Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Fikarummet   >   Chatt om Ditt och Datt   >   Äldre inlägg (arkiv)   >  
Äldre inlägg till 01 februari 2017
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16944) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 04 november 2016 kl. 11.13
Ja du Håkan. Det känns som luften har gått ur på något sätt. Jag läser inte ens anbytarforum längre. Där är så bökigt att hitta och det finns inga epostadresser så man kan ändå inte hjälpa till. Här på AGF har det varit lite stiljte sedan Jörgen gjorde ett upphåll. Det finns inga frågor som man kan besvara och man kan ju inte fråga för frågandets egen skull. Jag har haft lite pyssel med en bok som hembygdsföreningen ska ge ut till jul. Så hjälper jag en som har börjat med uppdragsforskning.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16946) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Fredag den 04 november 2016 kl. 12.36
Jag tycker väl inte att det är mer stiltje nu än innan uppehållet - som ju dessutom inte blev så långt. Aktiviteten går väl i vågor, som det alltid har gjort.

"Det finns inga frågor som man kan besvara..."

Om jag bara svarade på frågor där jag redan hade svaret, så hade väl bara metodfrågor eller allmänna frågor om olika typer av källor, samt några diskussioner i Kville härads socknar fått några inlägg från mig; några fler av mina egna förfäder har det väl inte frågats om, vad jag kan påminna mig.

Men läshjälpsfrågor kan man ju alltid slå upp för att försöka att tyda kråkfötterna. Och andra frågor går det ju också att gräva i för att se om det kan finnas en lösning på en 'fastkörd' forskares problem, även om det inte rör de egna förfäderna eller andra som man redan har registrerade - något som bara är en trevlig sysselsättning för den som tycker att släkt- och hembygdsforskning är kul, och dessutom är själva poängen med forumet...

Även om det är 'mitt' forum i den meningen att det var jag som startade det och också är ansvarig för driften, så är det för den skull inte meningen att det bara är jag som ska svara på frågor här. Andra är hjärtligt välkomna att hjälpa till. Några gör det också - tack för det - men ju fler som hjälper till, desto större blir motivationen att driva forumet vidare. Det är lätt att tappa lusten när man ser att frågor förblir obesvarade bara för att jag inte har tid att svara...

Jag har ju insyn 'bakom kulisserna' här och vet därmed att det finns många erfarna forskare som har konton här, och många som är mycket aktiva i Anbytarforum - också många som aldrig har skrivit ett inlägg här (men några namn avslöjar jag naturligtvis inte). Jag kan också se att intresset för att läsa Arkivguidens Forum är stort; det ser jag av besöksstatistiken - också efter att sökrobotar och ryska och kinesiska spammare har rensats bort... :-) Vilka besökarna är kan jag naturligtvis inte se, men antalet är alltså stort. Att skriva verkar dock inte vara lika intressant som att läsa - inte ens när det finns obesvarade frågor, som rimligtvis flera av besökarna borde kunna hjälpa till med.

Och varför är det så? Ja, säg det... Några av besökarna kanske bara tittar in för att hånskratta åt det lilla antalet inlägg; det finns ju en del fanatiker i Anbytarforums supporterklubb som gör vad de kan för att smutskasta AGF, det vet vi sedan tidigare. Andra kanske inte vill visa sig här för att inte dra på sig nämnda fanatikers vrede, sådant har också hänt. Men båda dessa grupper borde rimligen vara små, så varför är det inte fler som hjälper till här?

Ni som bara läser, men inte skriver får gärna skriva ett inlägg och tala om varför! :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16950) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Fredag den 04 november 2016 kl. 22.07
Jag håller med dig, Jörgen, att det finns intresse för att läsa i forumet. Det räcker och gå till mig själv och det som skrivs i efterlysningarna för Kville pastorat. Följer det med stort intresse även om jag inte kan bidra med så mycket själv.

Tänkte också på den lilla klick som finns och fanns under denna rubrik t.ex.

Saknar riddarna och deras upptåg...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16951) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Fredag den 04 november 2016 kl. 22.11
Christian!

Anbytarforum läser jag knappt själv utan hållt till i detta forum istället.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17028) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan - Torsdag den 08 december 2016 kl. 18.03
Nu får jag lov att skärpa mig. får bli större närvaro här. Hur mår ni alla gamla vänner ?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17029) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Fredag den 09 december 2016 kl. 22.55
Ja. Det har varit folktomt här. Inte bara du saknas. Christer och alla andra.

Våra riddare. Vad har det hänt med dem? Snart dags för luciafirande hos dem...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17040) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan - Måndag den 19 december 2016 kl. 15.03
Ja, du Håkan. i riddarnas krets är det stora omändringrar. På politiskt språk, regimskifte
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17041) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Måndag den 19 december 2016 kl. 15.25
Vet inte vilken "politisk" kulör våra skiftar skiftar till. Fast de kanske inte bryr sig. Nya kommer gamla går.

Har de bytt "sakinnehåll" på sitt "partiprogram"?

