|
|
Av Christian Andersson - Lördag den 26 november 2011 kl. 20.14
|
Att dokumentera gravstenar tycks ligga i tiden. Det är tydligen flera som "slåss om marknaden". BillionGraves är en amerikansk sajt. Vem som ligger bakom sajten framgår efter vad jag kan se inte av hemsidan. För att få registrera gravstenar så måste man registrera ett användarkonto. Vid registrering anger man ett "usernamne" och det verkar inte framgå vem som har laddat upp bilden på gravstenen. Exempel: Sven Andersson. Sveriges släktforskarförbunds gravstensinventering är ett pånyttfött projekt som sägs ha pågått sedan 1970-talet. Upplägget liknar BillionGraves med registrering "on line" Att jämföra är svårt om man inte är registrerad registrerare på båda ställena. Exempel: Hjalmar Gylling Ett tredje projekt är Släktforskning - en gravsten och arkiven berättar. Det är omöjligt att bilda sig en uppfattning om verksamheten om man inte är medlem i gruppen på FaceBook. Sammanhållande är Irene Jonsson. Slutligen vårt lilla projekt på Ostkanten. Ännu så länge bara en begravningsplats, kyrkogården i Flymen. Hur säkert är det att databaserna kommer att bestå? Eftersom i varje fall inte jag känner till vem som ståt bakom sajten BillionGraves så är det svårt att sia om den saken. Risken är att det blir en betaldatabas framöver. Något som släktforskarförbundet tidigare har aviserat när det gäller sina databaser. Vad FaceBook-gruppen har för tankar om framtiden är svårt att veta. På Ostkanten är ambitionen att endast dokumentera ett par kyrkogårdar till. Den dagen vi tröttnar är det bara att hoppas att någon vill ärva. Åtminstone förbundets registrerare verkar lägga till uppgifter utöver det som står på gravstenarna. Utan att ange några källor för uppgifterna. Det är inte bra. Finns det fler aktörer på marknaden?
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Lördag den 26 november 2011 kl. 22.45
|
Billion Graves vill jag bestämt avråda från att lämna bilder och annan information till. Som Christian säger finns det ingen som helst information om dem på deras hemsida; inga namn på ansvariga, ingen adress. Under "contact us" finns bara ett anonymt epostformulär; man ser alltså inte ens till vilken adress meddelandet sänds. De finns på en server hos Amazon. Och domänen billiongraves.com registrerades så sent som den 6/5 i år av ett företag som heter Apptime i Provo, Utah. Inte heller på Apptimes hemsida finns några företagsuppgifter; under "About Apptime" finns bara några anonyma epostadresser. Och domänen apptime.com är registrerad av - Apptime.com... Med epostadress under domänen privacypost.com och en anonym postbox i Vancouver, Washington. De vill tydligen inte själva vara med på bild... (Ändrat av kontoinnehavaren den 26 november 2011 kl. 23.04.)
|
|
|
Av Christian Andersson - Lördag den 26 november 2011 kl. 23.20
|
Något man kanske bör tänka på är att sätta sitt namn på bilderna innan man laddar upp dem. Man bjuder visserligen på bilderna men vill kanske inte att bilderna ska hamna i orätta händer. Hos en "konkurrent" eller i FaceBooks rymliga arkiv. Jag vill i det sammanhanget göra reklam för ett litet finurligt gratisprogram FastStone Photo Resizer. Mycket användbart.
|
|
|
Av Christian Andersson - Måndag den 28 november 2011 kl. 10.47
|
Vad ät det för skillnad mellan inventera, registrera och dokumentera? Ska man använda någon annan beteckning än gravsten? På de flesta begravningsplatser finns det minnesmärken av järn och även trä förekommer. Flymen är nog ett undantag som bekräftar regeln. Måste man tolka texten när den tydligt framgår av fotografiet? Bör det finnas med en högupplöst version av bilderna? Hur daterar man? Är det när bilderna togs? Stenar kasseras, antingen flyttas eller förstörs. Får man manipulera sina bilder för att få ökad läsbarhet? Hur ska det i så fall redovisas? Det finns naturligtvis inga måsten om man jobbar på egen hand. Men synpunkter är alltid välkomna. Är det något annat man ska tänka på?
