|
|
Av Siv Laine (Siv_laine) - Tisdag den 01 juni 2010 kl. 11.30
|
Hej! Nu har jag varit tvungen inrikta mig på en annan gren ett tag, då jag inte verkar komma längre med prästerna Toltonius. Har kontaktat Stadsbiblioteket i Västerås och en vänlig karl skulle kopiera och skicka något från deras "herdaminnen", men jag har inte fått något ännu. Det här gäller en gren av släkten som utgår från soldaten Anders Wång, född 1809-01-07 i Medåker. Han var gift med Lena Greta Hansdotter 1832; hon avled 1859. Sen gifte han om sig, men den frun har inget att göra med min fortsättning bakåt. De tvivelaktiga uppgifterna jag fått förut säger att Anders Wång var gift med Greta Jansdotter, vilket han inte var, sen står det att hennes far var Jonas Ytterberg och moder Greta Larsdotter. Detta kan man alltså glömma, för Wångs fru var alltså Lena Greta Hansdotter f 1806-02-15? i Gunnilbo, Norberg. Död 1859 ("till följd af sorg öfver sonen Augusts död den 22 dec 1859" kan man läsa i dödboken. (Han hade gått ut i skogen den 22 december, två dagar före julafton och blivit sittande under en buske och frusit ihjäl...8 år gammal var han.) Lena Greta Hansdotter var född 1806 i Gunnilbo och föräldrarna var Hans Hansson och Lena---- i Gunnilbo.På FÖDDE i Gunnilbo läser man att Lena Gretha var född 1806-02-21 och hade till mor pigan Lena Gretha Brusk vid Bockhammar. Någon fader står märkligt nogt inte, står det något så brukar det framförallt vara fadern. Faddrarna var Ivar(?) Daniel Hammare och dess hustru Anna Brusk, Dräng Eric Hammare, Piga Lisa Hammare - alla vid Bockhammar. När jag letar vidare så finner jag att pigan Lena Greta Brusk gifte sig 1806-02-15 dvs faktiskt före barnets födelse, men med ---mästaren Hans Johansson från Skinnskatteberg. (Gunnilbo E:1 2348.13.83200) Lysning har gjorts 25 jan, 1 och 8 feb. Med tanke på att dottern födddes 21 februari och föräldrarna gifte sig 15 februari så undrar man varför inte fadern nämns i födelseuppgiften? Hur ska man tolka detta? Namnet stämmer ju inte heller, eftersom det i DÖDE i Bro(2333.8.8100) står att fadern hette Hans Hansson. Vad tror ni??? Siv
|
|
|
Av Lotta Nordin (Lotta) - Tisdag den 01 juni 2010 kl. 12.54
|
Hej Siv, Hans och Johan är egentligen samma namn. Nu dog ju Lena Greta i en annan socken än hon var född, så prästen kanske inte visste riktigt vad hennes far hette eller kallades för. Du får göra - som jag envisas med att upprepa jämt - följa hennes mor i hfl för hfl för att se om det står någonstans att den hon gifter sig med verkligen är far till Lena Greta. Det kan även finns något i domböckerna om faderskap. Den första faddern är mästersven Daniel Hammar. Hon gifte sig inte 1806 utan 1807. I vigselboken Gunnilbo finns inget årtal överst på sidan vid aktuell vigsel. Sidorna före och efter är 1806 och 1808, så hon gifte sig 1807-02-15. Mvh// Lotta
|
|
|
Av Siv Laine (Siv_laine) - Tisdag den 01 juni 2010 kl. 18.15
|
Hej Lotta! Det där med att Hans och Johan egentligen är samma namn har jag inte riktigt fattat. Men det är ju så mycket konstigheter i släktforskningen så man blir väl inte förvånad direkt. Men det var ju bra att få veta att Lena Gretha faktiskt gifte sig året efter, så slipper man hänga upp sig på att ingen fader stod med på "Födde". Nu gäller det då att lusläsa husförhörslängderna. Jag har förresten beställt ett månadsabonnemang på Arkiv Digital. Nu när det är sommar...jag säger som Tage Danielsson: "Utan tvivel är man inte riktigt klok!" Genline-abonnemanget går ut vilken dag som helst, och jag är rädd att jag får abstinens om jag inget abonnemang har...Man får väl sitta på nätterna, som jag sa förut! Tack igen! Siv