Kan det inte vara generationsskifte också? En del av dem stupar på sin post av olika skäl. Vet inte kom det "rekryterats" nya på dessa poster. Lämpliga kandidater finns säkert.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17043) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan - Onsdag den 21 december 2016 kl. 18.11
Generationskifte, är det. Några har ju trillat ifrån, någon ny "sockerkaksbagare" har de inte heller. Hultarn, har lugnat ner sig, med ålderns rätt. Men "påfyllnaden" lovar gott.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17044) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Onsdag den 21 december 2016 kl. 18.39
Stupat på sina poster menar du? Det är väl detta man förknippar med riddare av sockerkaka? Vilka storheter har då kommit till denna eminenta orden? Hoppas de kompletterar varandra bra.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17047) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan - Torsdag den 22 december 2016 kl. 14.33
Två som kallas Humle och Dumle, är klara aspiranter i alla fall. De vet knappt vad som hänt efter 1972, Då upplöstes Credence Clearwater Revival. Sedan är det fragment inom musikvärlden. När Humle tvättar sin gamla Amazon, dånar musiken ur en gammal sterogrammofon. Samma låt jämt, om och igen. Tills tvätten är klar. Ingen av dom är särskilt begiven på "sockerkaksdricka" de är otroligt snåla Men är gärna chaufför åt de andra, som givetvis måste betala bensin. Och de måste då bjuda kaffe osv. Då på konditori.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17049) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Torsdag den 22 december 2016 kl. 21.33
Inte ens om sockerkakan är hembakad?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17051) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan - Fredag den 23 december 2016 kl. 21.17
Nej, det kan kosta någon krona. De är otroligt, snåla och skäms inte det heller.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17052) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Fredag den 23 december 2016 kl. 21.33
Inget att göra åt verkar det som. Fast de kan ha näringsvett på sitt sett. Fast något "konditori" i dessa kretsar flödar väl ändå hembakt sockerkaka. Med tanke på påfyllnaden...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17053) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan - Lördag den 24 december 2016 kl. 14.57
Humle och Dumle, var allt på ett riktigt konditori, här om dagen. Man fick en pepparkaka gratis. Vilket reulterade i att de köpte en kopp kaffe och åt upp alla pepparkakorna. När fatet var slut, ville de ha mer. Personalen sa till dem. Att meningen var en pepparkaka till person. Vilket de var helt oförstående till. Det stod ju Gratis pepparkaka.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17054) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Lördag den 24 december 2016 kl. 17.05
Ja. Nog verkar de höra hemma i riddarorden av sockerkaka. De andra riddarna, vad hittar de på?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17070) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan - Måndag den 02 januari 2017 kl. 16.56
Tja, Håkan. De gör inte mycket, just nu. De skulle ha någon fest på Ny År. Men den försvann, inte fått någon rapport om varför.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17076) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Onsdag den 04 januari 2017 kl. 13.57
Det kommer fler helger och andra högtider. Får hoppas att de hittar på något.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17080) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan - Fredag den 06 januari 2017 kl. 18.19
Har nu fått rapport om den "inställda" nyårsfesten. Alla trodde, att den eller den skulle köpa det och det. Och att de skulle vara hos "Blåsare Lars i Lunkeli", men "Blåsare Lars" visste inte om det, så han var inte hemma. Och de flesta trodde att en av väpnarna ordnat Tysklandsimport. Vilket han inte hade. Som grädde på moset, hade de inte en aning om att systemet, var öppet. Vet inte om det riktigt stämmer, fick dra bort lite av det otroligaste. Rapporten kommer från Hultarn idag, som varit ner i byn och smörjt kråset, med mat och dryck.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17081) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Fredag den 06 januari 2017 kl. 19.08
Har Hultarn intagit fast föda menar du? Fast han kanske inte är så stor konsument av sockerkaka. Skulle man kunna säga att de blev "Blåst" på nyårsfesten. Självförvållat kanske efter diverse förvecklingar...

Fast riddarnas "ambassadör" i Tyskland kanske ordnar leverans till nästa kalas
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17083) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan - Lördag den 07 januari 2017 kl. 20.36
Hultarn, har ju stor fest några gånger om året. En av dom den stora julskinkan, ska ju kokas. Och "Blåst" på nyårsfesten, blev det väl inte snarare stiltje. Tysklands "ambassadören" har med säkerhet, så det räcker. Men det är inte bara att rulla tummarna och hoppas , någon annan köper. För övrigt, så fortsätter Hultarn i cyberspacevärlden. Då igenom sonens dator, han har skaffat E-Mail.
Sonens kamrater, skickar något mail till honom då och då. Dummare är han inte, utan att han vet att Jerker, .Som skickat E-posten, "dä ä sneckarns hele, som skeckar dä".
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17084) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Lördag den 07 januari 2017 kl. 22.58
Det här med "blåst" så försökte jag spinna lite på "Blåsare Lars i Lunkeli".

I vilket fall så hoppas jag att de tar igen det uteblivna kalaset vid annat tillfälle. Med vår kära "ambassadör" till hjälp.

Undrar om man kan kalla kalasen för tornerspel. De är ju riddare av sockerkaka ändå.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17104) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan - Torsdag den 26 januari 2017 kl. 18.54
Vad det är trevligt att ha ischias och vattenläcka. Ett rör som gått sönder i taket. Och åka på ett ryggskott, som grädde på moset. Eller som Hultarn sa till mig: En del ska då ha allt.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17115) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Tisdag den 31 januari 2017 kl. 19.35
Botas med sockerkaka
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17117) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 01 februari 2017 kl. 10.46
Nej du Håkan sockerkaka har många biverkningar. LCHF hjälper mot allt.
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)