Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Fikarummet   >   Dagens citat   >   Äldre inlägg (arkiv)   >  
Äldre inlägg till 24 maj 2020
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18833) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Allan Sjöö - Lördag den 16 maj 2020 kl. 21.21
Helgøya er 18,34 km² og Røssvassholmen er 17,39 km², dessa är de två största inlandsöarna
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18834) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Lördag den 16 maj 2020 kl. 21.45
Det som gjorde att jag tog med frågan (se bilden i mitt förrförra inlägg) som en lustighet under "Dagens citat" är naturligtvis att man frågar efter en ö på fastlandet. Det hör ju inte till vanligheten att öar ligger på fastlandet - jag skulle rent av vilja påstå att det är extremt ovanligt... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18836) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Lördag den 16 maj 2020 kl. 23.28
Vilket osökt får mig att tänka på ett tidigare publicerat arkivfynd - den kringflutna ön. :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18837) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 17 maj 2020 kl. 00.12
Fick en tanke om öar på fastlandet så kom jag att tänka på Hammarö och andra orter med liknande slut på ortnamnet.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18840) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 17 maj 2020 kl. 15.42
Fråga en infödd Fåröbo vad som är fastlandet? Och vad en inföding har för namn på fastlandet.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18841) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 17 maj 2020 kl. 16.02
Håkan. Pa Jämjö säger vi som är insatta i sakernas tillstånd. En del påstår att Södertörn är en ö. Det tycker inte jag. Då skulle ju inte gotlandsfärjan nå ända fram till fastlandet. Nu menade jag inte rutten Gotland-Oskarshamn. En gång åkte jag färja till Gotland från en annan annan ö. En riktig färja från ö utan bro. Vilken ö var det?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18842) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 17 maj 2020 kl. 16.26
Att de som bor på mindre öar utanför en stor räknar den stora ön som fastlandet är inget ovanligt. Det gäller t.ex. också de som bor på Gullholmen och de andra mindre öarna utanför Orust i Båhuslän.

Men att man anser att den stora ön är fastlandet betyder inte att den ligger fastlandet... :-)

När det gäller färja till Gotland från en annan ö utan bro, så var det nog från Öland innan Ölandsbron var byggd. Från Grankullavik?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18843) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 17 maj 2020 kl. 17.24
Jo visst var det så. Från Grankullavik till Klintehamn. Men varför bytte man namn på bron när man byggde en ny mellan Senoren och Möcklö?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18844) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Måndag den 18 maj 2020 kl. 08.48
Jämjö är inte heller någon ö mig veterligen.

Det här med Öland var Jörgen före mig.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18849) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 18 maj 2020 kl. 16.26
Håkan du är inne på rätt spår. Men varför bytte man namn när man byggde den nya bron mellan Senoren och Möcklö? Var det något fel på det gamla namnet?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18851) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Måndag den 18 maj 2020 kl. 17.55
Nu fick jag googla på nätet för information. Hade inte koll på vad denna bro hette innan den nya. Noterar när jag läste på nedanstående länk att den nya bron heter "Möcklösundsbron" och att denna bro skulle ersätta "Gamla Möcklösundsbron". Skall man inkludera ordet "Gamla" på den nya bron när man bygger en ny bro? Såvida inte bro hette något helt annat än det senare. Inget jag känner till i och för sig.

https://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%B6ckl%C3%B6sundsbron
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18853) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 18 maj 2020 kl. 18.36
Här är det inte bara Wikipedia som har fel. Den gamla bron hette Möcklöbron. Men det rätta namnet var också fel. Men hur?

Den här länk kanske vara till en ledning. Eller inte: http://www.brofastetsenoren.se/sv-SE
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18854) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Måndag den 18 maj 2020 kl. 19.06
Möcklöbron. Sund utelämnat? KOmmer inte på det men det är säkert någon enkel sak som man förbiser.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18855) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 18 maj 2020 kl. 23.40
En bro från fastlandet till en ö brukar man namnge efter ön. Möcklö är ingen ö, det är däremot Senoren. Så namnet borde ha varit Senorenabron. Möcklösundsbron går naturligvis också bra eftersom sundet heter så.

Här har du en bild från Möcklöbron - felaktigt kallad gamla Möcklöbron: https://blm.kulturhotell.se/items/show/69979

Jag kan rekommendera ett besök på Brofästet. Det påstås att deras sillasmörgåsar är något utöver det vanliga. Jag vet inte eftersom jag inte äter sill. När det serveras kroppkakor menar jag.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18856) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 19 maj 2020 kl. 13.56
Bildtexten är rättad: https://blm.kulturhotell.se/items/show/69979

Hur namnger man broar där man kan "köra runt"? Som till och från Orust och Tjörn?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18857) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Tisdag den 19 maj 2020 kl. 18.28
Och emellan Orust och Tjörn som är två öar. Den ena från fastlandet till Tjörn heter Tjörnbron men den från fastlandet till Orust? Från Högås som ligger på fastlandet går det en bro till en liten ö som ligger i ett sund emellan Orust och fastlandet. På denna lilla ön finns en tunnel. Sprängd i ett berget. Från den lilla ön en bro till Orust. Så det blir bro - tunnel - bro till Orust från fastlandet. Vad denna/dessa två broar skulle heta har jag ingen aning om.

