|
|
|
|
Av Siv Laine - Fredag den 05 november 2010 kl. 16.56
|
Tack för det informativa inlägget! Jo jag skrev fel bildnummer, såg jag. Jag har nu gått tillbaka och tittat på Arbrå C:1 och där finns ju faktiskt ett register som man tydligen också kan lita på, även om uppställningarna i övrigt inte ör särskilt kronologiska. Jag tror absolut på att det du säger är riktigt, dvs när du håller en slant på Erik Berg i Järvsö, så inte håller jag emot! Men vad som fortfarande gör mig konfunderad är, att tillsammans med honom som far, står i sonens dödsnotis även Kerstin - som mor! Jag begriper inte detta! Det är ju dessutom inte särskilt vanligt att prästerna skriver i en persons dödsnotering, vem som är den "rätta" modern eller fadern när det är fråga om någon "oäkta" född.. Eller hur? Men någon plats för "min" Eric i äktenskapet mellan Erik Bastberg och Kerstin Svensdotter, finns ju uppenbarligen inte. Han är ju inte alls med bland barnen de fått. Dessutom finns ju ingen anknytning till Dalarna där heller. Nånstans måste dom ju ha fått Falun ifrån? Så om det är Erik Berg som är far, vem är då modern? Kan man få reda på något i nån dombok, tro?? Visserligen har jag ju inte tillgång till något sådant, men man kanske kan få? Siv
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Lördag den 06 november 2010 kl. 00.41
|
Så länge inget annat motsäger det, så får man väl utgå ifrån att dödbokens uppgift om Erik Palmblads mor stämmer. Och Kerstin Svensdotter är ju ett vanligt namn, så det finns säkert många fler än Bastbergs hustru att välja på. Just denna Kerstin skulle ju komma från Koldemo.
|
|
|
Av Lotta Nordin - Lördag den 06 november 2010 kl. 14.43
|
Siv, vad som är vanligt eller inte i kyrkböckerna, det är nog väldigt svårt att säga, och det varierar nog ganska mycket när det gäller olika platser, präster och tider. Om det var känt av prästen som skrev dödsnotisen 1803 att Eriks föräldrar var Erik Berg och Kerstin Svensdotter, så tycker jag inte att det är så konstigt att han skrev det. Och det finns(fanns) faktiskt en Kerstin Svensdotter i Koldemo! Jag lyckades hitta en iallafall. Om det är rätt och var hon i så fall blev av eller kom ifrån, det vet jag däremot inte. I Arbrå AI:1, kommunionlängderna, så finns 1748, sidan 23, "qwin. Chierstin Svensdotter" bland husfolket i Koldemo. På sidan 31, 1749, står "qw. Chierstin Swensdr". Och 1750, sidan 39, står "Qw. Chierstin Swensdr" och där är hon struken. 1749 och 1750 finns inga anteckningar ang. kommunionen för henne. Jag har letat i dödböckerna och utflyttningslängden utan att hitta henne. Att det står "qw." och "qwinn." före hennes namn tyder ju på att hon hade fött oäkta barn och på grund av det fick epitetet "kvinnfolk". Dessutom kom, som sagt, Erik Palmblad från Koldemo 1750 enligt hfl AI:2 sid 71. I Generalmönsterullan 1728 som Jörgen kopierat bild ur ovan, så står det ju att Erik Berg satt i arrest på Gävle slott. Möjligen skulle det kunna finnas några uppgifter därifrån, men jag vet inte var dom i så fall finns.
|
|
|
Av Siv Laine - Lördag den 06 november 2010 kl. 19.53
|
Tack för att ni engagerar er, jag må säga att jag blir imponerad av detta! Man blir lite peppad av det här - jag hade nästan tänkt ge upp och koncentrera mig på någon annan gren; alltså anse detta för förlorat! Men jag har nog funderat på om det kunde finnas någon annan Kerstin Svensdotter - det är ju inget direkt märkvärdigt namn så fler kan ju ha hetat det. Lotta har ju också lyckats hitta en tänkbar Kerstin S, vilket jag blir mycket imponerad av. Men så har du ju också rutin och förmåga att se direkt vad det står! Det där med "kvinna" före hennes namn och att det tyder på att hon fött ett oäkta barn, gör henne ju genast mycket intressant i det här sammanhanget. Har ni några tips var jag ska fortsätta leta efter henne, med dom möjligheter som står till buds för mig?? Siv
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Söndag den 07 november 2010 kl. 01.45
|
Det kanske kan finnas något i regementsarkivet på Krigsarkivet: Hälsinge regementes arkivförteckning. I serien Arkiv med löpande volymnumrering finns bl.a. Rättskipningsavdelningens krigsrättsprotokoll. Volymerna nummer 162 och 163 innehåller de aktuella åren. Lägersmålet var ju en sak för en civil domstol, men Erik Berg rymde ju från tjänsten också. Det står i rullan att han blev pardonerad (förlåten), men det framgår ju inte av vem. (Ändrat av kontoinnehavaren den 07 november 2010 kl. 01.48.)
