Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Fikarummet   >   Chatt om Ditt och Datt   >  
Äldre inlägg till 18 januari 2026
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21818) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 04 november 2025 kl. 15.38
Expressen: ”Målvaktslegendaren Henrik Lundqvist kommer att vara tv-expert i hockeysändningarna under OS. Han har ett delat uppdrag i både TV4 och SVT – en ovanlig roll. I samband med OS stoppas Lundqvist från att göra reklamsamarbeten på grund av SVT:s regler.”

Jag ser inget problem med det. Joel kan ju reklamera rekommendera ‘Head & Shoulders’ när Henrik är avstängd.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 04 november 2025 kl. 16.46.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21830) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Fredag den 07 november 2025 kl. 19.32
Flera röda kort?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21831) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 07 november 2025 kl. 23.38
Sweden Rock skänker 100.000 kronor till Sillastrybarna!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21838) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 09 november 2025 kl. 20.00
BLT: Läs direktrapporteringen i efterhand. Häng med!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21845) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 10 november 2025 kl. 19.23
Tillfällighetsfynd: https://www.geni.com/people/Charles-Christopher-Springer/6000000002882751141
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21856) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Torsdag den 13 november 2025 kl. 18.40
Om Danmark möter Danmark. Vilket har det bästa laget?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21857) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 13 november 2025 kl. 23.55
Ja vilket är bäst. Landslaget från Danmark eller byalaget från Uppland. Skulle det vara lager du menade så föredrar jag Tuborg framför Carlsberg. Jag frågade Google AI men henom hade noll koll. Henom skrev att henom inte heller smakade starkt. Hur vet man om AI är en han eller en hon?

I Kalmar sparkar de fotboll. Hur det är i Kalmar vet jag inte.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21859) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 15 november 2025 kl. 11.23
--- raderat / xian ---

(Ändrat av kontoinnehavaren den 15 november 2025 kl. 11.26.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21879) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 27 november 2025 kl. 15.41
Axfood tror att de ska kunna konkurrera ut Bonk Business Inc & Anjovis med sin Janssoninfileet.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21895) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Måndag den 01 december 2025 kl. 15.13
Någon som ätit löksill med ABBA?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21900) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 02 december 2025 kl. 14.35
Nej, men ätit hyttesill med Anita Strandell och Maritza Horn. Och därmed små tillbehör.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21908) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 05 december 2025 kl. 06.16
Konstugt sammanträffande. Jag och min oäkta hustru satt och tittade på SVT Play i går kväll. Ett par avsnitt av serien om Alfred Nobel. Där beskrevs bland annat en sprängolycka i Vinterviken. Jag visste inte var Vinterviken ligger så jag sökte på nätet. Detta ska hänt i Vinterviken igår:

Misstänkt mordförsök i Gröndal: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/ung-man-svart-skadad-efter-misshandel-i-grondal

Jag håller på att sammanställa min egen släkt. Till vilken nytta kan man fråga sig. Jag är faktiskt släkt med Alfred Nobel på långt håll. Så långt håll att vi knappt är släkt. Jag är lika fattig som han var rik.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21919) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 07 december 2025 kl. 14.15
Vi har våra storheter inom släkten. Jag är släkt med Evert Evert Taube på mycket långt håll. Inte för att det är något att skryta med
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21920) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 07 december 2025 kl. 16.50
Jo nog är det så. Det jag tycker är fascinerande att se hur professorer, biskopar och vetenskapsmän på främst 1600-talet är befryntade. I släkt eller som ingifta. Alfred Nobel var väl både på gott och ont.

En anfader till mig hade stenhus i Gamla Stan. Och lär ha varit Sveriges rikaste karl. Hans sonsons sonsons son var Rödebys fattigaste torpare. Han var min farmors farfars far. Så har jag en slav och en slavhandlare i släkten. Klå det om du kan. Så säg inte annat än att släktforskning är intressant. Bönder i Bohuslän. Och en massa båtsmän i Blekinge. Fasen vet om inte båtsmännen är de intressantaste.

Evert Taube är en intressant figur. Honom har jag inget särskilt förhållande till. Jag sjunger en del av hans visor hellre än bra. Och så har jag sett och hört honom på Gröna Lund. Tillsammans med Sven-Bedrtil
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21927) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Tisdag den 16 december 2025 kl. 00.37
Det måste varit ett bra tag sedan. På forntiden eller något sådant
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21928) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Onsdag den 17 december 2025 kl. 21.25
Det verkar vara Christian och jag som är vakna i forumet. Även Jörgen sover för det mesta.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21930) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 18 december 2025 kl. 13.08
Om du Gurglar så ska du bli varse att Jörgen är den mest klarvaknaste av oss alla tre. Eftersökt (sökt med AI)

(Ändrat av kontoinnehavaren den 18 december 2025 kl. 17.06.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21931) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Torsdag den 18 december 2025 kl. 19.39
Är det så illa?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21945) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Torsdag den 25 december 2025 kl. 13.15
Satt och täbkte på Arne. Det var ett tag sedan han var aktiv i forumet. Hann saknas. Tror han föll bort
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21953) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 31 december 2025 kl. 23.33
Jo du Håkan. Allt verkar gå i cirklar. Det är väl en tio-tolv år sedan Rämma kvalificerade sig till dödskvivan. Jag tror att det här forumet betydde en hel del för honom. Och så förstås Glamour får ju inte glömmas bort. Jag hade hoppats att få tillfälle att träffa Arne. Men så blev det inte. Och SVT skriver om John Hron. Det är väl trettio år sedan dådet vid Ingetorpssjön. Eivor har inte synts till här på flera år. Men Jens Sandahl har dykt upp. Det är en gammal bekant om jag inte tar fel. Man skulle kunna tro att släktforskningens epicentrum ligger någonstans i närheten av Kareby. Jag önskar Eder alla ett Gott Nytt År.

Nu ska jag skicka en nyårshälsning i ljud och bild till min vän Floyd i Wisconsin med min sprillans nya Android Galaxy. Floyd har en mycket långväga koppling till Kareby men det kan vi ta en annan gång.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21954) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Fredag den 02 januari 2026 kl. 01.50
Tror också att forumet betydde en del för Arne. Stnd att han föll bort bara. Ham lunde fått vara med ett tag till
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21974) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 18 januari 2026 kl. 14.15
Har för mig att det år en del kackel i Ankeborg vad nu det kan bero på.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21973) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 18 januari 2026 kl. 14.09
Gäddorna. Det är väl dom som är på hugget?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21975) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 18 januari 2026 kl. 14.39
Skall inte förväxlas med näbbgäddor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21977) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Söndag den 18 januari 2026 kl. 16.42
De två senaste inläggen här ovan har hitflyttats från Gädda i Falutrakten, 1800-talet.
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)