Som en liten parantes kring detta så äter jag inte heller sill men däremot kroppkakor.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18858) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Tisdag den 19 maj 2020 kl. 18.29
Det här med broars namn så tänker jag på bron som fick namnet Uddevallabron istället för Sunninge-Sunds bron. Sunningen på ena sidan brofästet och Sund på andra sidan.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18859) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 19 maj 2020 kl. 20.21
Norr om Orust finns Nötesundsbron. Direkt söder därom fortsätter vägen genom Vindötunneln.

Vindön är landfast i söder, men det är ändå en bro där också, eftersom vägen går högt över den gamla vägen som slingrar sig fram längs Vindöns strand.

I söder har Orust ingen bro till fastlandet. Där finns i sydöst i stället en färja vid Svanesund. Det har länge funnits förslag om att ersätta den med en bro, men några beslut är inte fattade.

Svanesundsfärjan var tidigare den enda bilvägen också till Tjörn från Stenungsund (det gick dock en personbåt till Höviksnäs på Tjörn, där bussarna då vände). Från Orust körde man då till Tjörn via den gamla Skåpesundsbron. Den nya bron där går alldeles bredvid den gamla (som nu är riven).

Skåpesundsbron går till ön Mjörn. Därifrån är det vägbankar till Tjörn.

Från fastlandet till Tjörn går tre broar. Först Stenungsöbron från fastlandet till Stenungsön. Sedan direkt efter tunneln på sistnämnda ö kommer Källösundsbron till Källön. Och från Källön till Almön gick tidigare Almöbron, som ju som bekant rasade när den seglades på 1980.

Den sistnämda bron är numera ersatt av bron som felaktigt kallas "Tjörnbron". Namnet är felaktigt av två skäl. För det första går den inte till Tjörn, utan mellan Källön och Almön. För det andra är Tjörn bestämd form, och man kan inte ha bestämd form som första led i en sammansättning. Den borde alltså ha kallats Tjörbron - om den hade gått till Tjörn.

Från Almön till Tjörn är det en vägbank.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 19 maj 2020 kl. 22.28.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18860) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 19 maj 2020 kl. 22.41
Om Senoren är bestämd form eller ej vet jag inte. Ska man laga kroppkakor är senorenapotatis ett bra val. Endast det bästa är gott nog.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18861) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Tisdag den 19 maj 2020 kl. 23.55
Uttömmande information om broarna kring Orust och Tjörn.

Potatisen för finsmakare menar du, Christian?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18862) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 20 maj 2020 kl. 07.39
Nu förstår jag varför ön heter Skeppsholmen, församlingen hette Skeppsholm och kyrkan hette Skeppholmskyrkan.

Senorenapotatis och Olsängspotatis är bland de bästa. Eller ska det vara Olsängpotatis?

Nu ska jag strax gå till torget och köpa potatis och jordiga morötter från Svanhalla, sprättiga ägg från Öland och blomkål av okänt ursprung. Och ett halvt kilo sill från södra Östersjön. En del fruntimmer är så petiga så del vill att handlarn ska räkna så det blir ett jämnt antal. Jag brukar alltid att få udda antal. Ibland ber jag handlarn lägga till en sill med det blir alltid udda ändå.

Följ torghandeln på nätet: http://www.webbkameror.se/webbkameror/karlskronakommun/karlskrona_2_640.php

En lång rad av käringar och gubbar framför fiskbilen. Armlängds lucka och rättning i ledet. Karlskrona är en gammal militärstad. Så det finns underbefäl kvar som tror att de kan hålla ordning på civilister.

SVT Blekinge ska komma till torget idag och intervjua folk om vad de tycker om att tvingas hålla sig inne. Det kan bli problematiskt eftersom alla som brukar vara där på onsdagarna är sjuttioplusare. Utom fiskhandlarn och grönsakshandlarn. Och de från SVT förstås. Resten ska ju hålla sig hemma. Jag vill inte bli uthängd.

Nu ska jag strax gå. Jag vill vara där innan sillen tar slut och massmedia har kommit.

Håkan är det alla de små benen du inte kan förlika dig med så prova med att lägga den stekta sillen på knäckebröd.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18863) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Onsdag den 20 maj 2020 kl. 09.05
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=7475945&fbclid=IwAR0j9DYxhb8uwUaDZw3CzJCGy-J1OuL5DeNuoeBaBMroYZOIhvmO1gMQmio

När man kikat på länken så kan man ju fråga sig om det verkligen är någon som träffat en napp som är ute och fiskar
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18864) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Onsdag den 20 maj 2020 kl. 09.08
De små benen i sillen hänger jag inte upp mig på.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18872) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 21 maj 2020 kl. 15.36
Tillfällighetsfynd:

Gotlands Allehanda 1905-01-09

Källa: Gotlands Allehanda 1905-01-09

Vad står det i Gutalagen? Törs man åka till ön?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18881) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 24 maj 2020 kl. 08.15
--- borttaget inlägg ---

(Ändrat av kontoinnehavaren den 24 maj 2020 kl. 08.18.)
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)