Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Dalarna   >   Falu Kristine   >   Eric Palmblad, trumslagare vid Hälsinge regemente, född i Falun   >  
Eric Palmblad, trumslagare vid Hälsinge regemente, född i Falun [äldre inlägg 3]
Föregående sida
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8312) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine - Lördag den 27 november 2010 kl. 11.17
Jag tar de sista två bilderna också som kommer från den följande sidan!

Dombok bild 11

Dombok bild 12
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8314) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine - Lördag den 27 november 2010 kl. 17.02
Jag ser att om man går till "sida" och "zooma" så kan man faktiskt få bilderna att bli hur stora man vill, och då kan man mycket lättare se texten - även om jag förstås inte kan tyda den så som detta forums verkliga experter kan! Sanningen att säga så ser jag inte värst mycket vad det står. Säg i alla fall till om ni vill att jag ska fota om någon sida - t ex sidan före den jag skickat först, eller om texten är för mörk och oläslig på någon av de andra bilderna?
Siv
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8317) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Lördag den 27 november 2010 kl. 21.24
Hej Siv,
jag hade nästan tolkat hela texten, och då gick strömmen! Borta i 1 ½ timme och det blev lite kallt...*brr*.
Jag återkommer imorron med vad jag kommit fram till, dessutom kanske det kan vara bra att fundera lite mer innan jag skriver här, för det är onekligen en del ord som jag inte lyckas varken läsa eller gissa mig till vad det ska vara.

Någon annan får gärna "dubbelarbeta" lite med tolkningen också! :)

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8325) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Söndag den 28 november 2010 kl. 16.47
Nu så...prövar vi och håller tummarna för att strömmen finns kvar. :)

Det är väldigt svårt att skriva av målet ordagrant, så jag gör en lite sammanfattning av vad där står.
Den första delen var länsmannens anklagelser mot Berg och Kerstin.
Sedan följer deras egna berättelser.

Erik Berg beskrivs som en man på 43 år, född i Falun, som blev vid det olyckliga ”Pultoviske slaget” (osäkert, kan kanske vara Poltava) blev fången och i 13 år förblivit fången. 1714 gifte han sig i ”Peters borg” (S:t Petersburg?) med en piga från Viborg, Annika Svensdotter. Hon lever fortfarande och uppehåller sig vid mannens rote i Järvsö.
Erik bekände att han med Kerstin Svensdotter hade för tre år sedan haft ”otillbörligt umgänge” i Kerstins ”badestuga” vid Koldemo. Därefter hade dom rymt till Norge, för att undvika straff, och där hade dom slagit sig ned i en by sex mil från Fredrikshald, Måss
(kan det vara Moss?) kallad.
Där hade Kerstin fött barn och blivit kyrkotagen, utan att någon frågat om de var gifta eller inte.

Orsaken till att dom återvände var Kungl. Maj:ts Pardons Placat emot avvikna soldater, som tydligen hade blivit tillkännagivet även i Moss. Dom följdes tillbaka genom Värmland och Kopparbergs län, och den senaste gången dom hade ”beblandelse” med varandra var vid Marie bebådelse tid, som inföll i juli, och då blev Kerstin andra gången havande. Var dom då var visste dom inte säkert, men det var två mil från Säter(?), och dom kände inte heller folket.
Sedan begav dom sig till Hälsingland där Berg gick till översten Magnus von Buddenbrock på Mårdnäs i Sätersta. Där anmälde han sin återkomst från Norge, varpå översten sände honom åtta dagar senare, vid tredje stora bönedagen, till Gävle slott, dit han anlände 19 juli och sattes 13 veckor i bojor(?). Kerstin återvände till Koldemo.

På tillfrågan sa Kerstin att hennes man soldaten Elias Soleer(?) hade avlidit i Stockholm 1721, där han satt i arrest för rymning. Hon uppgav även att hon var några och 30 år.
Länsman Lind påminde om att Kerstin måste vara en lättfärdig människa som rymde med en gift karl och lämnade sitt barn med Soleer hos modern på Holdem(?), och nämnden vittnade att hon fått uppehålla barnet.

Att Berg och Kerstin låtit viga sig i Norge ville dom inte erkänna, utan när Kerstin lät sig kyrkotagas som Bergs hustru frågade inte ens prästmannen om de var gifta eller ogifta, ”än mindre sig därom bekymrat”.

Bergs hustru Anna Svensdotter var inte närvarande, men det berättades att hon hade sitt tillhåll hos Bergs rote i Järvsö, och där hade hon anmält sig vilja skiljas från Berg.

