Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Fikarummet   >   Chatt om Ditt och Datt   >  
Äldre inlägg till 30 juli 2025
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21473) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 20 april 2025 kl. 21.31
Många sitter väl hellre hemma vid datorn.

Och när föreningar gömmer sig på Facebook, där inte ens alla medlemmar kan läsa vad man skriver, i stället för att ha riktiga offentliga hemsidor, så lär väl inte det locka några nya medlemmar...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21474) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Tisdag den 22 april 2025 kl. 00.06
Ja. Dår man väl göra med automatik om man skall släktforska. Arkiv Digital du vet. Folkbokföring i digital form.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21476) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 23 april 2025 kl. 07.05
Om Facebook kan man tycka mycket. Jag tycker inte mycket om Facebook.

Jag är medlem i en hembygdsförening och i en släktforskarförening. Kan kan inte komma åt att läsa deras, dvs våra Facebook-sidor. Jag är ständig medlem i båda föreningarna så jag kan inte lämna. Mig blir de inte av med mig. Förrän den dagen de bär ut mig som de har gjort med påven.

När det gäller hembygdsföreningen räcker det inte med att vara med i Facebook - man måste bjuda in sig i en 'grupp'. Hon som har hand om att är för närvarande inte särskilt aktiv.

När det gäller släktforskarföreningens sida på Facebook så verkar den ha en tynande tillvara. Det finns ingen länk från hemsidan efter vad jag kan se. Det som skrivs på Facebook borde stå på hemsidan i stället för på Facebook. Varför inte ha ett forum på hemsidan, ett forum som sköts av föreningen. Att samarbeta med släktforskarförbundet tror jag inte på.

Jag har inte Facebook men en mig närstående person håller mig informerad. Hon är med i en engelskspråkig forskargrupp full med amerikaner. Väl modererad och engagerade medlemmar. Duktiga med källangivelser och de som inte är det blir tillsagda vänligt men bestämt. Sedan är ju det som skrivs färskvara i likhet med det mesta som skrivs på internet. Men ju fler som har Arkiv Digital desto enklare blir det att ange källor.

Jag själv har ett par egna kontakter i U.S.A. Det är praktiskt med tanke på att en del material bara finns tillgängliga här och en del bara där. Jag klarar mig utan Facebook.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21550) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 31 maj 2025 kl. 15.21
I Blekinge Släktforskarförenings senaste nummer av medlemstidningen Släkt-Eken finns en artikel om Erik Bergsten. som källa till artikeln anges:

"Texten är framtagen med AI via Chatgpt samt kompletterad med uppgifter från Wikipedia"

Är det någon som kan förklara vad detta betyder?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21552) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 01 juni 2025 kl. 13.49
Vet inte vad det betyder men var inte Erik Bergsten programledare för ett TV program som gick i många år som hette Tekniskt magasin. Har för mig att i ett av programen det sista säsongen var det ett avsnitt som Släktdatas grundare var med i. Bertil Magnusson tror jag han hette.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 01 juni 2025 kl. 13.52.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21553) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 01 juni 2025 kl. 13.57
Lite koppling till släktforskning och datorerna som fanns vid den tiden.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21554) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 01 juni 2025 kl. 14.01
https://blog.slaktdata.org/
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21558) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 01 juni 2025 kl. 17.23
Håkan. Vad känner du till om AI? Att ta fram en antavla gör man väl bäst genom att forska som man har gjort hittills. Att klippa och klistra från Wikipedia kräver väl inte någon intelligens att tala om?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21559) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 01 juni 2025 kl. 18.22
Har man varit verksam i Släktdata sedan av slutet av 90-talet vet jag det jag behöver veta.

Sedan kommenetar jag inte trams.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21562) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 01 juni 2025 kl. 20.54
"Texten är framtagen med AI via Chatgpt samt kompletterad med uppgifter från Wikipedia" betyder att man låtit ett "intelligent" datorprogram dammsuga internet på allt som går att hitta där om Erik Bergsten - utan att ha en aning om vad som är korrekt - och sedan koka en soppa av dessa ingredienser. Denna soppa har sedan någon från föreningen manuellt kryddat med utvalda uppgifter från en anonym skribent på Wikipedia med okända kunskaper om ämnet. (Men "kompletteringen" från Wikipedia är väl tårta på tårta. Uppgifterna därifrån lär ju redan ingå i soppan...)