|
|
|
Av Christian Andersson - Tisdag den 29 november 2011 kl. 12.09
|
Äger man sina egna bilder? Om man lägger upp en bild i en databas avstår man då samtidigt rättigheterna till sin bild? Innebär det i så fall att databasägaren kan ge bort eller sälja dina bilder utn att fråga dig om lov? Eller ta betalt av dig och alla andra för att ni ska få titta på era egna bilder? Vad händer om du skulle råka ladda upp en bild som någon annan har tagit? Jag hittar inte en rad om detta i släktforskarförbundets manual. På BillionGraves hemsida finns det åtskilliga rader om olika rättigheter. Gruppen på FaceBook vet jag inget om.
|
|
|
Av Sten Magnusson - Onsdag den 30 november 2011 kl. 00.16
|
Jag förmodar att rättigheten till bilden tillhör fotografen/ägaren om ingen överenskommelse om annat gjorts. Databasens ägare kan alltså enligt min uppfattning inte göra vad som helst med bilderna. Har man däremot skänkt bilderna och avsagt sig äganderätten skriftligt är det nog en annan sak. Mvh/Sten Magnusson DIS06438
|
|
|
Av Christian Andersson - Onsdag den 30 november 2011 kl. 07.05
|
Och jag förmodar att du har rätt. Det är tänkbart att man ingår ett avtal när man registrerar sig som registrerare. Alternativt när man lägger in ett fotografi i databasen. Men detta med upphovsrätt till text och bild är viktigt och måste tas med i projektbeskrivningen oavsett vad som gäller. Givetvis under förutsättning att det finns en projektbeskrivning. Så för sitt eget bästa är det säkrast att namna sina bilder. För projektets bästa bör man nog datera bilderna och även lägga in namnet på begravningsplatsen. Tillägg: Om vi nu tar Hjalmar Gylling i släktforskarförbundets databas som exempel en gång till. Min åsikt är alltså att fotografens namn bör vara med. Likaså om bilden får återanvändas eller inte. Om den får användas fritt eller med några förbehåll. Det är lätt att vara efterklok när man ser sina bilder spridda på en mängd ställen. Det måste väl ändå vara fotografen som bestämmer över sin egen bild? (Ändrat av kontoinnehavaren den 30 november 2011 kl. 09.20.)
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 30 november 2011 kl. 17.15
|
Några utdrag ur lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk: - - - - - - - - - - 1 Kap. Upphovsrättens föremål och innehåll 1 § Den som har skapat ett litterärt eller konstnärligt verk har upphovsrätt till verket oavsett om det är [...] 5. fotografiskt verk eller något annat alster av bildkonst [...] 2 § Upphovsrätt innefattar, med de inskränkningar som föreskrivs i det följande, uteslutande rätt att förfoga över verket genom att framställa exemplar av det och genom att göra det tillgängligt för allmänheten, i ursprungligt eller ändrat skick, i översättning eller bearbetning, i annan litteratur- eller konstart eller i annan teknik. Framställning av exemplar innefattar varje direkt eller indirekt samt tillfällig eller permanent framställning av exemplar av verket, oavsett i vilken form eller med vilken metod den sker och oavsett om den sker helt eller delvis. Verket görs tillgängligt för allmänheten i följande fall: 1. När verket överförs till allmänheten. Detta sker när verket på trådbunden eller trådlös väg görs tillgängligt för allmänheten från en annan plats än den där allmänheten kan ta del av verket. Överföring till allmänheten innefattar överföring som sker på ett sådant sätt att enskilda kan få tillgång till verket från en plats och vid en tidpunkt som de själva väljer. [...] 3 § Då exemplar av ett verk framställes eller verket göres tillgängligt för allmänheten, skall upphovsmannen angivas i den omfattning och på det sätt god sed kräver. Ett verk må icke ändras så, att upphovsmannens litterära eller konstnärliga anseende eller egenart kränkes; ej heller må verket göras tillgängligt för allmänheten i sådan form eller i sådant sammanhang som är på angivet sätt kränkande för upphovsmannen. Sin rätt enligt denna paragraf kan upphovsmannen med bindande verkan eftergiva endast såvitt angår en till art och omfattning begränsad användning av verket. 3 Kap. Upphovsrättens övergång Allmänna bestämmelser om överlåtelse 27 § Upphovsrätt må, med den begränsning som följer av vad i 3 § sägs, helt eller delvis överlåtas. Överlåtelse av exemplar innefattar icke överlåtelse av upphovsrätt. [...] 5 Kap. Vissa upphovsrätten närstående rättigheter Fotografer 49 a § Den som har framställt en fotografisk bild har uteslutande rätt att framställa exemplar av bilden och göra den tillgänglig för allmänheten. Rätten gäller oavsett om bilden används i ursprungligt eller ändrat skick och oavsett vilken teknik som utnyttjas. [...] - - - - - - - - - - Av detta kan jag inte dra några andra slutsatser än... · att fotografen behåller upphovsrätten till bild som inlämnas till ett gravregister; · att den ansvarige för registret inte får publicera bilden på annat sätt och på annan plats än avtalat och inte får kopiera bilden för att överlåta kopian till någon annan; · att inte heller de som tar del av den publicerade bilden får sprida eller på annan plats publicera kopior av bilden; · att bilden inte får förvanskas vid publiceringen; · att när bilden publiceras ska fotografens namn anges.