Tingsrätten ville se bevis/pass på att Berg blivit pardonnerad enligt Pardonsplakatet, men Berg hade inte något sådant pass utan uppgav att det hade förkommit i Gävle när vaktmästaren tog det. Överstelöjtnanten Georg von Bolker(?) som var närvarande vid rannsakningen på kompaniets vägnar, sa att det inte fanns något tvivel om att passet var utfärdat och om inte Berg hade det, så skulle det finnas bland annotationerna i Generalmönsterrullan som hölls i maj månad i Segersta.

Tydligen fortsatte målet och den eventuella domen dagen efter. Så det finns mer! :)

Att Bergs hustru Anna kallas Svensdotter kan bero på felskrivning, antingen av tingsrätten (troligast) eller av prästen i Järvsö (hfl).
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8328) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine - Söndag den 28 november 2010 kl. 17.55
Väldigt mycket Tack för detta; det var ju otroligt intressant...Är det här allt som står på de avfotograferade sidorna? Det lät som om det skulle finnas fler sidor, som utgör fortsättning på målet? I så fall kan jag ta även dessa, så får man se hur det gick? Det verkar ju som om min mormors mormors morfars far var bigamist också... ja herregud.
Att Anna ville skiljas kan man mycket väl förstå...Men blev dom skilda?
Man kan väl utan tvekan i alla fall fastslå att mor till Eric Palmblad var just den Kerstin Svensdotter, som mycket av det här handlar om, och som tydligen varit ute och ´seglat´ förut, eller hur? För mig som släktforskande är det ju givetvis intressant att också kunna få reda mer om Kerstin S och hennes föräldrar. Beträffande Eric Berg, så står det tydligen ingenstans här i varje fall, var och när han var född. Blev Eric Palmblad född i Säter i Dalarna - eller där i närheten? Månntro det blev registrerat någonstans??
Tog Kerstin med sig honom till Koldemo när hon for dit, då Eric hamnade i Gävle i arrest? Annars var det väl lite si och så med omhändertagandet av barnen. Det är svårt att veta var man ska leta efter såna här saker i husförhörslängderna, när man inte har så mycket att gå efter.
Jag försöker leta upp några fler sidor och fotograferar av och skickar, det tar väl lite tid, jag ville bara först tacka så mycket för detta!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8329) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine - Söndag den 28 november 2010 kl. 19.15
Jag lägger in de återstående (?) sidorna. Vet inte om de är aktuella för det här målet? Säg till om jag ska försöka göra dem mera läsbara? Jag kan pröva med stativ till exempel?

Dombok bild 13

Dombok bild 14
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8330) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Söndag den 28 november 2010 kl. 19.24
Vassego'! :)

Det står ju att Erik Berg var född i Falun och 43 år gammal. Så det är "bara" att räkna baklänges.
Exakt var Erik Palmblad var född står inte, och om det står Säter på bilderna är osäkert, ordet kan fortsätta i den mörka delen.

Jag tror inte att Kerstin och Berg var gifta, det kanske bara underlättade lite om dom uppgav det när dom var på rymmen, för att undvika obekväma frågor och liknande. :)
Och ja, Kerstin tog säkert med sig sitt barn, ev. sina barn, till Koldemo. Ett barn föddes ju i Norge och det andra, troligen Erik, någonstans i Sverige.
Skilsmässan tror jag inte heller blev av, för Anna kallas ju i hfl för Bergs hustru och sedan Bergs änka.

Tydligen skulle målet fortsätta "i morgon" som det står i slutet på övre delen av näst sista bilden. Resten av bilderna, nedre delen av näst sista och den sista, handlar inte om samma mål eller samma personer.

Jag ser nu att jag skrev fel också när det gäller Buddenbrock, det ska vara Mårdnäs i Segersta där.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8331) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine - Söndag den 28 november 2010 kl. 19.25
Jag ser nu att bild 13 som kom överst på förra inlägget, blev inte bra, så jag tar om den igen. Jag lägger in de andra så länge.