|
|
|
Av Lotta Nordin - Söndag den 07 november 2010 kl. 11.46
|
Det bör ju finnas något om lägersmålet i domböckerna också, som sagt. Om det står rätt i mönsterrullan, och att Erik Berg rymde "för lägersmål", så bör ju lägersmålet ha skett före april 1726. Frågan är ju om målet kommit upp innan han rymde, eller om han rymde för att slippa rättegång. Domböckerna som då är aktuella finns i Hälsinglands domsagas arkiv och går att låna på mikrokort från SVAR, www.svar.ra.se. Det är "några" kort att gå igenom, men...
|
|
|
Av Siv Laine - Söndag den 07 november 2010 kl. 16.57
|
Ja, tack igen! Nu har jag registrerat mig hos SVAR och beställt fyra mikrokortsutgåvor från 1726, 1727, 1728 och 1729. Jag kan inte tänka mig att det ska behövas någon tidigare, för Eric Palmblad föddes ju inte tidigare än 1728 i alla fall. Kanske 1729 enligt viss källa. Har Erik Berg åkt dit för tidigare lägersmål, så kan man nog avföra honom som far till just Eric Palmblad. Om han inte hoppat över skaklarna fler gånger förstås... Eric P begravdes ju 1803 vid 75 års ålder enligt dödsnoteringen i Arbrå. Det skulle inte alls förvåna mig om Eric B. rymde för att försöka komma undan sitt lägersmål... När jag sedan ändå ska till Släkt och Bygd för att titta på de där mikrokorten jag beställt, kan jag ju passa på att försöka leta efter de som Jörgen rekommenderade. Dessa lär dom väl ha där, hoppas jag.
|
|
|
Av Siv Laine - Torsdag den 25 november 2010 kl. 17.06
|
Ja nu har det gått många dagar sen sist jag var här. Jag har lånat mikrokort från SVAR enligt Jörgens rekommendation och försökt rota igenom dessa. Det har inte varit lätt, för det finns liksom inga rubriker på någonting, så man vet inte var man är inne på för typ av information, texten går s a s mer eller mindre i ett, och tyvärr är också stilen oftast oläslig...Sidorna har många svarta partier som omöjliggör läsning. Jag har fått skärpa blicken för årtal och namn. I det här fallet Erik Berg och Kerstin Svensdotter. Jag hittade mot alla odds Erik Berg på en sida men kan tyvärr inte läsa vad det står, även om jag tyckte mig se att det stod "Norje" på ett ställe. Nu har jag försökt fotografera av den sidan och en sida till som jag inte vet om det handlar om denne man. Jag har inte använt blixt, men lampan under kortet lyser ju ganska starkt på mitten, även om jag försökt förbättra bilderna i Photoshop. Få se om jag lyckas skicka det till er. Mikrokortet är märkt AIA:68 1728 - och har nummer 10 av 14, D 52102. bilden sitter fem rader nerifrån och är tredje bilden från den gröna kanten. (Det sitter lustigt nog ett gem i överkanten på bilden avfotograferat av dom, som någon satt på just den handlingen, och det kom ju med på mikrokortet också.) Jag prövar!
|
|
|
Av Siv Laine - Torsdag den 25 november 2010 kl. 17.12
|
Jag fick inte iväg någon bild; det var tydligen inte så enkelt som det brukar vara i dom forum jag annars använder, t ex Odla.nu och andra liknande! Dessutom ville inte mitt tangentbord åstadkomma ett / som är ställt åt andra hållet, fast det fanns en sådan tangent...Trycker man inte på "Alt Gr", det gör man ju på andra tangenter med liknande teckenplacering? Suck. Kan man inte få in en bild från Photoshop till detta forum på ett enkelt sätt??? Siv
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - forumguide - Torsdag den 25 november 2010 kl. 17.30
|
Jo, visst kan man det! Du skriver bara koden \image{}, och mellan vingparenteserna skriver du en valfri bildtext. (Se under Bilder på sidan Formatering.) Det bakvända snedstrecket skriver man mycket riktigt med Alt Gr och \. Håll Alt Gr nedtryckt samtidigt som du trycker på \.