|
|
|
Av Christian Andersson - Onsdag den 30 november 2011 kl. 22.56
|
Tack för svar. Jag tolkar ditt svar "på annat sätt och på annan plats än avtalat" som att det inte ens är möjligt att ändra databasen till en betaltjänst. Efter vad jag förstår så är nog det bästa att kopiera in fotografens namn i själva bilden. En undertext försvinner ju så lätt ... Fotograferar man hundratals gravstenar på en och samma gång kan det vara väl värt att även lägga in uppgift om plats och datum. Jag vill gärna rekommendera ovanstående "nyttoprogram" Med det programmet kan man ändra storlek och lägga in text på hundratals bilder åt gången. Lekande lätt
|
|
|
Av Christian Andersson - Torsdag den 01 december 2011 kl. 10.46
|
Jag skulle vilja spåna vidare på det här med upphovsrätt. Jag förstår egentligen inte varför man ska skilja på det "underjordiska" och det "ovanjordiska" Det mest logiska vore att lägga till fotografier till de gravregister som redan finns. Det näst bästa är naturligtvis att länka till ett befintligt gravregister. Tyvärr är det bara ett fåtal som finns tillgängliga på nätet. För Blekinges del rör det sig om sex begravningsplatser. Avskrifter från gravstenarna kan rimligen inte vara skyddade, oavsett om de är "omöjliga" att läsa eller inte. Hur är det med gravregister? Är de offentliga handlingar? I vilken form och i vilken utsträckning har man i så fall rätt att få tillgång till dem. Kan det finnas något förbehåll när det gäller publicering? Är de gravregister som finns allmänt tillgängliga skyddade av någon upphovsrätt. Jag tänker då på de register som finns på internet och Sveriges släktforskarförbunds CD "Begravda i Sverige".
|
|
|
Av Christian Andersson - Lördag den 03 december 2011 kl. 00.36
|
Det här dokumentet är ett exempel bland många på vad som släktforskarförbundet anser kan ingå i en gravstensinventering. Utöver själva gravstenen med sina måttangivelser är det bland annat en hel släktutredning utan en enda källhänvisning. Enligt uppgift är uppgifterna hämtade från "avskrifter av församlingsböcker, kyrkböcker, olika CD-skivor etc." Hur porträtten kunnat hamna tillsammans med den bokstavstrogna avskriften är svårt att förstå. Länk: http://www.genealogi.se/gravproj/uppladdat/5_81_3221/005.doc
|
|
|
Av Sten Magnusson - Lördag den 03 december 2011 kl. 12.23
|
Jag har också kikat på det aktuella dokumentet och som sägs här ovan hör väl inte porträtten ihop med det här. Detta är ju en inventering av gravstenar och i den ska väl bara ingå de fakta som finns på stenen inkl. bild på den. Möjligen kan väl detaljerade uppgifter om personerna medfölja men då som separat fritext och givetvis de källor som dessa uppgifter kommer ifrån. Att utelämna källhänvisningar ger bara intrycket att arbetet inte är grundligt genpmfört. Vad gäller dokumenttyp skulle jag nog föredra att det dokumenteras i PDF-format som är den filtyp som bl.a. Riksarkivet godkänt. Mvh/Sten Magnusson DIS06438
|
|
|
Av Sten Magnusson - Lördag den 03 december 2011 kl. 12.31
|
Ang. Christians inlägg 2011-11-30 07:05 har jag en synpunkt. Alla kända uppgifter ska medtagas, alltså även fotografens namn. Däremot behöver inte själva adressen tas med utan där kan det väl räcka med bostadsorten. Mvh/Sten Magnusson DIS06438
|
|
|
Av Christian Andersson - Lördag den 03 december 2011 kl. 16.18
|