Dombok bild 15

Dombok bild 16
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8332) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Söndag den 28 november 2010 kl. 19.27
Siv,
dom där senaste bilderna verkar inte höra till målet heller.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8333) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine - Söndag den 28 november 2010 kl. 19.55
Den där första bilden av de sist skickade, hör den inte heller till målet tror du? Om inte är det ju onödigt att fota om den.
"I morgon" behöver ju inte betyda att målet kom på papperet omedelbart efter de andra noteringarna. Jag skulle behöva lusläsa lite längre fram m a o. om det bara inte vore så svårt att se vad det står, för emellanåt är papperet liksom vattenskadat så det syns nästan ingenting, och på en del ställen har den som skrev skrivit väldigt slarvigt. (Jag hade ju en väldig tur som fick tag på det hör och att det gick att läsa.) Men finns det något så bör det ju finnas på dom här korten som avser samma år åtminstone. Jag får göra så gott jag kan, och försöka titta igenom allt efter det här..
Jag undrar om den där Kerstin i alla fall var den du hittade som det stor "kvinna" på (i motsats till hustru)? Var skulle hon annars vara - hon kan ju inte ha bott tillsammans med Eric B om han hade Anna i hushållet även i fortsättningen? Nånstans måste hon ju bo?
Men att prästen skrev i Eric P:s dödsruna att hans mor hette Kerstin Svensdotter måste ju betyda att det var allmänt bekant att så var fallet. Var nånstans hade hon sonen - det måste ju gå att se i husförshören - om dom nu skrivit dit några födelseår och liknande förstås... Det skulle vara intressant att veta hur hans förhållande var till fadern. Han gick ju i dennes fotspår och blev soldat i alla fall. Eller i varje fall regementsmusiker.
Tack så mycket för all hjälp med detta.

Men en fråga till skulle jag vara glad om jag fick svar på: tror du att den där "qwinnan" Kerstin Svensdotter möjligtvis kan vara mor till Eric P???

Sivan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8334) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Söndag den 28 november 2010 kl. 20.17
Nej, det verkar inte som om någon av bilderna du senast lagt in hör till målet.

När ett mål ska fortsätta "i morgon" så brukar det finnas en litet mellanrum i texten i domboken och där brukar det stå ett nytt datum, eller på något annat sätt skrivet att det är en ny rättegångsdag.
Håll utkik efter namnen Erik Berg och Chierstin Swensdotter så går det nog bra. Du har ju lyckats en gång med det, så det går nog bra en gång till. :)

Eftersom Erik Palmblad kom från Koldemo 1750, enligt hfl, så är det väl inte otroligt att det är "rätt" Kerstin Svensdotter som kallas kvinnfolk som jag hittade där. Var Erik fanns då är inte lätt att veta, men om jag inte missminner mig helt så fanns hans föregångare Tiburtius Palm också i Koldemo, så där kan han ju ha blivit upplärd.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8337) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine - Måndag den 29 november 2010 kl. 13.31
Tack, tack! Jag fortsätter att gneta!
Siv
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8344) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine - Tisdag den 30 november 2010 kl. 22.08
Jag får väl säga som Tage Danielsson: "Utan tvivel är man inte riktigt klok"... Jag har tagit 80 bilder varav de flesta nu allså uppochnedvända p g av den här mackapären som jag köpte för 100 kronor på Släkt & Bygd... Men lugn, jag har vänt dom rätt i datorn, för att se om där fanns något att hämta. Dom kom ju utanför läsbart område på den här apparaten så jag fick vända på bladet, s a s.
Jag har inte hittat något annat än KANSKE nånting på de bilder jag nu skickar (8 stycken från fyra sidor; 2 på varje sida). Min fråga är nu: KAN detta mål fortsätta på nästa kort, elleer är det för långt efter? Det här kommer från kort 10 av 14...

Dombok 1a

Dombok 1b

Dombok 2a

Dombok 2b

Dombok 3a

Dombok 3b

Dombok 4a

Dombok 4b
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8346) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine - Onsdag den 01 december 2010 kl. 00.18
Nu har jag tittat igenom återstoden av mikrokorten från 1728, och jag kan inte se att det finns något med om de här personerna. Visserligen så var många kort gravt vattenskadade och i det närmaste oläsliga...
Jag har en sats mikrokort 1 till 14, från 1729 också; är det idé att titta på dom också, vad tror ni? Kan det vara något med på dom?
Hälsningar och god natt - nu ska jag i alla fall försöka lägga mig och sova!
Siv
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8347) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine - Onsdag den 01 december 2010 kl. 11.08
Jag ser nu att en del av bilderna tyvärr blivit omkastade (en följd av uppochnedfotandet?) Bild 4b (sista bilden) ska komma före bild 4a.
Det saknas även överlappning på bild 1a och 1b. Dålig överlappning mellan bilderna 2a och 2b och ingen alls från bild 3a till 3b. Är det någon av sidorna som är relevant så kan jag göra om den?
Siv
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8348) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Torsdag den 02 december 2010 kl. 15.03
Hej Siv,
bilderna 1a, 3a och 3b verkar vara rätt. Kan du göra om 3a och 3b lite, speciellt när det gäller överlappningen?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8350) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine - Torsdag den 02 december 2010 kl. 19.26
Ja nu har jag fotat om de två bilderna (använde stativ den här gången, men jag tror inte det påverkade skärpan nämnvärt!)
Däremot fick jag till en bättre överlappning.
Ska jag bry mig om mikrokorten från 1729, tycker du?