|
|
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Onsdag den 02 juni 2010 kl. 13.09
|
Innan du börjar att leta efter fadern till Lena Greta Brusks dotter, så måste du ju försäkra dig om att det verkligen är dottern som är 'din' Lena Greta Hansdotter. Hur har du kommit fram till det? Av det som du skriver här ovan framgår inte om du har något annat att gå efter än uppgifterna från kyrkoböckerna i Bro socken, där Lena Greta Hansdotter och hennes man Anders Wång bodde. I Bro vigselbok (E:1, inget sidnummer, bild 47 hos Arkiv Digital) står bara att båda vid vigseln finns i Dömsta (i Bro socken). Där sägs inget om föräldrar och födelseort. Brudens giftoman uppges vara "dess husbonde rusthållaren Joseph Ekström", men hurvida han är en släkting framgår inte. I Bro husförhörslängder återfinns Lena Greta och Anders på följande sidor (den första i Dömsta, de övriga i Orsta): · AI:7, sidan 94; · AI:7, sidan 145; · AI:8, sidan 174; · AI:9, sidan 189; · AI:10, sidan 192. På samtliga ställen anges att hon föddes 1806 i Gunnilbo, men ingenstans står något datum. I dödboken (Bro F:3, inget sidnummer, AD-bild 124) står samma sak, samt att föräldrarna var "torp. Hans Hansson, h:u Lena _ _ i Gunnilbo". Enligt Gunnilbo födelsebok föds det bara en Lena Greta år 1806, och det är pigan Lena Greta Brusks dotter utan uppgiven fader den 21/2 (C:5, sidan 229). Det som talar för att det är rätt Lena Greta är att det inte föds någon annan med det namnet det året i den socknen, och att modern heter Lena. Det som gör det osäkert är att vi inte har Lena Greta Hansdotters födelsedatum. Året kan ha blivit fel i Bro kyrkoböcker. T.o.m. födelsesocknen kan vara fel; hon kan ha bott i Gunnilbo, och så har den socknen kommit att anges som födelsesocken efter en flytt. Det vimlar av sådana fel i kyrkoböckerna landet runt. Det som talar emot är att Lena Greta Hansdotters föräldrar enligt dödboken ska vara torparen Hans Hansson och hans hustru Lena, medan Lena Greta Brusk fick en oäkta dotter och sedan gifte sig (Gunnilbo EI:1, inget sidnummer, AD-bild 35) med masmästaren Hans Johansson. Det är naturligtvis möjligt att Hans Johansson har fått fel efternamn i Bro dödbok (eller så ska vi inte fästa för stort avseende vid skillnaden mellan Johan och Hans...), och han kan ha blivit torpare på senare år, eller så kan masmästaren Johansson ha dött och änkan Brusk gift om sig med torparen Hansson; och oavsett vilket, så kan Lena Greta Brusks make ha uppgivits som dotterns far i Bro dödbok, även om han inte var det. Men detta är ju bara spekulationer om vi inte kan få det bekräftat. Det är ju faktiskt möjligt att Lena Gretas föräldrar verkligen är en torpare Hans Hansson och hans hustru Lena. Det du kan göra är att följa Lena Greta Hansdotter bakåt från Bro - och där finns en ledtråd i Bro husförhörslängder: Det står att hon kom dit 1828 från Köpings socken, alltså Köpings landsförsamling. Den första nattvardsnoteringen i Bro är den 14/6 1829 (AI:7, sidan 94), så innan dess har hon i varje fall flyttat in i Bro. Det är också möjligt att hon är noterad som utflyttad ur Köping 1827, men inte lämnat in sin flyttattest i Bro förrän 1828. Finns hon inte i Köpings utflyttningslängd 1828, så är det alltså möjligt att hon finns där tidigare (eller eventuellt i början av 1829). Det är ju också möjligt att hon finns i Köpings stadsförsamling, även om det då inte borde stå "Köpings S:n" som tidgare ort i Bro hfl. Utflyttningslängden för Köping 1828 finns i Köpings stadsförsamling B:4. Längden är gemensam för stads- och landsförsamlingarna, men de har varsin sida på varje uppslag. (Ändrat av Jts den 02 juni 2010 kl. 14.32.)
