Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Fikarummet   >   Chatt om Ditt och Datt   >   Äldre inlägg (arkiv)   >  
Äldre inlägg till 20 augusti 2014
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15077) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 25 maj 2014 kl. 09.24
Önskar också at jag kände personer ur denna eminenta orden av sockerkaka. Finns säkert mycket att uppleva och lyssna på.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15079) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Söndag den 25 maj 2014 kl. 09.55
Att bli medlem i den kända Sockerkaksorden, har nog sina krav. Klarar inte av det själv, men det är roligt att träffa dom ibland. Skulle man träffa dom för ofta, blir de jobbiga. Det räcker med Hultarns visiter hemma ibland. Men jag ska inte förneka att de är underhållande.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15081) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 25 maj 2014 kl. 13.27
Det kan säkert vara så. Men att lyssna på riddarnas "krigståg" och andra bravader måste vara underhållande.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15116) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Onsdag den 18 juni 2014 kl. 19.35
Bara en reflektion på landsbygd och städer. En av mina kamrater var här med sin 9-10 årige son, stadsbor. Pojken hade aldrig kastat med riktiga pilar mot en darttavla , knappast klättrat i ett träd, aldrig gjort en pilbåge, aldrig sovit i tält, aldrig metat och letat efter mask, aldrig slagit i en spik. Listan kan bli lång vad han inte gjort. Jag och pojken gjorde detta. Mina söner gjorde detta före hans ålder, tror jag har uppfostrat mina söner fel. Så har ju mina söner, haft en liten läromästare i Hultarn. Som egentligen borde ha jobbat på dagis. Fortfarande är en av hans favoriter Skrot Nisse och hans vänner. Absolut inget fel på den Tv-serien
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15117) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Lördag den 21 juni 2014 kl. 13.41
På TV sa de att det blev en dyster midsommar för det schweiziska fotbollslandslaget. Borde de inte ha sagt en dyster midvinter?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15118) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson (Vedhuggaren1) - Måndag den 23 juni 2014 kl. 20.58
Det var ju onekligen kallt norr om Dalälven.

Riksgränsenfjällen hade visst 2 dm snö i terrängen och även i övrigt var det kallt.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15123) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Torsdag den 26 juni 2014 kl. 00.47
Det är säkerligen betydligt varmare i Brasilien. Vintern till trots.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15143) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Fredag den 18 juli 2014 kl. 19.25
Nu är Hultarn expert på fotboll också. Han har sett på fotbolls vm, med Ufo-ambassadören, som tagit ut semester. Hultarns analys av Tysklands seger, är klockren av en sådan expert. De vann därför att de hade som han säger: Konkretation, på mellanfältet. Och spelade inte till playoff. En sann analys av en riktig expert.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15144) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Fredag den 18 juli 2014 kl. 19.51
En intellektuellt hög nivå på analysen och den är även klarsynt!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15146) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Fredag den 18 juli 2014 kl. 23.54
Fast ibland saknar jag riddarna här på nätet. Om du vill och kan så får du komma oftare, Kenneth.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15147) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Lördag den 19 juli 2014 kl. 09.02
Håkan, vet att jag inte riktigt skött rapporterna om våra riddare. Lovar att komma med mer rapporter om dom.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15148) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 19 juli 2014 kl. 11.31
Kom gärna när det händer något! Ofta och länge
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15152) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Fredag den 25 juli 2014 kl. 23.39
Ja, ni i detta forum. Hultarn dök upp på jobbet med några väpnare. När jag var på kommunens idrottsanläggningar. De blev smått chockade, frysa till en is i denna värme bara för att "pôjka ska åka skridskor". För att inte tala om deras tankar om att konstgräsplanen. Som skottas från snö i januari, för det ska tränas fotboll. Kan hålla med Hultarn, fotboll ska spelas och tränas på sommaren ishockey på vintern. På Hultarns tid räckte det med hockey på Ivars hôla. Så drog han något om att stoppa Göteborgs-Posten, innanför byxorna istället för benskydd. Och visst har jag spelat hockey med G-P som benskydd. Det var tider det.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15155) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 27 juli 2014 kl. 21.53
Ännu en insats av våra högt värderade riddare.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15156) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Tisdag den 29 juli 2014 kl. 12.30
Jag såg Elvis igår. Jag tror det var han. Han satt utanför Cityhallen och åt glass. Han hejade och då hejade jag också.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15157) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Tisdag den 29 juli 2014 kl. 14.52
Har du köpt dig en spegel?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15158) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Tisdag den 29 juli 2014 kl. 17.10
För några dagar sedan stannade vi till vid IKEA för att äta frukost. Deras frukost är inte alls illa. Det var varuhuset som ligger på Olof Palmes gata. I entrén stod en söt tjej och delade ut svenska flaggor. Sådana som man kan vifta med om det är match på TV eller sätta på bordet om man fyller år. Jag frågade om jag kunde få några flaggor. Det är bara att ta för sig svarade hon. Det är jag ganska så säker på fast hon talade utländska.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15159) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Tisdag den 29 juli 2014 kl. 23.29
Det skulle i så fall vara en sådan spegel som vänder upp och ned på verkligheten. För jag har mindre med hår och mer med skägg än vad Kungen har.

