|
|
Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Onsdag den 07 mars 2012 kl. 16.20
|
Känner någon till Anna Maria Grotte född ca 1710 okänt var. Död 1781 18/3 i Rackeby på Stensholmen- Gift 1:a mend Anders Borgvall, allt jag vet om honom. Gift 2:a med frälsebefallningsman Arvid Lindqvist död 1754 i Örslösa. Anna Marias barn i 1:a äktenskapet Maria född ca 1735 död 1803 9/2 på Lillängen Gammalstorp Tun, Gabriel inspektör på Såtenäs Tun död 1785, Lars, Gunilla död 1772 gift med Anders Svensson i Brandsölet Särestad. Barn i 2:a Lena Maja. Vet inget mer än det som nämns har någon stött på dom ?
|
|
|
Av Lotta Nordin (Lotta) - Torsdag den 08 mars 2012 kl. 20.25
|
Hej Kenneth, går det bra med en Anna Maria född 1708, döpt 30/11? Av en slump råkade jag hitta henne i Järpås, dotter till fänriken Svante Grotte. (Järpås C:4 sid. 573) Eftersom det vimlar av Grotte-präster i Västergötland, så trodde jag att jag skulle hitta något i Skara stifts herdaminne. Men någon Anna Maria hittade jag inte, men det saknas ju å andra sidan en hel del barn till Grottarna där. Jag stötte på en Herman Grotte som var kyrkoherde i Källby och gift med en Gunnila Rhodin. Hon var änka efter en präst i Järpås, så...ja, jag tog mig en titt där också. Det finns några intressanta bouppteckningar också. 1781 efter Anna Maria Grotte, Kållands häradsrätt FII:10 sidan 1151. Det står inte mycket, men... 1754 efter Arvid Lindqvist, Kållands häradsrätt FII:2 sidan 909. På sista sidan står en Ulrik I Grotte...Anna Marias bror? Sen finns det en till efter Brita Andersdotter Borgvall, änka efter komministern i Örslösa Erik Borgvall. Barnen heter Erik Gabriel, Johan och Maria, så jag tyckte att det kunde vara lite intressant. Men Brita är inte dotter till Anna Maria iallafall. Kållands häradsrätt FII:29 sidan 511. Ha de' gott! Lotta
|
|
|
Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Torsdag den 08 mars 2012 kl. 20.55
|
|
Återigen Lotta, vad vore mitt liv utan dig. Kollade i Karl XII:s officerare på Svante Grotte, Där står det att Anna Maria gifter sig 1728 1728 29/12 på Munkebo. Var nu det ligger men får gör väl göra ett sök på nätet. Herman Grotte och prästerna i herdaminnet har jag kollat. Återigen tack min ängel
|
|
|
Av Lotta Nordin (Lotta) - Torsdag den 08 mars 2012 kl. 21.19
|
Dom bodde på Stora Munkebo i Kållands-Vedum. Hon gifter sig inspektoren från Tumleberg Anders Borgwall 1728-12-29, enligt Järpås C:4 sidan 727. Svante Grotte blev tydligen kapten, enligt mantalslängden Kållands-Vedum 1712. Från 1713 står Kapten Grottes änka i mtl. Järpås AI:2 sidan 169 så bor Ulrik Grotte med fru och barn i Stora Munkebo. Ha de'! Lotta
|
|
|
Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Torsdag den 08 mars 2012 kl. 21.34
|
|
Ja han blev kapten enligt Karl XII.s officerare 1710 29/10. Vågar man be dig om en sak,har själv inte Skara stifts herdaminne du tycks ha den. Vill min ängel kolla om Svante Grotte är ättling till någon Grottepräst.
|
|
|
Av Lotta Nordin (Lotta) - Fredag den 09 mars 2012 kl. 00.03
|
Han finns inte med i herdaminnet, såvida han inte är den Sven som är son till Andreas Laur. Grotte som var kyrkoherde i Tunhem 1632-1664. Sven uppges vara kornett vid Västgöta kavalleri. Andreas Grotte hade, enligt herdaminnet, 13 barn, men det är bara åtta som nämns. En av sönerna var Erik som var major vid Västgöta kavalleri, och en dotter Ingrid gifte sig med (min kära bekant) överste Olof Silfverlood. Men Svante kan ju också ha varit sonson till någon av alla Grottarna också... Står det inte mer i Karl XII:s officerare? Go'natt!
