|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Måndag den 18 november 2013 kl. 16.17
|
Christian! Du kanske känner till följande: http://www.di.se/#!/artiklar/2013/11/18/carolina-kluft-reade-ut-villan/ Har för mig att ämnet varit på tal tidigare.
|
|
|
|
|
Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Måndag den 18 november 2013 kl. 17.36
|
|
Nej, Håkan semester har de inte tagit. De har varit ovanligt lugna bara av vilken vet jag inte. En av orsakerna kan vara att Vassmaárn är sjuk och inte bakar sockerkaka. Så de får hålla sig till "köpestprit" som de säger och tysklandsimport.
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Måndag den 18 november 2013 kl. 19.26
|
|
Nåväl. Advent, jul och nyår närmar sig med stormsteg. Brukar de ha några upptåg kring dessa helger? Egentillverkad glögg?
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Måndag den 18 november 2013 kl. 23.52
|
Funderar på om våra riddare kan tänka sig lite resor i Europa. Till Rom i Italien, Wien i Österrike (har säkert wienerkorv där) eller till distriktet Champagne i Norra Frankrike. Kommer tillbaka till Sverige glada i hågen. Får inte glömma en avstickare till Bourbon County i Kentucky i USA
|
|
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Fredag den 22 november 2013 kl. 13.36
|
|
Våra riddare har en mycket god rapportör som återkommer ibland som känner riddarna väl. Denne har inte synts till på sista tiden bara.
|
|
|
|
|
Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Lördag den 23 november 2013 kl. 23.08
|
|
Håkan, du vet väl att Hultarn varit utomlands och sett ränna med vatten i himlen. Akvedukten i Håverud. Menageriet har ändrat sig mycket, en del har blivit sjuka. Bland annat den store bagaren Wasmaárn. Finnen i skogen har lyckats med sin grej med dammar. Änkan spekulerar i aktier fortfarande. Men grannen håller stilen, ladugården och tältsängen. Nu har han börjat med gäss, sedan sonen tog över gården och de är nog bra vakthundar.
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 23 november 2013 kl. 23.52
|
Kenneth Det var intressant. Det händer lite hos våra högt värderade riddare. En av våra riddare som är berest. Hoppas bagaren kryar på sig. Vad jag förstått står han för sockerkakan i sällskapet. Sten! Ingen fara. Det skulle onekligen vara något utöver det vanliga om någon riddare av sockerkaksorden skulle dyka upp i forumet och skriva lite
|
|
|
|
|
Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Måndag den 25 november 2013 kl. 20.12
|
|
Sten, absolut inget fel på hans sockerkaka i alla fall, fast konsistensen är lite mer än mjuk. Bagaren är hemma, men ingen fart på julbaket än. Den självutnämnde sjukdomsexperten Hultarn, anser sig som vanligt stå över läkarvetenskapen och har egna teorier om Wassmaàrns sjukdom. Med sina banbrytande upptäckter inom läkarvetenskapen och konsten att ta till sig fakta hur han vill med en förmåga att begripa allt och inte fatta något. Så är det konstaterat enligt honom att Wassmaárn har fått något han kallar "dräparn". En hittills okänd sjukdom, men som fanns förr. Hultarns farfar dog i den, det visste han med säkerhet.
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Måndag den 25 november 2013 kl. 22.42
|
|
Kan bara konstatera att det är ett nöje att följa inläggen om sockerkaksriddarna.
|
|
|
Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Torsdag den 28 november 2013 kl. 18.39
|
|
Hultarn han är verkligen en vän i nöden för Wassmaàrn. Med dagliga besök och kunskap om sjukdomen "dräparn" och tröstens ord som : Pirrar dä i bena på däk ? Då har du inte lången kvar. Eller: Börjar dä klia på ena armen å sen över nacken å sen andra armen, då kommer du å ligga lam ett tag, sen ä du färdi. Och inte gjorde det saken bättre att Värmlandskorven/båtflyktingen och hans tjej Maggan gjorde sjukbesök och gjorde slut på den sista biten sockerkaka sjuklingen hade. De enda besök som han uppskattar är Olle "med rôven" och Grannens de spelar kort med honom, något som heter Knektepass. Strindberg sa ju: Det är synd om människan och sjuke Wassmaàrn.
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Fredag den 29 november 2013 kl. 21.57
|
Då har vi en doktor i sällskapet vad jag förstår. Hultarn... Och kortspelare. Riddare i min smak. Vi var några som spelade kort när vi var på besök i sydöstra Småland. Det var alltid sockerkaka som tilltugg när detta begav sig.
|
|
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Fredag den 29 november 2013 kl. 22.51
|
Den där gemensamma "marknaden" som det talas så vackert om verkar mest vara gemensam planhushållning. Är inte gurkorna för krokiga så är det för mycket kanel i bullarna eller så är det andra hemskheter som vi stackars konsumenter ska skyddas mot. Men sysselsättning skapar EU i varje fall - för byråkraterna i Bryssel.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Lördag den 30 november 2013 kl. 00.12
|
Läst i Anbytarforum: "Mannen ifråga hade varit soldat i sitt aktiva liv, sedan torpare!" Så torpare var inte aktiva...? "För jag är torpare jag och jag har det så bra, jag ligger på soffa för så ska det va"
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 30 november 2013 kl. 10.34
|
Christian! Du är bara avundsjuk! Ingen sockerkaka = inga sockerkaksriddare. Jörgen! Har för mig att jordgubbarna skall vara minst två centimeter stora inom EU. Undrar vad de mindre skall kallas?
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Lördag den 30 november 2013 kl. 11.43
|
|
De finska kanelbullarna vågar de nog inte röra. Då kan de få sig en korvapuusti!
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Lördag den 30 november 2013 kl. 17.07
|
Får de inte kallas jordgubbar för att de är för små, så är det väl jordpojkar...
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Lördag den 30 november 2013 kl. 17.27
|
|
Allt hänger ihop på det ena eller andra sättet. Poika är ett finskt ord om jag inte har fel för mig. Det fanns inga pojkar på den här trakten innan båtsman Pojke blev kommenderad hit. Innan dess var alla pojkar här drängar tills de gick sta och gifte sig. Korvapuusti är utan tvekan finskt. Kan det ordet ha någon anknytning till de finländska båtsmännen? Jag tänker närmast på de svenskspråkiga. Från vilket språk kommer ordet semla? Är det någon skillnad mellan en semla och en fastlagsbulle?
|
|
|
Av Johan R. Sjöberg (Sukulainen) - Lördag den 30 november 2013 kl. 22.47
|
|
Själv har jag ätit årets andra julskinka precis. Eller, hälften är kvar. Det får jag äta upp de närmaste dagarna. Den var oförskämt dyr, eftersom jag bor i annorlundalandet Norge. Den förra var billigare, den importerade min far åt mig från Sverige.
|
|
|
Av Joel Vogler (Joel) - Söndag den 01 december 2013 kl. 00.26
|
JORDGUBBAR - så får man väl inte säga? Nuförtiden måste man nog säga JORDPERSONER om man vill vara politiskt korrekt. O tempora, o mores !
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Söndag den 01 december 2013 kl. 09.40
|
|
Ståndspersoner vore naturligtvis det mest korrekta men det är väl det minst korrekta i dessa tidevarv. Är det någon som har fått en örfil av bagaren?
|
|
|
|
|