|
|
|
Av Lotta Nordin (Lotta) - Onsdag den 02 juni 2010 kl. 20.11
|
Kyrkböckerna i Västmanland verkar inge en falsk förhoppning om att vara lättforskade...prydligt skrivna och lättläst, men...aj, vad det är svårt att hitta folk där dom sägs vara! Enligt vigseluppgiften från 1807 skulle Hans Johansson vara masmästare från Skinnskatteberg. Jag har letat i mantalslängder för att hitta honom och jag har letat i hfl, men icke! Jag började om i Gunnilbo för att eventuellt hitta några spår efter Lena Greta Brusk, och då fann jag en liiiiiten uppgift om masmästaren igen. I Gunnilbo AI:6 finns Hel. Greta Brusk i Bockhammar på sidan 213, med en svag notering (tydligen skriven i efterhand) att hon är gift med masmästaren Hans Jansson i Bro. Det gav mig inte så mycket mer att leta efter, men jag satsade på att dom hade fått fler barn i Bro. Så jag letade i födelseböckerna, och precis när jag skulle ge upp så hittade jag en dotter Brita Stina som föddes 1813-10-03 (Bro C:1 bild 131) på Jockelsta ägor, med föräldrarna torparen(!) Hans Jansson och Lena Greta Brusk. Och där fanns dom! I Bro AI:6 sidan 127 Jockelsta ägor, torparen Hans Jansson, född 1775-12-28 i Skinnskatteberg och h. Lena Greta Brusk född 1780 i Gunnilbo. Dottern Lena Greta född 1806 i Gunnilbo, Anna Cajsa född 1802 i Fröstuna, Lisa född 1808-12-11 i V. Skedvi och sonen Johan född 1808-12-11 i V. Skedvi. Brita Stina dör som liten. Dottern Anna Cath. (Cajsa) finns med på Bockhammar i Gunnilbo AI:6, och där står hon som född 16/6 1802. Nåja, jag tog mig en titt i Västra Skedvi också. I AI:6 sidan 42 finns familjen och där står Hans Jansson som tegeldräng. Anna Catharina född 1802 i Södermanland Fröstuna. Hans är inflyttad från Skinnskatteberg 1808 och Lena Greta från Gunnilbo 1808, gifta 1807. Och familjen flyttar vidare 1811-10-13 till Bro. Hans Jansson dör 1718-02-12 på Jockelsta ägor i Bro (Bro F:2 bild 187), och där står att han är född 1775-12-28, dör av lungsot, gift med Lena Greta Brusk och har/har haft 5 döttrar(!). Vad hände med sonen Johan (som enligt födelseboken i V. Skedvi är döpt till Jan)? Räknas han som dotter, tro...? Lena Greta Persdotter Brusk dör 1853-06-30 enligt Bro AI:10 sid 148(9?), utan att ha gift om sig. Hans Jansson är son till Johan Hansson och Catharina Ersdotter i Kalvängen, Skinnskatteberg (C:7 sid 8). Familjen finns i Kalvängen, men 1790 flyttar Hans till Prostgården och där tappar jag honom igen. Puh! Jag undrar när och var han var masmästare? Var han någonsin det...? Om någon vill ha en ny utmaning med den här familjen, så försök hitta Anna Catharina, född 1802-06-16 (enl. hfl) i Fröstuna, Södermanland. Det är inte lätt! Jag har letat och letat i olika socknar, men jag ger upp nu, tror jag... Mvh// Lotta
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Onsdag den 02 juni 2010 kl. 21.33
|
Fröstuna i Södermanland ska väl vara Frustuna, antar jag. Men där hittar jag inte Anna Catharina i födelseboken. Jag har för säkerhets skull letat två år före och efter också, alltså 1800-1804, och hela åren, inte bara den 16/6. Kanske föddes hon i Frustunas annex Kattnäs, men där börjar födelseböckerna först 1814. Men det finns en husförhörslängd (AI:1) som omfattar åren 1800-1815 - om någon vill bläddra igenom den...