En stad, ett landskap och ett land. Alla tre eller åtmintone två börjar med H. Om det kan vara till en ledning.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15161) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Lördag den 02 augusti 2014 kl. 19.15
Appropå tjejen på IKEA. Jag hade inga problem att förstå vad hon sa och hon hade inga problem med att förstå vad jag sade.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15173) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Tisdag den 19 augusti 2014 kl. 15.15
Det där med tjejen på IKEA. Kan ni inte lista ut var det var och vilket språk vi språkades vid på?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15174) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Tisdag den 19 augusti 2014 kl. 15.27
När man bor på öarna blir man ett med naturen. För att ta vädret som exempel. Vi har inte fint och dåligt väder. Inte bra väder heller. Vi har väder eller så har vi inte väder. Denna dag är det väder. Från mitt köksfönster ser jag en hel del. Idag såg jag en äldre dam som kom stretande från affären. Utanför mitt köksfönster tog det stopp. Hon kom inte en meter längre. Vindfånget blev för stort. Hon fick gå tillbaka till affären. Att ta en annan väg är inte lönt. Det brukar vara motvind från alla håll. Så är det att leva på en ö.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15175) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Tisdag den 19 augusti 2014 kl. 23.51
Kenneth! Var har du tagit vägen? Inga riddare!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15176) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Tisdag den 19 augusti 2014 kl. 23.52
Christian! Kan språket vara blekingska? (I och för sig en dialekt....)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15177) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mats Ahlgren (Swemah) - Onsdag den 20 augusti 2014 kl. 10.26
Ikea på Olof Palmes gata, kan vara i Henin-Beaumont, men sedan tar H slut för "landskap" är väl Pas de Calais (inget H) och landet Frankrike (inget H)

Eller också kan det vara i Delft, som ligger nära Haag (men inte i Haag), som ligger i Syd-Holland (ska vi ta bort syd?) och landet är Nederländerna , som vissa svenskar gärna vill kalla Holland.

Men språket, vem förstår det talade språket där, det låter som, ja jag vet inte vad.

Finns nog fler som kan spåna vidare, kanske är Olof Palme spåret lite fel?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15178) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Onsdag den 20 augusti 2014 kl. 10.59
Jo Holland/Nederländerna är rätt. Flickan pratade svenska. Hon bröt inte ens på småländska.

Holländska är inte min starka sida. Det var en gång jag skulle köpa dill till nypotatisen vid midsommar. Men den historien får vi ta en annan gång. Bokstaven G är svår.

Det borde vara lättare med bostaven H men jag kan klanta till det mesta. Det första av håna var helt riktigt Holland. Landskapet och staden hör ihop med Elvis.
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)