Siv

omtag bild 3a

omtag bild 3b
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8357) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Söndag den 05 december 2010 kl. 19.26
Hej Siv,
nu ska vi se om jag kan få någon ordning på vad det står. Inte lätt inte, när skrivaren skrev som han gjorde. :)

Målet börjar med att överstelöjtnant Georg von Bocken uppvisar vad som står i generalmönsterrullan 7/10 1728 angående Erik Berg (samma som Jörgen kopierade förut), att han 1722 kommit tillbaka efter fångenskapen i Ryssland, rymt 1726 och blivit satt på Gävle slott och sedan pardonnerad.

Det blir lite märkligt eftersom en stor del av målet är struket. Men i det strukna står att Erik och Kerstin erkände att dom vid "staden Säter i Kopparbergs län senaste gången bedrivit tillsammans det" som dom anklagas för.

Det resolverades eftersom det misstänktes att Erik och Kerstin hade låtit sammanviga sig i Norge, så skulle dom sändas till Gävle slott under tiden som man efterforskade saken.
Det står också något om Säter och "vidare dom enligt 24 kapitlet", i vilken balk är svårläst.

Sedan följer tydligen en räkning från Georg von Bocken, men vad där står är jag inte människa att begripa. :)

Nåja, målet fortsätter troligen på nästa ting eller lite senare, det beror väl på hur snabbt dom kan få upplysningar från Norge angående eventuell vigsel.
Georg von Bocken är rätt namn på överstelöjtnanten, jag har kontrollerat med Riddarhusets CD. Han hette Georg Bock, född 1688 i Reval, och blev adlad 1717 med namnet von Bocken. Han var ogift och utan barn, så han slöt själv ätten 1746 när han dog i Gävle.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8358) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine - Söndag den 05 december 2010 kl. 20.30
Mycket tack ska du ha!
Under tiden har jag här suttit ett par dar och tittat igenom Kopparbergs läns ALLA församlingar avseende födde år 1728 (där det finns uppgifter om sådant; en del församlingar har inte så gammalt) men det är 72 församlingar jag tittat på och jag har inte hittat någon tänkbar Erik med dessa föräldrar. Men nånstans måste han ju blivit född? Inte kan dom väl ha fött honomn utan att låta honom döpas; det tordes väl inte folk på den tiden? Och då blir han ju registrerad på något sätt i alla fall. Men var? De första församlingarna jag tittade på tog jag även 1729, men tänkte sedan att det året kan han ju inte vara född om detta kommer upp på tinget år 1728, enligt domböckerna...Vad tycker du jag ska göra nu?
Ska jag ta och titta på flera mikrokort, tro? Jag har ju tittat igenom alla som avser år 1728 och mer än detta har jag inte hittat. Men jag har ju en sats till avseende år 1729 som jag inte har gått igenom ännu. Är det nån idé att ta dom, tycker du?
Undrar Siv
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8359) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Söndag den 05 december 2010 kl. 20.57
Du kan ju iallafall försöka skumma igenom 1729 också, det kan finnas mer där. :)

Frågan är ju om Erik blivit född när målet är uppe? Det står ju att Kerstin blev havande i juli samma år, eller har jag missuppfattat det...tro?
Nåja, det kanske dyker upp något rätt vad det är.