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Onsdag den 02 juni 2010 kl. 21.54
|
Lena Greta - dottern alltså - finns som sagt med i hfl Bro AI:6 (sidan 127). Där är den sista noteringen (bevistat husförhör) gjord i november 1820. I nästa hfl (AI:7) är hon inte med hos modern (sidan 116), men hon finns alltså i Dömsta i samma socken (sidan 94), med noteringen att hon kom från Köpings socken 1828. Här är m.a.o. en lucka på cirka 8 år, som åtminstone jag skulle vilja få tätad för att känna mig helt säker...
|
|
|
Av Lotta Nordin (Lotta) - Torsdag den 03 juni 2010 kl. 08.18
|
En liten ändring i mitt inlägg 20:11 igår. Hans Jansson dog 1818-02-12, inte 1718. Det bidde lite rörigt igår med alla längder hit och dit. Och jag har letat i Köpings flyttlängder, utan att hitta Lena Greta där, varken 1828, 1827 eller 1829. Jag kan ju ha missat henne förstås. Men nu ska jag ut i solen, möjligen letar jag vidare senare. Jag har ju, som synes, lite svårt att ge upp. Mvh// Lotta
|
|
|
Av Siv Laine (Siv_laine) - Torsdag den 03 juni 2010 kl. 21.32
|
Mycken tack! Jag ska kolla upp allt det här. På tal om husförhär, så brukar jag faktiskt kunna sitta och lusläsa vartenda husförhörsblad i en hel samling på flera år i sträck, så det är inget jag drar mig för! Jag är ganska petig. Till min glädje och förvåning så börjar jag faktiskt kunna se vad det står också, om inte prästen skriver alltför illa och har alltför extrem stil. Jag har faktiskt undrat hur länge man ska kunna hålla på utan att stöta på några "oäktingar" då fadern är okänd, för då är det ju kört, s a s. Jag har ju en lite närmare, nämligen min farmors far, som ingen vet vem han var. Pappa sa ibland att vi var "släkt med Bonniers", men utredde aldrig det hela, så man undrar ju... Men det blir väl en senare fråga! Tack snälla för detta ni har rådbråkat era hjärnor med den här gången! Siv
|
|
|
Av Lotta Nordin (Lotta) - Fredag den 04 juni 2010 kl. 12.19
|
Ett litet exempel på hur prästen (eller vem det nu är) som skrivit kyrkböckerna kan krångla till det för sentida forskare. Som Jörgen skriver ovan så står det i Bro AI:7 sidan 94 att Lena Greta kom från Köping 1828. I utflyttade Köping 1828 finns hon inte med, och inte heller åren före och efter. Och det är inte så konstigt när man hittat anledningen... I Bro AI:7, 1823-32, sidan 134 finns i Wåsjö en piga Lena Greta Hansdotter, född 1801 i Himmeta, som flyttar till Köping 1823. I Köping inflyttningslängd, B:3 bild 25, nummer 34 finns pigan Lena Greta Hansdotter, inflyttad från Bro till sid 147. I Köping AI:11, 1822-29, sidan 147 Gålby nr 1, finns pigan Lena Greta Hansdotter, född 1806 i Gunnilbo, in 1823 från Bro, ut 1825 till Malma. I Köping B:4, bild 7, utflyttad 1825-10-16 pigan Lena Greta Hansdotter hos Lars Olsson i Gålby till Malma. (Malma inflyttade 1825 verkar inte finnas) I Malma B:1 bild 25, utflyttad 1828-10-26 pigan Lena Greta Hansdotter hos nämndeman Olof Carlsson i Hjulberga till Bro socken. I Malma AI:7, 1825-1834, sidan 80, Hjulberga. Pigan Len. Gr. Hansdotter, född 1806 i Gunnilbo, infl. från Köping 1825, till Bro 1828. Det finns ingen Lena Greta Hansdotter född i Himmeta 1800-1802. Jag tror att felet uppstod när det skulle skrivas en ny hfl i Bro, hon finns nämligen i AI:6, 1813-22, också under Wåsjö, men då med rätt födelseår och -ort. I AI:7 står en dräng först, Per Ersson inflyttad från Himmeta, och den som skrev av längden tittade förmodligen på fel rad och skrev Himmeta för Lena Gretas födelseort också. Men hur årtalet kunde ändras, det har jag ingen förklaring till. Hon verkar ha flyttat till Wåsjö 1822, med tanke på noteringarna om nattvardsgång. Så, om man sammanfattar det hela, så är nog Lena Gretas lucka på 8 år igenfylld. Eller?