|
|
|
Av Siv Laine - Torsdag den 25 november 2010 kl. 18.27
|
Jomenvisst håller man in AltGr samtidigt som den aktuella tangenten! Man kan ju få ett @ på det sättet, varför inte detta tecken! Är det något fel på mitt tangentbord, månntro? Det blir bara ett lodrätt streck i stället för det bakvända /-tecknet Tangentbordet är av märket Microsoft och inköpt för ett år sedan. Finns det något annat sätt? Jag har läst allt som står om formatering på er sida. Jag har även försökt kopiera in bilden direkt i inlägget, men icke. Jag har t o m funderat på att skicka bilden via e-post till er, men det blir ju lite fel eftersom detta ska kunna läsas av alla. Jag gör ett nytt försök. | ....Nej då det blir fortfarande ett lodrätt streck... Jag sätter mig och läser i mina databöcker få se om det finns något annat sätt - har du någon idé om hur jag annars ska göra?? Siv
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - forumguide - Torsdag den 25 november 2010 kl. 18.44
|
Det är nog Mr Gates som spökar... Du kan ju alltid kopiera och klistra in ett \.
|
|
|
Av Siv Laine - Torsdag den 25 november 2010 kl. 19.03
|
Hihihi, roligt sagt! Faktiskt - jag lyckades få tag på ett tecken i Words latinska teckenuppsättning...
|
|
|
Av Eivor Andersson - Torsdag den 25 november 2010 kl. 21.55
|
Jag trycker ctrl och alt och snedstreck samtidigt. Inte altGr. Eivor
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Fredag den 26 november 2010 kl. 01.39
|
Jag har bara hunnit att ta en snabbtitt än, men det är ingen tvekan om att du har hittat rätt notis. Här finns både soldaten under Arbrå kompani Eric Berg och Chierstin Swensdoter i Koldemo (åtminstone ser det ut som Koldemoo, men det kanske bara är jag som vill se det... ). Här sägs att de för 3 år sedan rymde hädan till Norge. Och längre ned står det något om vad Chierstin vid hemkomsten erkänt och barnet som hon där fött, och vad som ser ut som kyrkotagen som Bergs hustru - med stora reservationer för felläsningar. Jag ska se närmare på det någon gång under morgondagen (d.v.s. senare i dag) när jag är mer vaken än nu. Någon annan får gärna göra ett försök också. Lite dubbelarbete skadar inte med den här texten... Texten ser dessutom avhuggen ut på slutet. Den slutar nog inte där.
|
|
|
Av Siv Laine - Fredag den 26 november 2010 kl. 11.54
|
Till Eivor! Tack för engagemanget, men jag har faktiskt prövat även detta! Det går inte att få fram annat än ett vertikalt streck, hur man än gör! Jag är benägen att hålla med Jörgen betr. mr Gates! Nu vet jag i alla fall hur jag ska göra för att komma runt problemet! Tack Jörgen för att du gjort dig besvär att tyda texten; det var roligt att mitt tröstlösa tittande ändå gav något! Jag tyckte också att jag såg Kerstins namn i texten, men vågade inte säga så mycket för att inte påverka tydningen! Jag ska leta rätt på den sida som kommer efter den jag skickade och skicka den också, men just nu måste jag åka iväg hemifrån och vara borta ett tag, så jag återkommer senare i dag. Tusen tack än så länge! Siv
|
|
|
Av Lotta Nordin - Fredag den 26 november 2010 kl. 11.55
|
Ja, det var inte lätt att tyda från ett kopierat mikrokort, inte! Men här är ett första försök: "?? Ställdes för Rätten af LänsMannen Johan H— gifte(?) mannen Soldaten under Arbrå Compagniet Eric Berg, och soldatenkian Chierstin Swensdotter i Koldemoo, så som de ib—med hwar annan otuckts beblandel- se plägat, icke allenast för 3 åhr sedan dess de rymbde hädan till Norje, äfwen af dem (min--??) sedan de begifwit(?) sig där i från igen hit hem till orthen Varandes(?) åter (et?) besofwen, der ?? låtit sig sammanwigas uthi Norg(ie) orten, som Chierstin wid hemkomsten bekiände, det barnet som hon där hade, båda (erkändt?) som äckta, och hon själf kyrkiotagen som Bergs hustru. Anhål- landes LänsM. det vill T:Rätten..." Det verkar alltså som om dom redan fått ett oä barn för tre år sedan, förutom det dom är stämda för här. Det blir lite märkligt när man försöker tyda så här, men det är väl bättre att skriva det som det ser ut att stå, så att någon annan kan ta över som kanske kommer på rätt ord. Som Jörgen skrev, så saknas det en del på slutet, och jag undrar om det inte saknas lite till höger på bilden också. Så, fortsätt med dubbelarbetet!