Sten angående ditt inlägg lördag den 03 december 2011 kl. 12.31 Jag är inte riktigt med på ditt resonemang. När det gäller fotografiet av gravstenen ska fotografens namn anges. Fotograferingsdatum är högst väsentligt och bör vara med. Att ta med namnet på kyrkogården/begravningsplatsen är lämpligt då det handlar om tusentals bilder från olika ställen. Att kopiera in uppgifterna i bilden är att föredra framför undertexter då de senare lätt kan försvinna under resans gång. Att göra både och är naturligtvis inte fel. Utöver bilden/bilderna kan det vara lämpligt att ta med en (bokstavstrogen) avskrift av texten på stenen. Vidare gravens nummer om det framgår av skylt på platsen (eller en tillförlitlig karta). Av källkritiska skäl är det förkastligt att ta med uppgifter från annat håll även om det rör sig om "kända uppgifter". Handlar det om en gravstensinventering måste självfallet samtliga bifogade bilder härröra från den aktuella begravningsplatsen. Jag anser att man utöver detta bör kunna länka eller hänvisa till ett befintligt gravregister. Men inte hämta några uppgifter därifrån. Ska man lägga ned så ofantligt mycket arbete borde man försöka göra rätt från början. Börja med att ta fram en projektbeskrivning värd namnet. (Ändrat av kontoinnehavaren den 03 december 2011 kl. 17.22.)
|
|
|
|
|
Av Sten Magnusson - Söndag den 04 december 2011 kl. 00.23
|
Jag ber om ursäkt om jag uttryckte mig oklart. Vad jag menade med kända uppgifter är bl.a. följande.
- Registreringsdatum.
- Fotograferingsdatum.
- Fotograf.
- Kyrkogårdens namn.
- Gravplatsens nummer.
- Enbart de uppgifter som finns på den aktuella gravstenen.
- Gravstenens måttuppgifter (om möjligt).
- Gravtyp t.ex. Familjegrav.
- Namn på den som registrerat uppgifterna.
- Sedan kanske man skulle kunna ha en ruta för kommentarer (ungefär som i Porträttfynd).
Jag har förmodligen glömt något här ovan, men det är väl ungefär så här jag kan tänka mig att det skulle kunna se ut. Mvh/Sten Magnusson DIS06438
|
|
|
Av Christian Andersson - Söndag den 04 december 2011 kl. 01.14
|
Då är vi nog överens ;-) Det behöver inte vara svårare än så här: 1. Vad ska dokumenteras? 2. Hur ska dokumentationen utföras? 3. Hur ska dokumentationen presenteras? Dina punkter hamnar under 1-2. Sedan är det frågan vad som ska få skrivas i ett eventuellt kommentarfältet. Enligt min uppfattning endast sådant som berör speiella förhållanden när det gäller graven eller begravningsplatsen. Inga uppgifter som är hämtade från annat håll! Jag anser att förbundet har börjat i fel ände. Det är inte sökbarheten som styra innehållet i databasen utan tvärtom. Är sökbarheten så viktig när vi har register över såväl döda som begravda att tillgå? (Ändrat av kontoinnehavaren den 04 december 2011 kl. 02.21.)
|
|
|
Av Christian Andersson - Söndag den 04 december 2011 kl. 07.26
|
Ett tillägg till föregående inlägg: Det får inte finnas något fält för kommentarer. Där kommer "inventerare" i så fall att skriva precis vad som helst. Det ser vi i "skräckexemplet" här ovanför. Vad som måste finnas är en anmärkningskolumn. Det är inte tillägg som ska skrivas in, det är avvikelser som ska noteras.
|
|
|
Av Sten Magnusson - Söndag den 04 december 2011 kl. 11.31
|
Hej Christian! - Är den sida du länkade till ny? Jag tror i alla fall inte jag sett den förut och inte ser jag några uppgifter om när den skapats/uppdaterats.
- Vem är "Förbundets moderator"?
- Finns några speciella regler för anskaffande av användarkonto och kan i så fall moderatorn ogiltigförklara detta?
Mvh/Sten Magnusson DIS06438
|
|
|
Av Sten Magnusson - Söndag den 04 december 2011 kl. 12.11
|
Jag laddade ned den blankett som rekommenderas av Ssf. Den har med följande uppgifter:
- GRAVVÅRDSINVENTERING
- Län: Kommun:
- Församling: Grav id:
- Gravvårdens placering:
- Storlek (höjd x bredd x längd/tjocklek).