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Fredag den 04 juni 2010 kl. 14.25
|
Nja, vi vet väl inte var hon var 1821... Men t.o.m. jag är övertygad om att det är rätt Lena Greta Hansdotter... (Ändrat av Jts den 04 juni 2010 kl. 14.27.)
|
|
|
Av Siv Laine (Siv_laine) - Söndag den 06 juni 2010 kl. 20.51
|
Hej igen! Jag har inte kollat på svaren p g av en massa utearbete och annat, men såg att det kommit lite till! Jag är imponerad av att ni är så bussiga och gör er så mycket besvär! Jag tvivlar inte på att det är "rätt" Lena Greta Hansdotter, gift med Anders Wång. Den stora frågan är däremot hennes föräldrar,framförallt vem som egentligen är hennes riktige far? Om man nu utgår ifrån att moderns man hette Hans Jansson (och inte Hans Johansson eller Hans Hansson) så är det väl inte sannolikt att det skulle vara han? Hon verkar ju dessutom ha ännu en dotter som är född tidigare - 1802. Jag får ta och titta på det, och tackar för alla upplysande hänvisningar! Jag har nu Arkiv Digital och det är ju en väldig skillnad i tydlighet när man ska läsa vad det står! Hälsningar och tack igen! Siv
|
|
|
Av Siv Laine (Siv_laine) - Söndag den 06 juni 2010 kl. 22.03
|
Tyvärr kan jag inte få fram några husförhör och inget annat heller på Södermanland i Arkiv Digital! Bara militaria. Det är över huvud taget lite svårt att få fram församlingarna här, tycker jag. Där var det faktiskt mycket lättare hos Genline. Jag kan alltså inte leta efter Catharina, född 1802... Siv
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Söndag den 06 juni 2010 kl. 22.39
|
När du öppnar AD Online, så har du en lista med församlingar och andra arkivbildare till vänster. Där finns också de södermanländska kyrkoarkiven, inklusive Frustuna och Kattnäs. Den listan omfattar ju alla typer av arkivhandlingar i hela landet. Om du vill begränsa listan till att bara visa vad som finns inom ett visst område (geografiskt eller typ av handlingar), så kan du klicka på "Avancerade sökalternativ". Du får då möjlighet att välja arkivtyp, län och landskap. Frustuna och Kattnäs finns under Södermanland, både landskapet och länet; arkivtypen är "Församling/Socken". Man behöver dock inte göra ett val i alla dessa tre kategorier. Vet man inte till vilket område det sökta arkivet hör, så är det bara att låta bli att välja något alternativ i den kategorin. Det går alltså utmärkt att t.ex. bara välja landskap, och avstå från att välja arkivtyp och län. Men vet man redan exakt vilken arkivbildare som man söker, så behöver man ju inte en lista med alternativ. Man skriver då bara arkivbildarens (i det här fallet alltså församlingens) namn i rutan "Sök arkiv". Då blir listan mycket kort... (Ändrat av Jts den 06 juni 2010 kl. 23.42.)
