Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Fikarummet   >   Chatt om Ditt och Datt   >   Äldre inlägg (arkiv)   >  
Äldre inlägg till 02 november 2016
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16247) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 06 februari 2016 kl. 22.45
Jag borde ha skrivit förändring för det var inte själva ändringen det var frågan om. Den var försvunnen. Håkan, ditt förslag är en nödlösning. Men det var den bästa i en trängd situation.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16248) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 07 februari 2016 kl. 09.47
Ja. Det är inte säkert att jag upptäcker att ett toalett är borta när man är ute och kör. Speciellt inte om man är hemtam i en bygd. Det var för ett antal år sedan jag körde förbi en fastighet strax söder om Gökalund och tyckte att någonting fattades. Efter att ha kört förbi där ett antal gånger kom jag på att en ladugård var borta. Senare fick jag höra att den blåst omkull i en storm. Skall man då utifrån detta komma på att en toalett är borta....

Har hört någonting om att man inte se mindre saker än elefanter ibland även om ladugården råkar vara större i detta fall.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16263) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Torsdag den 11 februari 2016 kl. 23.22
Nu var det folktomt under denna rubrik. Norgehistoria på gång?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16282) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 15 februari 2016 kl. 16.38
Att ändringen är borta är inte enda förändringen. Det är närmast en skitsak i sammanhanget. Det här är något som har påverkat hela samhället.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16308) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Onsdag den 17 februari 2016 kl. 14.06
Ett inlägg (den 16/2 kl. 22.56) har flyttats till Svenskt militärhistoriskt bibliotek, eftersom det är en forskningsfråga.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16468) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 06 maj 2016 kl. 17.27
HMS Carlskrona har lagt till. Försiktigt. Det är nästa på dagen 170 år sedan HMS Carlskrona gick under med man och allt. Inte alla men näst intill. Dåligt sjömanskap?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16602) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan - Söndag den 03 juli 2016 kl. 19.10
Helsicke, varit ifrån detta forum alldeles för länge. kanske dags att göra en "revival" det är ju så populärt, nu för tiden
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16603) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 03 juli 2016 kl. 22.22
Undrar just var du hållt hus någonstans. Har inte fått läsa de intressanta inläggen om våra riddare av sockerkaksorden
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16617) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan - Onsdag den 06 juli 2016 kl. 12.28
De flesta av riddarna, är i farten. Några har försvunnit, några har fyllts på. Sockerkaksbaken är inte så stora sedan Wassmaàrns frånfälle. Men Hultarn, har varit på en "in i helv.t." lång resa enligt honom själv "närapå Nôrrland.. Lite chockad berättade han vid hemkomsten, de hade elström överallt.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16618) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Onsdag den 06 juli 2016 kl. 17.34
Klart man skall rekrytera nya riddare men de som försvunnit... Stupat med stövlarna på eller rest bort?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16622) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan - Fredag den 08 juli 2016 kl. 10.36
Rest bort, till de skära elefanternas rike.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16623) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Fredag den 08 juli 2016 kl. 17.47
Får väl hoppas att de skära elefanterna tar väl hand om dem. Undrar om dessa stora djur tycker om sockerkaka. Behövs säkert stora bak för att sockerkakssmeten skall ha någon verkan... De blir säkert inte liggande under bordet i första taget.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16624) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan - Fredag den 08 juli 2016 kl. 20.43
En ny stjärna i klass med Värmlandskôrven/ Båtflyktingen. Han hyrde i ett större hus nere i byn. Skulle då "jobba" som fastighetsskötare. Andra gången det hände, blev en annan hyresgäst arg och gick ut och vrålade: Varför klipper du gräsmattan på nätterna. Svaret var glasklart : Svensson, som äger huset. Har sagt jag ska jobba svart.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16625) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Lördag den 09 juli 2016 kl. 11.24
Det är skönt att dessa riddare finns....
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16703) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan - Fredag den 12 augusti 2016 kl. 01.04
Djäklar, vad det blir långt mellan mina inlägg. Men starta aldrig något, på skoj. Som bara tycks växa (och tar mycket tid). Jo Håkan "stjärnan" som klipper gräs. tillfaller egentligen inte kategorin riddarna. Han är som han är. Men han har en person, som stöttar honom. hela tiden en varmt troende (religiös) människa. Som fått namnet Reserv Jesus. Tycker bara namnet Reserv Jesus, är underbart. Säger allt om en människa.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16705) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Fredag den 12 augusti 2016 kl. 17.04
Tänk om denne skulle frälsa riddarna. Tänk vad mycket roligt man gick miste om då.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16714) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 19 augusti 2016 kl. 22.00
http://www.expressen.se/noje/darfor-avslutar-sven--ingvars-turnen-tidigt/

"Sven-Ingvars kommer att sätta punkt för sin 60-åriga karriär på Eringsboda Brunn. Vi har precis fått klartecken att bandet kommer till oss den 21 augusti, säger Claes Ohlsson, Eringsbodas nöjespappa." [BLT 2016-04-04]

Sven-Ingvars gör sin absolut sista konsert nu på söndag. Jag har aldrig hört och sett dem 'live' så det här blir den absolut första.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16791) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan - Torsdag den 08 september 2016 kl. 22.18
Väldigt långt efterinlägg Håkan men Reserv Jesus. Kan nog inte göra mycket åt , de nuvarande riddarna. De är nog vaccinerade. Reserv Jesus, är brädad av en som åker Harley Davidssson. en före detta missbrukare. Som är väldigt trevlig osv.
Och som verkligen, tar tag i en dels problem. Så ha inga fördomar om tatuerade människor i läderkläder och som kör HD
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16792) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Torsdag den 08 september 2016 kl. 22.45
Nej då. Inga fördomar alls. Tycker det finns många som är tatuerade och så vidare. För att inte nämna de som har skägg. Det senare verkar vara en smittosam sjukdom. Fast det blir lite jobbigt när mustaschen blir för lång. Den har ibland en tendens att komma in i munnen när man sitter och äter och det är inget bra...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16885) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Torsdag den 27 oktober 2016 kl. 17.55
Tro det eller ej. Såg faktiskt maskrosor blomma idag på en gräsmatta...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16886) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 27 oktober 2016 kl. 19.05
Är du säker på att det inte var gula löv? :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16887) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Torsdag den 27 oktober 2016 kl. 20.43
Helt säker
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16907) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 31 oktober 2016 kl. 09.51
Hej

Sitter och håller på med ett arbete som ska vara klart i dag måndag. Heter det vagnskjul eller vagnsskjul? I förlagan står det vagnsskjul men jag vill ha det till vagnskjul.

Jag brukar söka med Google när jag är osäker och jämföra antal träffar. Här blev det ungefär lika många. Internet är ett elände. Jag lär mig stava fel och isär skriva.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16908) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Måndag den 31 oktober 2016 kl. 10.38
Det skal väl inte vara något s där. Det heter ju t.ex. ortnamn, inte ortsnamn som många skriver.

Ett s stoppar man väl in om ett sammansatt ord består av tre delar, och då mellan den andra och tredje. Det heter t.ex. hembygdsförening, inte hemsbygdsförening.

Så har i varje fall jag lärt mig att det ska vara. Men be mig inte om källan... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16926) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Onsdag den 02 november 2016 kl. 18.33
Var har alla tagit vägen någonstans? Det var en väldig aktivitet här för en tid sedan.

Annars finns det väldigt mycket inlägg om personer boende i Kville pastorat som finns att läsa. Intressant.
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)