Det är väl detta som kallas modern släktforskning... :-)

(Ändrat av kontoinnehavaren den 02 juni 2025 kl. 00.12.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21563) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 01 juni 2025 kl. 21.01
Grattis, Håkan! Det är inte illa att veta det man behöver veta. Det är det inte många som gör - om man inte har ett begränsat vetandebehov... :-)

Själv tycker jag att man lär sig något nytt varje dag...

(Ändrat av kontoinnehavaren den 02 juni 2025 kl. 08.58.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21578) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 09 juni 2025 kl. 17.13
Jag kunde inte låta bli .....

https://forum.rotter.se/index.php?topic=174823.msg1702689#msg1702689
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21579) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 11 juni 2025 kl. 16.34
"Texten är framtagen med AI via Chatgpt samt kompletterad med uppgifter från Wikipedia"

Till ovanstående artikel finns bifogat antavla för Ellen Charlotta Johansson - Erik Bergstens mor. Endast en tredjedel av rutorna är ifyllda. Borde inte AI kunna fylla i resten?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21580) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 12 juni 2025 kl. 18.57
Är MH en variant av Alternativ Intelligens?

https://forum.rotter.se/index.php?topic=24504.msg1702741#msg1702741
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21581) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 19 juni 2025 kl. 21.45
Hilma tur att Eva hann med att köpa brända mandlar till mig.

Lövmarknad

Glad Midsommar på er alla!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21582) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 21 juni 2025 kl. 21.32
SVT: "Efter flera år – nu ska fisken få hoppa fritt längs Råån"

Felstavat?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21583) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 22 juni 2025 kl. 09.23
AI: "Råån" syftar på ån som rinner genom samhället Råå i södra Helsingborg. Ordet är en gammal form av namnet på ån, som nu oftast skrivs Råån.

Alternativ intelligens?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21584) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 22 juni 2025 kl. 15.41
Hoppar verkligen fisken längs ån? En fisk borde trivas i sitt rätta element. I ån!!! Utom när den hoppar i luften förstås.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21585) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 22 juni 2025 kl. 15.41
Hoppar verkligen fisken längs ån? En fisk borde trivas i sitt rätta element. I ån!!! Utom när den hoppar i luften förstås.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21586) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 27 juni 2025 kl. 06.47
EXPRESSEN: "Planets motor börjar ryka – mitt i luften"

Var eller vad är mitt i luften? Det är den eviga frågan.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21587) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Fredag den 27 juni 2025 kl. 10.13
För att avgöra var "mitt i luften" är måste man ju först fastställa var luften börjar och slutar. Har du frågat ChatGPT? :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21588) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 28 juni 2025 kl. 00.45
Svenska sångfavoriter: https://music.youtube.com/watch?v=KxKJSM3k14E&list=OLAK5uy_mIUPB1xaLznjxtZETTcFPtuYzZzhPkxkg
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21591) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 29 juni 2025 kl. 14.31
Aftonbladet 5 juni sannolikt 2025:

"Rasmus Jarlov, ordförande i det danska försvarsutskottet, är en smärt, lätt gråsprängd och vittberest man, en av de tio danskar som besökt flest av världens länder."

'Vilka är de andra nio? Hur många länder har de tio besökt Är det belagt att de ..' sedan tog fyllerirutan slut.

Aftonbladet AI: "Tyvärr kan jag inte svara på din fråga just nu. Den här tjänsten är baserad på nyheter och artiklar från de senaste tre åren. Om du omformulerar din fråga kan jag försöka igen!"

Jag skulle ha skrivit: Vilka är de andra nio? Hur många länder har de tio besökt? Är det belagt att det det inte finns de som har besökt fler länder. Vilka källa har ni till era uppgifter.

Jag skulle också frågat hur man vet vem som är dansk
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21634) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 26 juli 2025 kl. 14.48
Här är en intressant diskussion om artificiell intelligens:

https://forum.rotter.se/index.php?topic=204985.msg1704988

(Ändrat av kontoinnehavaren den 26 juli 2025 kl. 20.24.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21636) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Onsdag den 30 juli 2025 kl. 20.48
Ostkanten = skalk?
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)