|
|
Av Håkan Andersson - Tisdag den 05 juli 2022 kl. 23.42
|
|
Det är väl inte Jakob som flyger ibland även om det skulle bara året runt. Är det inte ett gäng primater som flyger kvast också
|
|
|
Av Håkan Andersson - Onsdag den 06 juli 2022 kl. 00.26
|
Apropå djur som har egenheter som vi ger dem. Har för mig att det var en aka som målade tavlor som blev kritikerrosade också. Kritikerna fick inte i förväg veta att det var en apa som målat tavlan. Gott sesultat blev det i alla fall
|
|
|
Av Christian Andersson - Torsdag den 14 juli 2022 kl. 05.03
|
Genrebild: En tragisk drunkningsolycka i Gatsjön i Emmaboda kommeun. Artikeln illustreras med en bild på en båt från SJÖRÄDDNINGEN. RÄDDNINGSTJÄNSTEN i Emmaboda kommun har sannolikt inte en sådan båt tll förfogande. Definitivt inte stationerad i Gatsjön. Båten på bilden verkar vara av Victoriaklassen. https://www.sjoraddning.se/vara-batar Sjöräddningsbåtarna i Sjöräddningssällskapets Victoriaklass är speciellt framtagna för insatser till havs, utefter Sveriges kuster och i våra omfattande skärgårdar. Emmaboda kommun ligger inte vid havet och saknar skärgård.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 14 juli 2022 kl. 10.49
|
SVT i dag: Den övre rubriken är från nu på morgonen. Den nedre från i går kväll, ungefär 12 timmar tidigare. Vem ska man tro på? SVT eller SVT?
|
|
|
|
|
Av Christian Andersson - Torsdag den 14 juli 2022 kl. 11.59
|
|
Fåröborna åker till Gotland. Gotlänningarna åker till fastlandet. När gotlänningar i förskingringen träffas säger de: Det är inte världen som är liten - det är Gotland som är stort. Egensinninga människor.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 02 augusti 2022 kl. 23.11
|
Så var det dags för ett SVT-klipp igen: "Här hyllas spelarna av tusentals britter"... Engelsmännen är förvisso britter - men nu var det ju, som alla utom SVT:s faktagranskare vet, England som vann EM, inte Storbritannien.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 03 augusti 2022 kl. 10.46
|
"Historiska segelskepp lämnar Sverige - kulturminnespengar saknas." Detta kan vi i dag höra och läsa hos SR. Man säger där att "Lady Ellen" från Skärhamn är "det senaste i raden av traditionsfartyg att lämna svenska vatten". Men Lady Ellen är inte alls någon gammal skuta. Den tremastade skonaren byggdes på Kockums i början av 1980-talet som en kopia av en gammal skuta från 1900-talets början. Så där är SR verkligen ute och seglar...
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 04 augusti 2022 kl. 23.32
|
Så var det dags för SVT att publicera nya "fakta": "Kraftigt oväder på västkusten - här blåser taken bort i Töreboda" Töreboda, långt uppe i Skaraborg - Västkusten? Det är ungefär 17 mil fågelvägen från Töreboda till kusten... Men man kanske menar sjön Vikens västkust? Dit är det bara ungefär en mil...
|
|
|
Av Christian Andersson - Torsdag den 11 augusti 2022 kl. 12.47
|
|
Om det inte blåser motvind. Då blir det längre fågelvägen. För fåglarna.
|
|
|
Av Christian Andersson - Torsdag den 11 augusti 2022 kl. 17.10
|
AFTONBLADET: – Nästan alla prylar som har en fjärrkontroll tar ström även när de inte är påslagna. För att försäkra sig om att elektroniken inte drar någon ström när den inte används; använd en grendosa. När du slår på grendosan aktiveras all utrustning. Vill du förenkla proceduren anslut en fjärrstyrd strömbrytare. Med fjärrkontrollen kan du enkelt slå på och av anläggningen, säger energiexperten Lars Ejeklint på Vattenfalls hemsida. slår på grendosan Det verkar vara mer våld än nöden. Min dator till exempel aktiveras inte som den ska hur mycket jag än slår på dosan. Batteriet har tagit slut nämligen. Min bärbara är det tvärtom med. Där hjälper det inte att slå på dosan. Kan den fjärrstyrda strömbrytaren vara avslagen eller måste den vara standby?
