Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Fikarummet   >   Chatt om Ditt och Datt   >   Äldre inlägg (arkiv)   >  
Äldre inlägg till 11 januari 2013
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13238) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Lördag den 08 december 2012 kl. 21.55
...lät resa denna sten över Karl Oskar Emanuel
fader sin som var född i Miklagård
:-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13239) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Lördag den 08 december 2012 kl. 23.53
Det var ett tag sedan jag ar inne här. Bastubad hos "finnen i skogen" i kväll fy f.an det var hårt. Skriver nog inte mer. Mer än det var verkligen "môcke go dreck" till detta.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13240) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Söndag den 09 december 2012 kl. 01.03
F.n, vad jag är trött på det moderna samhället. Där du måste antraffbär alla dygnets timmar. Jag bara vägrar.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13241) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Söndag den 09 december 2012 kl. 08.55
Runans skrift synes mig vara falsk såframt hans söner voro äkta.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13244) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Söndag den 09 december 2012 kl. 13.00
Kenneth, tar du med ifånen in i bastun får du nog skylla dig själv!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13261) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Onsdag den 12 december 2012 kl. 15.23
Ursäkta Christian, för sent svar men ifåne, aldrig. Det är med tvång, från arbetet jag ska ha mobil. Men skulle kanske ta med mig mobilen i bastun, så den djäkeln tystnar.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13267) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Torsdag den 13 december 2012 kl. 00.31
Vad bra! Då blir det inget fåneri i bastun? Då var det inte fullt så illa som jag befarade.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13268) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Torsdag den 13 december 2012 kl. 05.12
Nej, blir så irrirerad över dessa människor som måste sitta och glo i denna mackapär jämt. Läste en annons om någon sådan där "tingest", där man kunde prata och maila samtidigt. Vart är det på väg ?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13270) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Torsdag den 13 december 2012 kl. 14.39
Ja men tänk om man hade haft en sådan leksak när man var en 8-9 år! Fast vem skulle man ringa till? Det var ju bara länsman, prästen och handelsman som hade telefon.

En gång hade jag en hel krona. Jag fick för mig att jag skulle köpa 1-öres kola för hela slanten. Så att handlarn skulle få lite jobb med att räkna. Men den jäkeln vägde tio kolor och så öste han på tills det blev tio gånger så mycket. Så det blev jag som åkte på att räkna. Det var två för mycket och det var tur för handlarn.

(Ändrat av Xian den 13 december 2012 kl. 14.42.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13277) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Lördag den 15 december 2012 kl. 11.48
Kommer ihåg min första kontanta lön, när jag börjat som lärling. 92.50 kronor. Det var då en astronomisk summa tyckte jag, året 1969.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13295) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Onsdag den 19 december 2012 kl. 05.02
God morgon, frukosten aväten och kaffet urdruckit. Nu till jobbet, längtar efter att bli pensionär, då ska jag inte gå upp före halv åtta en morgon
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13297) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Onsdag den 19 december 2012 kl. 12.16
Här föreligger en missuppfattning. Som aktiv pensionär kan man inte ligga och dra sig på mornarna. Det är ju då man ska hinna med allt som inte hunnits med tidigare.

(Ändrat av Xian den 19 december 2012 kl. 12.16.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13298) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Onsdag den 19 december 2012 kl. 19.56
Uppgång senast klockan sex på morgonen?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13307) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Fredag den 21 december 2012 kl. 23.16
Håkan och Christian, försöker göra allt före jag ska bli pensionär. Men eftersom jag är sömnlös, så blir det nog ingen sovmorgon i alla fall. Vaknar väl och ligger och tittar på klockan som vanligt. Men vintern har sina fördelar man kan ju elda i pannan som tidsfördriv. Och Håkan lovar att återkomma med mer täta rapporter om riddargillet. Har bara havt "môe rônt å kring å mäk dä sesta" som vi sa i skaraborg förr. Vi ska vara stolta över våra dialekter som håller på att dö ut.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13310) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 22 december 2012 kl. 10.38
Visst. Du kommer när du kommer med riddarna.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13311) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Lördag den 22 december 2012 kl. 11.12
De brukar hålla sig lugna över julen, något oförklarligt fenomen. Hultarn och några av sällskapet går ju till och med till kyrkan då.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13315) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 22 december 2012 kl. 14.30
Kan det vara så att de går till prästen och biktar sig? Detta för att slippa ha fallskärm istället för vingar när den dagen kommer? Bara sitter och funderar. Fast det kanske inte är så farligt med våra riddare. De kanske klarar sig väldigt bra istället. Bättre än en annan som inte går i kyrkan mer än på någon begravning då och då.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13317) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Lördag den 22 december 2012 kl. 23.20
De behöver ingen bikt, de flesta vet ju vad dom gör, så herden i församöingen vet mycket väl vad dom gör och vilka dom är. Tänk när Maggan och Värmlandskörven alias båtflyktingen med sambo var där och frågade efter nattvardsvinet som var över.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13319) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 23 december 2012 kl. 11.07
Det är klart att våra ädla sockerkaksriddare skall ha en herde till hands också när det behövs. Hur skulle det annars vara? Han kanske också är lika road av dem som en annan är när man får läsa om deras bravader här i forumet.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13326) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Måndag den 24 december 2012 kl. 00.34
God Jul alla. Har jag missat något saknar Arne.Hultarn dyker väl in som vanligt imorgon och ger sönerna nallar. Fast gossarna är 12 och 16 år, det är tanken som räknas. Så skall väl han ha en ny datalektion.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13410) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 05 januari 2013 kl. 17.10
Det var säkert fina nallar de fick.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13442) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Torsdag den 10 januari 2013 kl. 17.27
Oj, var det så länge sedan jag var här inne ? Nej,Håkan det bidde inga nallar. Hultarn har fattat att en 12-åring och en 16-åring, inte är intresserade av nallar. De fick reflexvästar, vilket jag anser vara ett förnuftigt val.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13444) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Torsdag den 10 januari 2013 kl. 18.50
Du har lyst med din frånvaro men du är tillbaka. Reflexvästar syns bra när man är ute och kör i mörker. Fast nallar skulle nog inte jag tacka nej till, gammal som jag är....
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13456) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Fredag den 11 januari 2013 kl. 20.55
Håkan, vill du ha nallar ? Så synd, sönerna har skänkt bort sitt lager med Pandanallar till kusiner och kusinbarn. Hoppas du inte blev ledsen för detta. Och änkan har ett problen sjunkande aktiebörs. Förresten har jag rapporterat att Olle "Med rôven" gift sig ?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13457) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Fredag den 11 januari 2013 kl. 22.16
Nejdå. Jag överlever. Har annars kvar mina gamla nallar sedan jag var liten. Roligt att behålla dem.

Att en av riddarna av sockerkaka har gift sig har du inte nämnt. Är det någon kultiverad person som han hittat?
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)