- Huvudsten:
- Sockel:
- Ram:
- Platta:
- Gravstenens inskription:
- Andra ristningar:
- Begravda:
- Anmärkning:
- Datum:
- Uppgiftslämnare:
Denna blankett verkar vara ny, men jag kan ju ha fel. Mvh/Sten Magnusson DIS06438
|
|
|
Av Christian Andersson - Söndag den 04 december 2011 kl. 14.01
|
Ska man följa punkt nummer tolv måste man öppna graven och inventera de begravda. Det ingår väl knappast i en "gravstensinventering"? Jag anser att man bör hålla sig ovan jord. I övrigt ser jag inget anmärkningsvärt i listan. Med hjälp av namnen på "gravstenen" och gravens identitet bör det vara ganska enkelt att få fram vilka som ligger i graven med hjälp av de gravregister som finns att tillgå. Det omvända bör inte heller vara så svårt. Det skulle till och med vara möjligt med någon form av länkning mellan gravregister och gravstensinventering. Men då måste det till en klar avgränsning och samma kvalitetsnivå på båda sidor. Det är "sökbarheten" eller bristen på densamma som är roten till det onda. Det gör inte så mycket om det blir fel bara det går fort. Forskarna får ge vika för datanissarna. Källkritik är inget för dem. Ska man lägga ned så ofantligt mycket arbete borde man försöka göra rätt från början.
|
|
|
Av Sten Magnusson - Söndag den 04 december 2011 kl. 14.56
|
- Vad gäller källor o.dyl. menade jag att man alltid ska uppge dessa i eventuella kommentarer/anmärkningsfält/fritextfält.
- Vad gäller källkritiken vet vi ju tyvärr också att det inte är något som har prioriterats hittills trots påståenden från officiellt håll om motsatsen.
- Sökbarheten har jag testat men det har hittills inte gett några träffar att tala om. Det kanske i och för sig beror på att det bara är bl.a. kyrkoherdar eller högre ståndspersoner som registrerats hittills?
Mvh/Sten Magnusson DIS06438
|
|
|
Av Sten Magnusson - Söndag den 04 december 2011 kl. 15.44
|
Här en länk till en gammal debatt på Anbytarforum om denna inventering. Anbytarforum » Hur gör jag? (Metodfrågor) » 21 - Arkiverat » Gravstensinventeringen Gravstensinventeringen Mvh/Sten Magnusson DIS06438
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Söndag den 04 december 2011 kl. 16.25
|
|
Det finns ju ingen information om själva gravstensinventeringen i den över tre år gamla AF-diskussionen, trots rubriken. De få inläggen där skrevs ju i samband med att Släktforskarförbundets Göteborgs-kontor skulle stängas, och de enda fakta inläggen innehåller är kontaktuppgifterna till det numera nedlagda kontoret...
|
|
|
Av Sten Magnusson - Söndag den 04 december 2011 kl. 16.27
|
Här en liten kuriosa. Jag hittade också ett inlägg jag gjorde i Anbytarforum http://aforum.genealogi.se/discus/messages/3539/340252.html?1320768880 "Sten Magnusson (Viking) Föreningsmedlem Postat fredagen 23 april 2010 - 09:55 -------------------------------------------------------------------------------- Det här med fotodokumentation av gravar på kyrkogårdar kom jag på för ett par år sedan att det inte var så dumt. Jag har ju sett att i "Gravsten-Sök" får man bara ett fåtal träffar (2) vid sökning på t.ex. Sunne, Värmland. Eftersom det är en rätt stor kyrkogård är det väl synd att bara dokumentera de som varit kyrkoherdar eller lite högre i rang? Jag kom på att fotografera grav för grav (i befintligt skick) och det är väl det som man väl borde göra vid fotodokumentation av gravar på kyrkogårdar. Nu är det väl kanske lite väl känsligt ibland men det är väl som allt annat en bedömningsfråga. Hursomhelst är det ju enkelt med dagens digitalkameror (man får ju bara se till att ha med minneskort och batterier i reserv, så man inte blir stående för att dessa blivit fulla eller i batterifallet laddats ur, något jag råkade ut för ett par gånger. Mvh/Sten Magnusson"
|
|
|
|
|
|
|