|
|
|
Av Siv Laine - Fredag den 26 november 2010 kl. 17.44
|
Jag får tacka å det hjärtligaste för ert besvär! Vid närmare granskning av den skickade bilden så ser jag nu att det fattas både upptill och på sidorna en del, så jag tänker fota om bilden och skicka den omigen, plus fortsättningen på nästa sida. Jag hade tänkt göra det nu direkt, men då var det slut i kamerabatteriet, så jag har kameran på laddning nu eller rättare sagt batteriet. (Jag fick köpa en gammal betraktningsapparat för hundra kronor på Släkt och Bygd när jag var där, men tyvärr så är det inte meningen att man ska sätta in mikrokorten annat än i liggande format, och de här mikrokorten från SVAR är gjorda att sättas in s a s i stående format... alltså hamnar ett par rader utanför. Sätter man in korten annorlunda så får man alltså vrida huvudet ur led om man ska se vad det står. Det är roligt nästan jämt!) Jag hade i och för sig tänkt ta med mig korten och titta på de återstående raderna i de nya apparaterna på forskarföreningen, (där kan man sätta in dom hursom) men det kanske inte behövs eftersom jag nu hittat något som kanske är riktigt? Jag återkommer! Sivan
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Fredag den 26 november 2010 kl. 17.57
|
|
Om du ska fotografera skärmen, så gör det ju ingenting om kortet ligger åt fel håll i apparaten. Det är ju bara att rotera fotot efteråt.
|
|
|
Av Siv Laine - Fredag den 26 november 2010 kl. 23.37
|
Jo, men man vill ju helst kunna se bilden innan man ska fota, så man vet att det är något att spilla krut på! Nu har jag i alla fall spillt lite krut och delat upp varje bild av de tänkbara,i två, så allting kommer med. Det blev en massa... Jag är ju inte helt säker på att alla bilderna verkligen handlar om dessa personer, men det ser ju ni! Alltså: ............... nu har jag hållit på i flera timmar och försökt få in ett bakvänt snedstreck från Word, men i dag går det inte att kopiera in det. Det är ju inte klokt...Jag får ringa till Midat som kag köpt mina datorgrejor från och fråga hur jag ska bära mig åt. Varför måste ni ha ett så krångligt system för inläggning av bilder?? I andra forum går det väldigt lätt. Får återkomma om detta. (Ändrat av kontoinnehavaren den 26 november 2010 kl. 23.40.)
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - forumguide - Lördag den 27 november 2010 kl. 00.03
|
Det är forumprogrammet (Discus) som är konstruerat så här (samma program använder f.ö. Anbytarforum). Men det är ju inget krångligt att skriva koden - om datorn fungerar... Går det inte att kopiera den härifrån mitt inlägg heller? \image{} Annars kan du sända bilderna per epost, så kan jag lägga in dem.
|
|
|
Av Siv Laine - Lördag den 27 november 2010 kl. 10.31
|
Åh..jomenvisst gick det att kopiera från ditt inlägg! Tusen tack! Midat får jag ta kontakt med sedan - dom har inte öppnat än!
|
|
|
Av Siv Laine - Lördag den 27 november 2010 kl. 11.05
|
Den undre bilden har en viss överlappning i och mned att en del text i dess övre kant är samma som undre biten på den översta bilden. Detta för att säkert få med allt. Bilderna var för stora från början så jag fick förminska dom. Hoppas inte att mitt manipulerande när jag skulle förminska bilderna har gjort dessa sämre och därmed också ännu oskarpare. Här kommer nästa sida , som jag tror rör samma personer?
|
|
|
Av Siv Laine - Lördag den 27 november 2010 kl. 11.09
|
Här kommer fortsättningen på nästa sida. Vet ej om dessa är relevanta?
|
|
|
Av Siv Laine - Lördag den 27 november 2010 kl. 11.13
|
Jag tycker mig se såväl Eric som Kerstin även här. Så jag skickar ytterligare två bilder dvs från nästa sida.
|
|
|
|
|
|
|