|
|
|
Av Siv Laine (Siv_laine) - Söndag den 06 juni 2010 kl. 23.16
|
Jag skulle precis skriva och tala om hur jagt till slut fann hur jag skulle söka på landskap! (Om man vill se alla församlingarna i detta landskap så måste man ju söka på landskapet först!) Hej
|
|
|
Av Siv Laine (Siv_laine) - Måndag den 07 juni 2010 kl. 21.44
|
Hej! Ja nu har jag hållit på och letat efter Lena Grethas dotter född 1802 i husförhörslängder i Fröstuna till kvart i ett i natt... Men inte har jag hittat nåt. Jag tänkte att om jag hittar henne så kanske det framgår vem hon s a s hör ihop med och om det finns nån karl med... Nu har jag dock gett upp om den där masmästaren; jag får väl sluta söka på den linjen eftersom det aldrig går att få veta om han var den riktiga pappan... I stället har jag letat efter mamman Lena Greta Brusk och hittade på Födde i Gunnilbo C:5 Bild 24 sid 40, men där står Helena Margareta i stället för Lena Gretha men det är väl kanske samma? Sen har prästen gjort något konstigt: på fadern står först Pehr Pehrsson Brusk fast Pehr Persson är överstruket och ovanför står And Olsson i stället. Dessutom har han ändrat moderns namn Greta Jansdotter genom att stryka över Jans och skrivit dit Pers ovanför. Det står ett årtal under moderns namn; 1752 - kan man utgå ifrån att det är moderns födelseår? Hälsningar på kvällskvisten Siv
|
|
|
Av Lotta Nordin (Lotta) - Tisdag den 08 juni 2010 kl. 12.14
|
Hej Siv, varför det står som det gör i C:5 är mysko. Men jag tror nog att det är rätt i den "första" notisen, att det är Per Persson Brusk som är fadern, och Greta Jansdotter som är modern. I Gunnilbo AI:5a sidan 61, bild 256(OBS!) står hela tre generationer Brusk, Lena Greta med sina föräldrar och farföräldrar. Den där masmästaren, ja, jag undrar om han verkligen var masmästare någon gång. Jag hittade hans bror Erik Jansson i Skinnskatteberg AI:10 sid 110, och där står han som masmästare, men "masmästare" är överstruket. Om Hans Jansson är far till Lena Greta så kan det finnas fler ingångar att leta efter det. Domböcker bör kollas, där kan det finnas något. I Gunnnilbo AI:4, bild 88, i kyrkoräkenskaperna står att Pigan Lena Persdotter Brusk bötat för "lönska" 32 skilling 1806-05-04. Mvh// Lotta
|
|
|
Av Siv Laine (Siv_laine) - Tisdag den 08 juni 2010 kl. 18.57
|
Hej Lotta! Tack igen för dina upplysande skriverier! Och jag som höll på och letade efter Anders Olsson Brusk och Margareta Persdotter i går kväll; det var ju tur att jag inte gick längre, för då hade det ju blivit helt fel! Tur man har dig! Men eftersom Brusk stod ditskrivet, tydligen samtidigt som Pehr Perssons namn, så lutar det förstås åt att det var det namnet som var riktigt. Fast jag förstår inte varför prästen skrivit ett annat namn ovanför? Konstigt. Ja det där med domböcker har jag också funderat på, var man nu ska få tag på sådana. Det kanske finns hos Arkiv Digital, jag har inte tittat efter. Dom har ju mycket som inte finns hos Genline. Lena Greta Brusk måste väl förresten ha fått böta en gång tidigare, när hon fick dottern som är född 1802! Siv
|
|
|
Av Lotta Nordin (Lotta) - Tisdag den 08 juni 2010 kl. 19.25
|
Jo, hon bör ha bötat en gång tidigare, 1802, men problemet är ju att vi inte hittat var hon födde sin första dotter - och man fick böta där "brottet" hade begåtts. Om det kommit till häradsrätten så finns det alltså någonstans i någon häradsrätt i Södermanland (om nu födelseorten stämmer så blir det Daga häradsrätt), och dessutom bör det finnas i kyrkoräkenskaperna i den socken där Lena Greta var skriven. Inget av det verkar finnas hos AD, tyvärr. Det kan ju hända att Lena Greta och dottern finns i Kattnäs hfl, AI:1 1800-1815. Har du letat där? Födelseboken för aktuellt år saknas ju där, så det kan ju tänkas.... Kattnäs hörde till Frustuna. Mvh// Lotta
|
|
|
Av Siv Laine (Siv_laine) - Tisdag den 08 juni 2010 kl. 21.10
|