|
|
|
Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Fredag den 09 mars 2012 kl. 06.48
|
|
I Karl XII:s officerare nämns inget om hans ursprung, kollade även Kungl.Västgöta regemente av Nils Belfrage men det hjälpte inte heller något. Silverlood kan vara något känner en som "snurrat" på den släkten lite. får väl fråga honom. Tack återigen Lotta för all hjälp.
|
|
|
Av Anders Berg (Zzz) - Fredag den 09 mars 2012 kl. 09.55
|
Hej grottforskare! ;) Frågan om Svantes härkomst har också varit uppe på Anbytarforum, och där uppges av Rigmor Andersson att han är son till Erik Andersson Grotte (1643-1722) och Catharina Cloot. Detta anges även av Peter Nolskog på Disbyt. Alla övriga forskare på Disbyt har dock föräldrarna som okända. På direkt fråga i Anbytarforum från mig om källan till detta fick jag det föga upplyftande svaret "Min källa är en nu levande Grotte + egen forskning."... http://aforum.genealogi.se/cgi-bin/discus/show.cgi?tpc=576&post=421265#POST421265 På Anna Marias mor Helena Papegojas sida har du en hel del adliga anor, Kenneth. Kolla vidare i Elgenstierna.
|
|
|
Av Lotta Nordin (Lotta) - Fredag den 09 mars 2012 kl. 13.39
|
Hejsan! Den där "levande Grotten" var nog inte så tillförlitlig. Hon skriver att Ulrik Johan Grotte dog i Västra Tunhem 1765-07-07. Men då levde han, iallafall enligt mantalslängden för Västra Tunhem. Han finns med i Lilla Skogen från (åtminstone) 1763 till 1770. 1770 står att han är änkeman och 73 år gammal. Jag har inte hittat honom i dödboken i Västra Tunhem, men det verkar saknas uppgifter 1776-1779 där. Eventuellt kan han ha flyttat till sin dotter Catharina, som också bor på Lilla Skogen till och med 1769. Hon gifter sig i Västra Tunhem 1766-(01?)-05 med fänriken Jonas Kruskopp (C:2 sidan 371 AD). Jag vet inte vart dom tar vägen. När Ulrik Johan Grotte flyttade till Västra Tunhem, det vet jag inte, men kanske ca 1759. Merta Cuurs bouppteckning (Väne häradsrätt FII:3 sid. 1169) tar upp ett fastighetsbyte som Ulrik gjort 1759-10-23 med kapten Johan Magnus Didron. Ulrik fick då - i utbyte mot St. Munkebo - Snickaregården 1/2 och Lilla Skogen 1/4 i Tunhem av Didron. Där står också att Ulrik ärvt St. Munkebo efter sina föräldrar. Ett gemensamt testamente upprättat 1748-03-02 mellan Ulrik och Märta nämns också. Var bodde - och dog - Erik Andersson Grotte och Catharina Cloot? Anders, du frågar i Anbytarforum var Märta Cuurs barn i ett tidigare äktenskap tog vägen. Dottern Anna Greta nämns i Järpås AI:2 sid. 78, och där står att hon flyttar till Lekåsa 1752. Det är tur att man kan ägna sig åt grottforskning ovan jord... Mvh// Lotta
|
|
|
Av Eivor Andersson (Eivora) - Fredag den 09 mars 2012 kl. 13.58
|
Hej Lotta, Var hittar du mantalslängden från 1700-talet i västra Tunhem? På AD-online börjar husförhören 1813. Skulle vilja läsa de som finns tidigare om de inte brunnit? Eivor
|
|
|
Av Lotta Nordin (Lotta) - Fredag den 09 mars 2012 kl. 14.09
|
Hej Eivor, mantalslängderna finns hos SVAR. Det verkar som om Västra Tunhems längder nästan är kompletta. Förutom några luckor på 1600-talet och 1740-talet. Mvh// Lotta
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Fredag den 09 mars 2012 kl. 14.12
|
Mantalslängderna hos AD är landskontorets (länsstyrelsens) exemplar, som i dag finns på landsarkivet. SVAR har Kammarkollegiums exemplar, i dag på Riksarkivet. De går från 1642 till 1820.