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8360) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine - Måndag den 06 december 2010 kl. 00.22
Jag håller faktiskt redan på! Än har jag inte hittat något men har några kort kvar...
Jag har väl hängt upp mig på att det först stod (i Arbrå släktbok) att han var född 1728 och i Falun. Men vid förnyad omläsning av din tolkning (själv ser jag naturligtvis inte mycket av vad som står!)så förstår jag ju att sonen Eric borde vara född i Hälsingland. I april kanske, 1729. (För så länge var dom väl inte i arrest i Gävle att han hann födas där?) Det stod ju på något ställe att han var född 1729 också, vilket du tidigare faktiskt påpekat.
Jag tittar färdigt på mikrokorten, sen kollar jag födda i Arbrå 1729.
Oj, är klockan redan kvart över 12! Godnatt!
Siv
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8364) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine - Måndag den 06 december 2010 kl. 19.57
Mikrokorten är igenomtittade så noga jag kan - tyvärr är många bilder väldigt dåliga, texten är så tunn och ljus så den syns inte mot den ljusa bakgrunden... Jag har inte hittat något. Kan detta ha dragit ut på tiden så det kommer först nästa "årgång"? Det kan ju ha stått nånstans där det inte syntes också.
Jag har kollat födde i Arbrå. Gävle och Järvsö 1729, utan att hitta något. Jag vet inte var jag ska leta. Kan man få lite förslag? Är det nån mening att leta i återstoden av Hälsinglands församlingar? Finns det något att hämta rörande soldat Eric Berg i några soldatuppgifter, och i så fall vad ska jag skicka efter? Jag ska skicka tillbaka de här korten nu, och kan då passa på att beställa nya.
Siv
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8366) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine - Måndag den 06 december 2010 kl. 21.34
Jag har nu gjort en ordenlig genomläsning av vår korrespondens. (Jag trycker ut allting.) Där ser jag att det finns fler mikrokort, som Jörgen och du gett förslag på tidigare, och som jag kan skicka efter. Men en sak undrar jag över. Jag har ju ett Genline-abonnemang nu, och jag är osäker på om dom verkligen har samma saker som Arkiv Digital alla gånger. T ex när det gäller AI:2b som innehöll en förteckning över soldater av Arbrå Kompani i Järvsö - den finns inte med i Genline. Likaså kan man undra om det är så att alla längder jag saknar verkligen inte finns någonstans- t ex finns det inga husförhör före 1776 i Falun, inga vigda mellan 1703-1730 och inga födda där före 1694 hos Genline. I andra församlingar kan det vara lika tunnsått med äldre uppgifter. Stämmer det verkligen, eller finns det hos AD flera uppgifter?
Godkväll.
Siv
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8372) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Tisdag den 07 december 2010 kl. 12.56
Hej Siv,
jag undrar om du möjligen skulle beställa domböcker från Säter, eller Kopparbergs län, eller vad det nu kan stå under hos SVAR. :)
Ett brott skulle ju åtalas vid den häradsrätt där brottet begicks, och det står något oläsligt (åtminstone för mig) angående Säter i bild 3b.

Att det skulle dröja över ett år innan målet kommer upp igen, det tror jag inte. Och visst, Erik måste ju ha blivit döpt någonstans, men frågan är var? Det rimligaste vore ju i Arbrå, men där finns han ju inte.

Nu har jag inte Genline längre, så jag kan inte jämföra, men troligen har inte Genline samma volymbeteckningar som Arkiv Digital och SVAR. Dom har halkat efter lite där, eftersom dom inte bryr sig om att ändra volymbeteckningarna som gäller idag, utan använder dom som står på mormonernas filmning från 1950-talet, som är det material dom har skannat. Järvsö AI:2 hos Genline innehåller nog samma sak som AI:2a och AI:2b hos SVAR och AD. Om sedan sidnumren stämmer, det är en helt annan sak... :)
Sidan 87 i AI:2b är handskrivet på sidan längst upp i högra hörnet. Volymen innehåller många olika längder, så det kan ju också ha rört till det för Genline.

Nu rörde jag kanske till det också, och det var inte meningen... :)

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8373) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine - Tisdag den 07 december 2010 kl. 17.57
Tack Lotta!
Du rör minsann inte till något, tvärtom kan du klargöra saker väldigt bra. Att det kan verka rörigt beror ju på att sånt här ofta ÄR rörigt med alla längder med motsägande uppgifter, böcker som fattas och jag vet inte vad...
Nu har jag läst igenom allt ordentligt från början av den här korrespondensen och ser där något som Jörgen alldeles i början noterat från generalmönsterrullorna beträffande Eric Berg. Han kom från 13 år i den ryska fångenskapen tillbaka den 13 juni 1722. Han var gift i Ryssland med Anna (som han inte senare skilde sig från) Han rymde till Norge i april 1726 p g av lägersmål. Den 7 oktober 1728 noteras att han är i arrest på Gävle Slott men kom tillbaka redan den 17 oktober 1728 då han ernått pardon. Det var alltså inte länge dom satt i Gävle.
Gossen bör ha fötts i Hälsingland, då han noteras vara född i maj 1729 enligt husförhör AI:1. Det tror jag på. Frågan är var? Jag får leta i alla upptänkliga födelseböcker här. Domböcker ska jag skicka efter enligt förslag från er.
Sivan
Nästa sida
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)