Hur mycket Förbundsstyrelsen var inblandad i det kan jag inte yttra mig om, men det var ändå ett suspekt tillvägagångssätt.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13101) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Måndag den 05 november 2012 kl. 22.55
Sten, nu vi inte slita den nya redaktören i stycken. Hon ska inte behöva bli utsatt för sånt här bara för det saknas kompetens i ledningen. En bra ledare tar sitt ansvar och skyller inte ifrån sig på andra.

Vart har sockerkaksbagarna blivit av? Har jästen tagit slut? Bakpulver hjälper väl bara när man har fått för mycket av det goda!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13102) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson (Vedhuggaren1) - Tisdag den 06 november 2012 kl. 01.25
Nej, det tänkte jag väl egentligen inte.
Jag bara funderar på de direktiv som funktionärerna får från ledningen, vilken ju kanske har kompetens men knappast någon insikt i etiska frågor.
Jag konstaterade ju bara att det jag skrev innan tyvärr stämde.
Vade gäller sockerkaka har den ju jäst i flera år och samtidigt hunnit mögla till oigenkännlighet.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13145) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Måndag den 12 november 2012 kl. 21.59
Kenneth och Arne!

Vart är ni? Nu när ledamöterna i sockerkaksriksdagen avslutat sitt sammanträde under denna rublrik får ni komma tillbaka.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13191) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Fredag den 23 november 2012 kl. 22.39
Tja, du Håkan vad Arne gör vet jag inte. Vad riddarna. väpnarna, pagerna och jungfruarna gör ? Gubben Broberg med "sôstern" har haft kalas för det lägre riddarståndet. Gubbar som inte ens blivit svennar ska inte bjuda dessa blivande frälsemänniskor på kalas, särskilt inte med bakverk från Vassmaárn. Tror det var kaffedoppat som knäckte dom. Alla rapporter, från detta Kalas , är från sanningsvittnet Hultarn. Och efter hans tillstånd så har har de nog varit i yttre rymden med Arnes Grålle .
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13197) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 24 november 2012 kl. 16.22
Nåväl. Det händer saker bland våra riddare och deras tjänstefolk förstår jag. Konstaterar att du inte synts till här på ett tag.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13236) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Lördag den 08 december 2012 kl. 17.56
Det var så roligt jag måste skratta:

18871130
Persson, Karl Oskar Emanuel
Sölve 5
Död 6/1 1909.
Kyrkobokförd i Sölvesborgs landsförs (Blekinge län, Blekinge).
Född 30/11 1887 i Turkiet, Istanbul.

Ogift man.
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2010:
Sölvesborg, Sölvesborgs kn (Blekinge län, Blekinge)
Födelseförsamling i källan:
Konstantinopel (Blekinge län)
Källor:
DB, FS

DDSS: Kristianopel CI:6 Sida 56

Istanbul (not Christianopel)

(Ändrat av Xian den 08 december 2012 kl. 18.43.)
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)