|
|
|
Av Eivor Andersson (Eivora) - Fredag den 09 mars 2012 kl. 14.14
|
Tack Lotta, Synd att det inte finns på AD-online. Jag har inte SVAR. Hälsn. Eivor
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Fredag den 09 mars 2012 kl. 14.16
|
Det där tar jag genast tillbaka, när det gäller AD:s mantalslängder. Jag hade tankarna längre västerut... Man har inte landskontorets längder från Älvsborgs län.
|
|
|
Av Eivor Andersson (Eivora) - Fredag den 09 mars 2012 kl. 14.25
|
Tack Jörgen, Men varför finns inga tidigare husförhör än 1813? Har dom brunnit upp? Hälsn. Eivor - (västerut)
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Fredag den 09 mars 2012 kl. 14.29
|
|
Däremot har AD landskontorets mantalslängder från Skaraborg. De omfattar åren 1672-1755, d.v.s. de längder som i arkivet har utbrutits till en egen serie (1756-1861 ingår längderna fortfarande i landsboksverifikationerna).
|
|
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Fredag den 09 mars 2012 kl. 14.38
|
Enligt landsarkivets förteckning börjar husförhörslängderna 1813 i Västra Tunhem. Husförhörslängderna skulle ju hela tiden hållas aktuella, så när man lade upp nya var man väl inte så noga med att bevara de gamla. Kyrkoboken med födda, vigda och döda var en annan sak; den skulle man ju kunna gå tillbaka till för att kontrollera uppgifter, så den sparades även när man började på en ny. Det är dessvärre många församlingar där husförhören börjar senare än 1813, även utan brand. (Ändrat av Jts den 09 mars 2012 kl. 14.39.)
|
|
|
Av Eivor Andersson (Eivora) - Fredag den 09 mars 2012 kl. 14.42
|
Tack igen Jörgen, Här är några kort jag tagit på Rackebystugor flyttade från Rackeby till Råda kyrka väster om Lidköping. Eivor
|
|
|
Av Anders Berg (Zzz) - Fredag den 09 mars 2012 kl. 16.12
|
"Var bodde - och dog - Erik Andersson Grotte och Catharina Cloot? " På nätet sägs Erik ha dött i Skara 1722, men jag finner honom inte i dödboken i stadsförsamlingen. Hustrun sägs ha dött i V Tunhem 1723, och den 6 april finner man "Cornettens fru i Hohl Catharina Grotte" utan åldersuppgift. Frågan är om maken verkligen är död när man skriver så. Västra Tunhem C:1 (1688-1744) Bild 257 / sid 257 (AID: v44885.b257.s257, NAD: SE/GLA/13647) Mantalslängden ger kanske mer. Deras barn skall enligt nätuppgifter vara födda 1682 i Västra Tunhem och 1688 i Vänersborg. Ingen av uppgifter går att kontrollera eftersom fb saknas.