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 11 augusti 2022 kl. 18.13
|
Är "energiexperten" också expert på apparater som drivs med energin? De flesta elektriska apparater som jag har stött på har en egen strömbrytare. De enda undantagen är apparater som får strömmen från datorn via USB - vilket är ett idiotiskt påhitt som gör att man behöver ett kraftigare aggregat än nödvändigt i datorn. Att dra ur sladden - vilket ju får samma effekt som att stänga av grendosen, och också blir billigare än att köpa en grendosa med strömbrytare och tillhörande fjärrkontroll - är inte alltid så lyckat. Många apparaters inställningar försvinner nämligen när strömmen går...
|
|
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Fredag den 12 augusti 2022 kl. 07.27
|
Jag förmodar att det finns en orsak till det rådet. Är det något som du kan avslöja offentligt?
|
|
|
Av Christian Andersson - Måndag den 15 augusti 2022 kl. 10.31
|
|
Nja. Kontakta Listerby-Förkärla hembygdsförening är inget gott råd just i det här fallet. Eftersom Förkärla och Listerby socknar ligger i Medelstad härad i mellersta Blekinge. Mjällby socken ligger däremot i Listers härad i västra Blekinge vid gränsen till Skåne. Jag inser att mitt inlägg kunde missuppfattas. Jag har ingenting emot Förkärla-Listerby hembygdsförening. Tvärtom.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Måndag den 15 augusti 2022 kl. 12.48
|
Då var det inte så illa som jag trodde... Nej, Lister och Listerby är ju inte samma sak.
|
|
|
Av Christian Andersson - Onsdag den 24 augusti 2022 kl. 10.44
|
AFTONBLADET 2022-08-26: Larm om märkliga inlägg i flödet på Facebook Inga kommentarer
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 24 augusti 2022 kl. 12.20
|
"Aftonbladet behövs om sanningen ska fram."
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 24 augusti 2022 kl. 12.22
|
Förresten... Hur vet du vad som ska stå i Aftonblaskan i övermorgon?
|
|
|
Av Christian Andersson - Onsdag den 24 augusti 2022 kl. 13.14
|
Värmen ..... Framförhållning. I övermorgon befinner jag mig på annan ort. Utan tillgång till internet, facebook eller Arkivguidens forum. Fiber har jag enbart i bostaden. Återkommer till det som Chris Härenstam brukar säga.
|
|
|
Av Christian Andersson - Onsdag den 24 augusti 2022 kl. 15.57
|
Förklaringen bakom Facebooks problem skriver Aftonbladet. Problemen skulle vara konfigurationsändringsproblem enligt ansvarig på Meta tidigare Facebook. Varför kallar man fel för problem nuförtiden? Vad betyder konfigurationsproblem? Är det SBT kort sagt? Detta påminner mig om när vi hade varit på Krigsarkivet och skulle åka därifrån. Ett tåg stod inne vid perrongen vid Karlaplan södergående riktning. Vi steg på tåget. Det kom stockholmare springande och kastade sig på tåget för att hinna med. Fler och fler stockholmare trängde sig ombord. Tåget rörde sig inte ur fläcken. Efter mycket om och men så kom vi igång. Ända till Östermalmstorg. Där blev det stopp. Växelfel ropade de ut i högtalarna. Då bestämde vi oss för att åka upp till Stureplan och i brist på bättre ta en öl. Åka upp. Nej och åter nej tror ni inte att Stockholms längsta rulltrappan stod stilla. Den längsta i varje fall när jag bodde i Stockholm. Efter en öl eller tre på Sturehof kände vi oss redo att fortsätta hemåt. Vi hade lovat värden att ha middagen färdig när han kom från jobbet. Men icke hen var hemma före oss. Så vi gick till kvarterskrogen i orten och åt en kalvfilé Oscar. Och drack en öl eller två. Jag minns inte så noga. När vi slog på tv:n senare på kvällen fick vi reda på att de hade borrat efter bergvärme rakt ner i förarhytten i ett tunnelbanetåg. Hur kan man kalla det för växelfel. Varför ska man tala sanning när man kan ljuga.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 24 augusti 2022 kl. 18.03
|
Fel kallas för problem, för om man kallar fel för fel, så är det alltid några oförskämda personer som undrar vems fel det är att det är fel. Men om man får problem, så är det naturligtvis ingens fel. Det bara blidde så. Borrade efter bergvärme ned i förarhytten... Den föraren fick det hett om öronen. Detsamma fick förhoppningsvis också den ansvarige för borrningen. F.ö. är hela Facebook ett stort problem.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 25 augusti 2022 kl. 20.08
|
"Om ni hör nåt i luften som surrar, så är det Trafikverket som snurrar" SVT i dag.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 25 augusti 2022 kl. 22.09
|
Enligt SR har en person förts med ambulanshelikopter från Framnäs badplats "i Tanum" (med vilket lär avses "i Tanums kommun", som dock inte är samma sak som "i Tanum"). Detta illustreras av en bild på en helikopter, som emellertid inte är speciellt lik ambulanshelikoptern. Dessutom ser bildens helikopter onekligen ut att vara ute över öppet hav. Framnäs badplats ligger dock i norra änden av insjön Södra Bullaresjön, ett par mil från kusten... "Inte en siffra rätt", som man säger i Göteborg...
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Fredag den 26 augusti 2022 kl. 00.13
|
Mer SR: "Ekot har följt med Liberalernas partiledare Johan Pehrson i sin valkampanj under torsdagen." Ekot driver alltså en valkampanj. Det är ju faktiskt det som sägs här - även om skribentan inte förstår det...
|
|
|
|
|