Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Fikarummet   >   Dagens citat   >  
Äldre inlägg till 30 oktober 2025
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21715) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 04 oktober 2025 kl. 11.12
AI via Google:

"Naket" syftar oftast på de bägge böckerna av Åsa Kalmér, Naket – det mest intima och Naket – hans mest intima, där män och kvinnor delar sina innersta tankar om sex, kroppar och relationer. Ordet "naket" kan även referera till "att vara utan kläder", men i litterär kontext är det böckerna som avses.

Ursäkta en obildad men jag känner inte till de båda böckerna. Däremot vet jag hur det är 'att vara utan kläder'. Av födsel och ohejdad vana.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21731) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 15 oktober 2025 kl. 10.27
Rubrik på förstasidan av Aftonbladets nätupplaga 2025-10-15:

JUST NU: Rysk ubåt i Östersjön

Det är inte första gången det händer. Minns ni vad statsministern sa för ganska exakt 44 år sedan: Håll gränsen, håll gränsen!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21732) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 15 oktober 2025 kl. 11.03
Nu är rubriken ändrad. Är det AI som har varit inne och styrt upp?

Försvarsmakten följer rysk ubåt i Östersjön
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21733) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 15 oktober 2025 kl. 11.05
Rysk ubåt i Östersjön - vilket scoop! :-)

Det vore verkligen en överraskning om det inte fanns ryska ubåtar i Östersjön. Ryssland har ju faktiskt egna flottbaser där...

(Ändrat av kontoinnehavaren den 15 oktober 2025 kl. 11.06.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21734) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 15 oktober 2025 kl. 11.33
Den här ubåten lär ha kommit från en flottbas i Östersjön:

Ubåt-137 - Tio Dagar Som Skakade Sverige (SVT 1982-10-30)

Har ni inte sett den här dokumentären så gör det nu.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 15 oktober 2025 kl. 11.35.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21735) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 15 oktober 2025 kl. 11.37
Jag har med till visshet gränsande sannolikhet sett den. :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21736) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 15 oktober 2025 kl. 21.42
Belos har inte varit hemma på ett tag. Två halvfärdiga ubåtar kan det räknas som en hel.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21741) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 16 oktober 2025 kl. 16.21
Idag ser jag tre kranar från balkongen. En av nyare modell, en äldre och en uråldrig. Dessvärre kan jag inte dela med mig.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21754) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Måndag den 20 oktober 2025 kl. 19.27
"Planen är jämn, men gropig", enligt Radiosportens reporter på Gamla Ullevi. :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21756) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 20 oktober 2025 kl. 22.32
Sveriges Radio P4:

En något glad sillastrypare: "Jag tycker vi gör om det igen!"
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21758) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 21 oktober 2025 kl. 10.04
Supporter: "Det här är större än Duplantis"
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21759) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 21 oktober 2025 kl. 10.09
Är han från Mjällby? :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21760) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 21 oktober 2025 kl. 19.03
Inslaget kom ifrån Göteborg men det lät inte som göteborgska.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 21 oktober 2025 kl. 19.07.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21761) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 21 oktober 2025 kl. 19.41
Jag menade Duplantis. :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21762) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 21 oktober 2025 kl. 21.49
Jag tror inte det är Knutsson: Största bragden!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21777) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 25 oktober 2025 kl. 11.33
Aftonbladet: ... sa Åkesson när han klev in i den pampiga förstakammarsalen i riskdagen ...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21778) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 25 oktober 2025 kl. 13.31
Aftonbladet: Enligt boende har hon tankat diesel i en bensinbil och försöker därför tömma tanken på bensin.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21786) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 26 oktober 2025 kl. 15.06
Första svensk-ukrainska drönarfabriken etableras i Sverige

Det blir den första svensk-ukrainska drönarfabriken i Norden med NATO-standard på komponenter

Det vore ju för galet om danskarna eller norrmännen blev först med en svensk-ukrainsk drönarfabrik. Galet så in i norden tycker säkert finnarna.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21792) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 29 oktober 2025 kl. 15.05
AI: "Evenemangsplats: Dyk Ett har sedan dess blivit en allmänt känd plats som används för att definiera ett område i Sölvesborgs innerhamn, "mellan silosarna och Dyk Ett", där bland annat kommunen arrangerat ett firande för Mjällby AIF."

Artificiell Intelligens är före sin tid. Firandet är inte förrän de 9 november.

Grattis Mjällby AIF – Svenska mästare 2025!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21794) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Torsdag den 30 oktober 2025 kl. 09.40
https://www.di.se/live/avslagen-forsaljning-for-danska-oljatten/

Är det bara försäljningen som är avslagen hos Carlsberg?

(Ändrat av kontoinnehavaren den 30 oktober 2025 kl. 09.46.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21796) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 30 oktober 2025 kl. 14.49
SVT:

"Nu flyger helikoptersimulatorn igen"

Och jag som inbillat mig att poängen med en simulator är att man inte flyger. Man lär sig något nytt varje dag. :-)

(Ändrat av kontoinnehavaren den 30 oktober 2025 kl. 14.57.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21797) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 30 oktober 2025 kl. 15.12
Helt apppropå: I dag har jag sett 'Astrid Lindgrens elskede film'. på TV. Jag funderar på om Karlsson på taket flög på riktigt eller om han simulerade. I programmet ser man att han hänger i ett rep. Kunde han flyga utan propeller? Hur var det med Pippi, Tommy och Annika. Flög de luftballong på riktigt? Kyrkan ska ha varit Klinte ett par mil söder om Villa Villerkulla:

Pippi, Tommy och Annika flygar luftballong
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21798) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 30 oktober 2025 kl. 15.59
Sölvesborgs kommun har missat en viktig detalj. När det gäller festligheterna i Sölvesborg:

Innerhamnen som plats för kommunens firande av våra Svenska Mästare i Mjällby AIF

nämligen en karta: Min Karta: Lantmäteriet
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21799) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 30 oktober 2025 kl. 16.08
Är icke de fleste pilsner samme blask fast i olika flasker?

Olika burkar ska det väl vara? Når smaker en dose Sort Guld best?

(Ändrat av kontoinnehavaren den 30 oktober 2025 kl. 17.42.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21800) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 30 oktober 2025 kl. 16.56
Håkan! Vad var det för samband mellan Tingsryds nederlag och Ramdala och Lösen
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)