Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Fikarummet   >   Chatt om Ditt och Datt   >   Äldre inlägg (arkiv)   >  
Äldre inlägg till 30 oktober 2008
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1386) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Tisdag den 14 oktober 2008 kl. 17.41
När Cornelis ansökte om svenskt medborgarskap så ville myndigheterna ha ett intyg om att han behärskade svenska språket. Det ansåg Cornelis vara helt onödigt. Med viss rätt kan man nog tycka. Så det blev inget av med den saken. Han kunde vara rätt tjurig ibland.

(Ändrat av Xian den 14 oktober 2008 kl. 17.43.)

(Ändrat av Xian den 14 oktober 2008 kl. 17.45.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1393) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ann Little (Lillan) - Tisdag den 14 oktober 2008 kl. 19.39
Christian, nej det gills inte att jag bott här i 40 år nu. Jag måste ändå gå i kurs. Du kan kolla själv vad som måste göras genom att gå till följande länk;
www.direct.gov
Klicka på rubriken " Apply for British nationality" i högerspalten.

Anneli, jag har hört sägas att engelsmän som tagit del av kurserna inte kunde svara på alla frågorna. :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1451) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Fredag den 17 oktober 2008 kl. 06.43
Hur långt skall man behöva gå för att kunna säga,
nu har jag tagit mig en morronpromenad.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1452) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Linda Simonsson (Lisopasi) - Fredag den 17 oktober 2008 kl. 07.07
Brevlådan? :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1453) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Fredag den 17 oktober 2008 kl. 08.06
Arne, det beror väl på om du måste gå ut för att gå på huset? Och du har kanske kräk du måste se till? Eller traktorn!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1454) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Fredag den 17 oktober 2008 kl. 08.35
Jag har bara traktorn kvar numera,han är min vänn i skogen.
Jag går ej gärna utan anledning för att stegen skall räcka mig ut.
Det skulle vara ett elände om jag inte hade några kvar på resten.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1477) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anita Berglund Eriksson (Smulan) - Lördag den 18 oktober 2008 kl. 07.40
Morrn! Nu dyker jag upp igen, som guben i låddan..

Vill bara säga att jag gillar dina små filosofiska funderingar, Arne! Dina kommentarer påminner lite om Runes´ (Edström) vår gamle vän, tycker jag... Och det är bara såå roligt. :)

Efter att ha legat avslocknad i flera dagar i en hemsk förkylning börjar livsandarna komma igen. Tänk, vilket gissel förkylningar är! År efter år samma visa; hundratusentals människor drabbas varje gång bara för att små elaka virus flyger omkring på vår jord. Och snart har vi influensan över oss också.. Shit!

/ En fin dag alla! Utan virus..
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1531) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Tisdag den 21 oktober 2008 kl. 20.24
Jag funderar på en sak.
När svavel tas ut ur olja,så den skall bli MILJÖVÄNLIGARE.
Vart tar svavlet vägen.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1554) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Per Thorsell (Perth) - Torsdag den 23 oktober 2008 kl. 09.17
Arne.

Svavlet blir kvar i fast, bunden form. Finessen med att ta bort det ur oljan är att man på så sätt undviker att svavlet eldas upp tillsammans med kolvätena i oljan. Om svavlet eldas ger det upphov till "surt regn" som ger försurning av mark, vattendrag och sjöar. Detta skadar t. ex. skog och fisk.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1555) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Torsdag den 23 oktober 2008 kl. 10.12
Var förvaras allt svavel.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1566) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Per Thorsell (Perth) - Torsdag den 23 oktober 2008 kl. 18.28
Diverse svavelföreningar är viktiga industriråvaror, t. ex. till pappersindustrin. Jag känner inte till oljebranschen närmare, men antar att det borttagna svavlet tas till vara för industriella ändamål. Då behöver man ju inte gräva fram det ur jorden och utvinna det. Den största ansamling av svavel i Sverige som är 'tillverkad' av människan, år troligen varphögarna vid Falu Koppargruva. Kopparmalm innehåller mycket svavel, som man inte vill ha i den färdiga kopparn. Den gör däremot god nytta i Falu rödfärg.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1567) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Torsdag den 23 oktober 2008 kl. 19.04
Svavel var väl en viktig ingrediens i gamla tiders tändstickor. Jag tänker då på "Flickan med svavelstickorna". Men sedan kom ju säkerhetständstickorna "tanda endast mot ladans plan". Och de innehåller väl inget fosfor? Användandet av tändstickor skapar förmodligen luftföroreningar de också. Om än i liten skala.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1568) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Torsdag den 23 oktober 2008 kl. 20.29
Jag undrar om svavelosande eder är försurande.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1570) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Per Thorsell (Perth) - Torsdag den 23 oktober 2008 kl. 21.26
Säkert. För den närmaste omgivningen.

Förresten; jag läste på litet. Jorskorpan består till 1,9 % av svavel. Bland de mest förekommande grundämnena kommer det som nummer 6.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1636) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Niclas Rosenbalck (Niclas) - Torsdag den 30 oktober 2008 kl. 14.20
Hej allihopa!