|
|
|
Av Eivor Andersson (Eivora) - Fredag den 09 mars 2012 kl. 16.25
|
Satt och letade i in-och utflyttningslängderna för V.Tunhem i AD-online och då såg jag denna i inflyttade 1760. Nr. 30 i listan är en Herr Grotte. Kanske kan vara någon till hjälp.. Eivor
|
|
|
Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Fredag den 09 mars 2012 kl. 19.15
|
|
Hej Anders, det tycks ha blivit livligt på Grotte och det är ju kul. Tackar för tipset om Papegoja men har varit inne på den släkten förr. Är själv lite Papegoja ättling på min mormors sida. Ulrik Johan Svantesson Grotte, så här står det sidan 51 tabell 92 i boken Johan Printz från bottnaryd och hans ättlingar. Ulrik Johan Svantesson född 1706. ägde 2/3 delar av Stora Munkebo Järpås socken som han bortbytte 1759 mot Snickaregården och Lilleskog i Tunhems socken. Bitädande hejderiddare i Skaraborgs län. Gift 1732 22/12 i Järpås med Metta Cur. Och Lotta hennes tidigare barn med Grönbeck nämns inte
|
|
|
Av Lotta Nordin (Lotta) - Fredag den 09 mars 2012 kl. 19.49
|
Hejsan Nä, Kenneth, det är klart att Maria Cuurs tidigare barn med Grönbeck inte nämns där, dom var ju inte några Papegojättlingar. Anna Maria Grotte är bosatt på Hageltorp, Essunga när hon gift sig med Anders Borgwall. Jag har hittat en del barn där, bl. a. Bernt döpt 1729-?-09 i Ö. Hageltorp (Lekåsa C:3 sid. 37), och Anna Beata döpt 1730-12-13 på Hageltorp (C:3 sid 41), och Gunilla döpt 1737-09-21 (C:3 sid. 123). Ett barn Helena, begravs 1743-09-18, 16 månader gammal. Det saknas en del böcker på 1740-talet. I mantalslängderna för Hageltorp, Essunga står 1746 "Borgvalls änka" och 1748 "fogden Lindqvist" med hustru. Hon bör alltså ha gift om sig någongång där emellan. När det gäller Cornettens fru i Hol, Västra Tunhem, Catharina Grotte, så tror jag inte att det är Erik Grotte fru Catharina Cloot. I mantalslängderna för V. Tunhem finns en kornett Bergqvist och en Lisa/Elisabet Grotte i skilda hushåll i Hol Skäggegården, 1723 och framåt. I mtl 1722 finns kornett Bergqvist och Erik Grotte på var sin del. Efter Erik Grotte står "död". Jag har följt gården bakåt i längderna och Erik Grotte finns där ända ner till 1699, sedan är det en lucka till 1682 och då finns han inte med. Det står 1707 att han är en gammal förlovad löjtnant. Kan Erik Grotte ha gift om sig med Elisabet? Elisabet Grotte står i mtl till och med 1732, då finns Per Eriksson med hustru på hennes del i gården, och efter Elisabet står "under barnen". Bara för att krångla till det lite till... Erik Grotte, är det "rätt" Erik Grotte? Alltså Erik Andersson Grotte, son till prästen, eller är han en sonson? I mtl från 1699 till 1720 kallas gården "Erik Andersgården i Hol", först därefter kallas den Hol Skäggegården. Mvh// Lotta
|
|
|
Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Fredag den 09 mars 2012 kl. 20.00
|
|
Åh, Lotta kan bli kär för mindre tackar för Borgvall. Hur hinner du allt ? Fasen jag hinner inte med i denna debatt om Grottar, men som sagt kul. Det är väl bara att fortsätta, med Grottarna.
|
|
|
Av Lotta Nordin (Lotta) - Fredag den 09 mars 2012 kl. 21.38
|
Finns det något skriftligt, samtida belägg för att Erik Andersson Grotte var gift med Catharina Cloot? Den Elisabet Grotte som finns i Hol Skäggegården tror jag är Eriks fru. Och den Catharina Grotte som dog 1723 är jag ganska säker på att det är kornetten Bergqvists fru. I mantalslängderna står inte någon "fru-markering" för Bergqvist efter 1723, men han nämns inte som änkeman förrän 1727 i mtl, men det kan vara lite si och så med såna saker. 1741-02-28 begravs en änka Elisabet i Hol, 95 år gammal. Kan det vara Elisabet Grotte? Mtl saknas för dom aktuella åren. (V. Tunhem C:1 sidan 119) Hon skulle i så fall vara född ca 1646. 1765-12-15 dör kornetten Christopher Bergqvist i Hol Skäggegården. Änkeman och "Stockholmare", 82 år gammal. (V. Tunhem C:2 sidan 683). En bouppteckning finns för honom i Väne häradsrätt FII:3 sidan 1117. Där står att han är barnlös och har en "skyldeman" Erik Petter Grotte. Nu ska jag sluta att grotta ner mig i Grottar för idag...om jag kan... Ha de'! Lotta
|
|
|
|
|
|
|