Nej, jag har inte letat i Kattnäs ännu, men ska göra det nu! Jaså, vad synd att det inte finns några passande domböcker hos AD! Hur ska man gå tillväga då, tycker du? Kan man köpa in sig för en billig penning på någon site? Annars måste det väl få vara. Kanske lägger dom in detta hos AD också någon gång. Är det häradsrätterna som hade hand om såna här saker? Jag har ju ett till fall på närmare håll - min farmor, vars far är "okänd". Jag har fortsatt lite på Pehr Matsson Brusk och Magdalena Ersdotter och funnit deras dödsnoteringar. De var ju födda samma år (1729); märkligt nog var ju sonen Pehr Persson Brusk och sonhustrun också födda samma år (i det fallet 1755). Men Pehr Matsson Brusk och hustrun dog också samma år, 1806. Inte bara det - hon dog den 4 januari och han den 10 januari. De begravdes samtidigt; den 12 januari. Man undrar hur det kan komma sig. Kanske dom tog så illa vid sig då deras barnbarn var höggravid med ännu ett oäkta barn, att dom tappade livsgnistan. Nej nu ska jag ta en kopp te och sen fortsätta - med Kattnäs! Siv
|
|
|
Av Lotta Nordin (Lotta) - Onsdag den 09 juni 2010 kl. 12.56
|
Nu har jag hittat Lena Greta i Frustuna, men....ingen dotter är nämnd där. Lena G. bör iallafall ha funnits i Frustuna mellan 1801-1803. I Gunnilbo AI:5a sidan 61 (bild 256) står att hon flyttat till Söderbärke 1798, och att hon kom åter 1803. I samma längd sidan 60 (bild 255) står att hon kom från Söderbärke 1800 och flyttade till Södermanland utan angivet år. I Frustuna AI:2 sidan 53 står att pigan Lena Greta född 1780 i Gunnilbo, kom från Gunnilbo och flyttade 1803 till Gunnilbo. Eftersom Frustuna hör till Daga häradsrätt, så är det där du ska leta. Vad jag kan se så finns inte det filmat eller skannat någonstans, så du får beställa mikrokort från SVAR. När det gäller dottern Lena Greta f. 1806 så bör det finnas i Skinnskattebergs bergslags häradsrätt, och finns också på mikrokort. Mvh// Lotta
|
|
|
Av Lotta Nordin (Lotta) - Onsdag den 09 juni 2010 kl. 13.25
|
...raderat inlägg.... (Ändrat av Lotta den 09 juni 2010 kl. 15.34.)
|
|
|
Av Siv Laine (Siv_laine) - Onsdag den 16 mars 2011 kl. 17.53
|
Hej igen! Nu är jag här med Bruskarna igen - jag har köpt smedskivan, egentligen för att leta efter andra, men ramlade på namnet Brusk där, och då var jag förstås tvungen att titta. Och vad får jag se: jo att döma av smedskivan så har jag varit helt fel ute med Lena Gretha Brusks far och mor...och naturligtvis med allt annat efter dom också. Som tur var, så var det inte så många personer det var fråga om, men ändå... (Detta kan ju förklara varför den där prästen skrivit så konstigt enl mitt inlägg 7 juni 2010?) Enl smedskivan står Helena Margareta Brusk född 1780-08-03 i Bockhammar, Gunnilbo (dödsdatum ej uppgivet)med fadern Anders Olofsson Brusk f 1746-12-21 i Kedjebohammar, Gunnilbo död 1823-09-17 i Tallbo, Garpenberg och var mästersven. Gift med Margareta Bernström f 1752-03-21 i Färna Bruk, Gunnilbo död 1826-04-25 i Tallbo, Garpenberg. För att förkorta en smula: Anders Olofsson Brusks far: Olof Eliasson f 1716 gift med Stina Matsdotter Brusk f 1715 hennes far Mats Larsson Brusk ej angivet några årtal, mor Elisabet Matsdotter f 1685. Helena Margareta Brusks (f 1780) mor var alltså Margareta Bernström och hennes far Per Hansson Bernström f 1724 d 1799 i Tallbo Garpenberg, gift med Susanna Hansdotter Stockhaus f 1730-04-29 i Gunnilbo d 1819-04-15 Garpenberg. Hennes far Hans Eriksson Stockhaus f 1694 Gunnilbo gift med Margareta Persdotter f 1696-03-01 Getbron, Hed. Enligt smedskivan så härstammade Hans Eriksson Stockhaus både på fädernet och mödernet från tyska smeder som kom från Westfalen. Vad ska man tro om detta???? Smedskivans uppgifter brukar ju vara tämligen pålitliga, men är dom det i detta fall också? Jag vore väldigt tacksam att få höra er åsikt om detta!!
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Onsdag den 16 mars 2011 kl. 19.55
|
|
Vad anges för källor till smedskivans uppgifter?
|
|
|
|
|
|
|