Vän av ordningen kommer nog Jörgen att säga att man inte ska prata släktforskning i fikarummet,,,, men anledningen att jag tittar in är ju faktiskt för att jag har funderingar som rör detta ämne och i ett fikarum ska det ju vara högt i taket...
Nåväl, jag har funderat över en sak på Sveriges släktforskarförbunds Anbytarforum som någon kanske kan ge svar på. Varför är det knappt några frågor där under landskapet Halland? Har hallänningarna ett eget forum där de håller till, som jag missat, eller är det ett lättforskat landskap som inga frågor ger? Har halläningarna bojkottat Anbytarforum efter 100-lappens införande (det är ju faktiskt vi smålänningar som är de snåla) ?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1637) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Torsdag den 30 oktober 2008 kl. 15.56
Jag ska hälsa från forumguiden som upplyser att ämnet inte behöver vara släkt- och hembygdsforskning i Fikarummet - men det är heller inte förbjudet... :)

De senaste 30 dagarna har det gjorts 23 inlägg under Halland i Anbytarforum. I oktober 2007 gjordes det 46. En halvering alltså; men det är ju bara en slumpvis vald månad, så genomsnittet över en längre period kan ju vara både större och mindre.

Något halländskt forum har jag inte upptäckt. Visserligen kan man skicka in efterlysningar till Hallands-Rötter, men de ska gå via redaktören, så något forum är det ju inte - och inte är det någon större rusning dit heller.

Halveringen i Anbytarforum kan ju ha sina randiga skäl och rutiga orsaker utan anknytning till Halland - utan att gå närmare in på vilka de är, vilket Arkivguidens Forum inte är rätt plats för - men om aktiviteten rent allmänt är lägre i Halland än i andra landskap, kan då förklaringen vara alla CD-skivor med avfotograferade kyrkoböcker och mantalslängder som Hallands Släktforskarförening (före detta Hallands Genealogiska Förening) ger ut, att folk alltså köper en CD med 'sin' socken i stället för att fråga? Fast å andra sidan borde det ju rimligen leda till ett antal läshjälpsfrågor, men det är stiltje där också...

(Ändrat av Jts den 30 oktober 2008 kl. 19.18.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1638) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson (Eivora) - Torsdag den 30 oktober 2008 kl. 16.04
Dom är nog på Ullared allihop, åtminstone såg det så ut när jag var där i början på veckan :)
Bohuslän har inte heller haft så många inlägg på sista tiden, men det kanske beror på detta forum.

Trevlig Allhelgonahelg _ Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1639) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ann Little (Lillan) - Torsdag den 30 oktober 2008 kl. 16.21
Hej alla!

Hur är vädret där ni bor?
I Storbritannien är det just nu mycket kallt och vintrigt för oktober. På vissa ställen har man inte varit med om något liknande sedan 1934. Kan någon slå det?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1640) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson (Eivora) - Torsdag den 30 oktober 2008 kl. 17.02
Hej Ann,

Här är 2 plusgrader och i trädgården blommar forfarande kaprifolen och en primula har börjat blomma igen.
Men nu varnar dom för snöstorm i södra sverige. Så resten av blommorna stryker väl med.

Ha en bra Halloween.
Hälsn. Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1641) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Niclas Rosenbalck (Niclas) - Torsdag den 30 oktober 2008 kl. 17.12
Vädret är regnblandat snökaos i Växjö. Marken ligger vit och det lär bli rejält halt om det fryser till. Så kör sakta ni som ska ut på vägarna för temperaturen verkar krypa mot noll.

Många CD-skivor innebär alltså inte att det blir mer diskussion om källorna. Intressant. Jag var inne en vända på Hallands Rötter och såg vilken massproduktion de har, men saknar just samtalet forskare emellan. Kanske har de en större föreningsaktivitet i sina forskarstugor än vi Kronobergare och inte behöver digitala forskarsalar.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1642) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Marita Persson (Marita) - Torsdag den 30 oktober 2008 kl. 18.01
Hej!

Ännu ingen snö här i mittersta Västergötland, men rejält halt förra natten.

"Många CD-skivor innebär alltså inte att det blir mer diskussion om källorna." Intressant teori! Undrar om det är så överlag där man har tillgång till mycket på cd-skivor. Jag håller med dig, Niclas, samtalet forskare emellan är viktigt. Hoppas de har mycket folk på sina träffar.

En fråga: Är det någon som vet vilka tangenter som man använder för att skriva tyskt dubbel s?

Mvh Marita
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1644) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Torsdag den 30 oktober 2008 kl. 19.07
ß = Alt+225.

Siffrorna skrivs med kalkulatortangenterna, inte de vanliga siffertangenterna. Och Alt hålls intryckt medan siffrorna skrivs - och när Alt släpps, så... Simsalabim! :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1646) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Marita Persson (Marita) - Torsdag den 30 oktober 2008 kl. 19.31
Hej Jörgen!

Tack ... fast det blev tyvärr inget simsalabim... min bärbara dator har bara en uppsättning siffror... .
Finns det något alternativ förutom att köpa en ny dator?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1649) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Torsdag den 30 oktober 2008 kl. 20.21
Nej, jag vet inget annat sätt - förutom att kopiera och klistra in ett ß i en textfil, och sedan kopiera och klistra varje gång som du ska skriva ett ß... :)

Ska du skriva in det i en html-fil, så är det enklare. Då skriver du ß i stället för ß.

(Ändrat av Jts den 30 oktober 2008 kl. 20.22.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1650) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Per Thorsell (Perth) - Torsdag den 30 oktober 2008 kl. 20.35
Då kanske någon vet koden för det franska hopskrivna "oe", som i soer, boef och oevre.
Det har jag letat länge efter utan att hitta.
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)