Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Forskningsprojekt   >   Nationella forskningsprojekt i Sverige   >  
Sveriges invånare genom tiderna (Svingt)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18941) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Tisdag den 23 juni 2020 kl. 11.12
Ännu ett påtänkt rikstäckande projekt eller vad man nu vill kalla det.

https://www.dis.se/svingt
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18942) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Tisdag den 23 juni 2020 kl. 11.19
I texten som ovanstående länk leder till kunde jag läsa följande:

"Ett av målen med "Sveriges invånare genom tiderna", förkortat Svingt, är att samla källinformation från alla födelse-, vigsel- och dödböcker för alla landets församlingar."

Varför starta upp en sådan sak? Det finns ju redan aktörer som samlat detta på ett ställe. Tänker då på AD. Hos dem är det visserligen avfotograferat.

Tänker man sig att det skall vara avskrivet så finns det redan föreningar som tar emot avskrifterna för hela landet. Sedan finns det föreningar som arbetar regionalt.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18943) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 23 juni 2020 kl. 12.34
Blir det bakom betalvägg som Disbyt. Blir det samma krav på källor och källkritik som Disbyt? Inget material före 1500 i Disbyt!

Diskussion i Arkivguiden 2012

Kommer man att ta med invandrare: Christopher Springer "©" är väl en källangivelse så god som någon.

Jag drar mig till minnes en diskussion jag hade med dåvarande ordföranden i DIS Olof Cronberg. Han menade på att man inte kunde rätta felaktiga uppgifter i Disbyt. Det var bara uppgiftslämnaren som kunde kunde göra det? Var uppgiftslämnaren avliden så var detta över huvud taget inte möjligt. Må så vara men det borde vara fullt möjligt att ta bort hela forskningen. Det kan inte vara svårare än att radera alla uppgifter före 1500.

DIS varnar för Geni, MyHeritage, Ancestry, WikiTree och FamilySearch. Vi behöver inte fler databaser av den sorten.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18944) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 23 juni 2020 kl. 12.47
Det där är bara ett förslag från en enskild släktforskare.

Jag har ännu inte hunnit att noggrant läsa igenom hela förslaget (som finns som en länkad pdf-fil på sidan hos DIS som Håkan hänvisar till ovan). Men jag har läst tillräckligt för att kunna säga att jag aldrig ens skulle överväga att deltaga i ett sådant projekt.

Dels skulle jag aldrig kunna tänka mig att lägga in min forskning (den egna personliga eller hjälp till andra som jag lämnat i olika sammanhang) i en databas där andra fritt kan koppla ihop av mig inlagda personer med personer som de andra forskarna menar att 'mina' personer är släkt med. Dels skulle jag aldrig acceptera att mina upphovsrättskyddade texter (publicerade av mig som foruminlägg eller i annan form) blev föremål för "excerpter från släkt- och personhistoriska bearbetningar" och inlagda i databasen som "forskarkommentarer" till av andra forskare inlagda uppgifter (ett ofog som dessvärre förekommer på diverese andra antavlor på nätet).

Nu är ju detta inte första gången som olika forskare föreslagit liknande "universell[a] forskningsprojekt". Se t.ex. "världsträdet" hos Geni med dess idiotiska "automatiska trädjämförelser". Visserligen är en av grundtankarna med Svingt att informationen i databasen ska vara "källsäkrad" just för att undvika tokerier som Geni och andra internetpublicerade antavlor dräller av. Men det blir ändå alltid tolkningsfrågor vid släktsammankopplingar, och eftersom Svingt ska ha "ett wikiupplägg", så blir det oundvikligen ändringar fram och tillbaka när forskare har olika uppfattningar.

Det finns troligen mer att säga om detta, men det får jag i så fall återkomma till senare när jag har läst igenom förslaget ordentligt.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 23 juni 2020 kl. 13.19.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18945) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 23 juni 2020 kl. 18.38
Ett exempel som jag uppmärksammade idag. Hur kommer man att lägga in de här "tvillingarna" i databasen?

18250120
Olsdotter Spets, Kajsa
Bostorp 1
Död 3/4 1905.
Kyrkobokförd i Fridlevstad (Blekinge län, Blekinge).
Född 20/1 1825 i Rödeby (Blekinge län, Blekinge).
Änka (2/3 1900).
--------------
Motsvarande folkbokföringsförsamling(ar) 1/1 2017:
Fridlevstad, Karlskrona kn (Blekinge län, Blekinge)
Födelseförsamling i källan:
Rödeby (Blekinge län)
Källor:
DB, FS (sida: 235)
Post-ID:
SDB7_06585923

18250120
Olsdotter, Kajsa
Höryda
Död 16/1 1894.
Kyrkobokförd i Fridlevstad (Blekinge län, Blekinge).
Född 20/1 1825 i Rödeby (Blekinge län, Blekinge).
Änka (11/2 1885).
--------------
Motsvarande folkbokföringsförsamling(ar) 1/1 2017:
Fridlevstad, Karlskrona kn (Blekinge län, Blekinge)
Födelseförsamling i källan:
Rödeby (Blekinge län)
Källor:
DB, HFL (sida: 214)
Post-ID:
SDB7_06585880

https://www.blekingesf.se/batsmansregistret/getperson.php?personID=I38052&tree=1

https://www.blekingesf.se/batsmansregistret/getperson.php?personID=I38052&tree=1

https://www.blekingesf.se/batsmansregistret/getperson.php?personID=I68&tree=1 ?????????
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18946) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Tisdag den 23 juni 2020 kl. 18.42
Varför skall man då bidra med register om det blir bakom en betalvägg som Disbyt? Känns väldigt tveksamt för egen del. Och vad skulle jag få ut av detta? Antar att det är det man förväntar sig i detta fall också.

Och det här med Dispyt. Om man inte får ändra/rätta till i materialet. Om flera uppgiftslämnare har olika uppgifter om samma person. Vilken skall man då rätta sig efter? Källmaterialet kanske men det kan ju vara fel där också.Har sett en del sådana fall.

Sedan Geni som Jörgen tar upp. Känns också lite tveksamt för egen del att använda sig av denna företeelse.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18954) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 23 juni 2020 kl. 19.43
Som framgår av den fil som jag länkar till i mitt förra inlägg, så föreslås att Svingt ska vara kostnadsfri och tillgänglig för alla.

Vad gäller din fråga, Håkan, om vilken uppgift man ska rätta sig efter om olika forskare har registrerat olika uppgifter i Disbyt, så är det enkla svaret: Ingen. :-)

Uppgifterna i Disbyt bör enbart ses som forskningstips - tills de har kontrollerats i källorna.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18958) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 24 juni 2020 kl. 02.02
Mitt inlägg Tisdag den 23 juni 2020 kl. 18.38

Kajsa Olsdotter död 16/1 1894 i Höryda i Fridlevstads socken föddes 17/5 1825 i Ryd i Fridlevstads socken.

Födelse: Fridlevstad (K) CI:4 (1766-1834) Bild 5670 / sid 1127 (AID: v95712a.b5670.s1127, NAD: SE/LLA/13538)

Död: Fridlevstad (K) FI:1 (1890-1894) Bild 38 (AID: v95719.b38, NAD: SE/LLA/13538)

Jag är en aning skeptisk när det gäller det här projektet ...

(Ändrat av kontoinnehavaren den 24 juni 2020 kl. 05.37.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18961) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Torsdag den 25 juni 2020 kl. 00.43
Efter att ha läst iläggen snabbt så fann jag att Jörgen skrev:

"föreslås att Svingt ska vara kostnadsfri och tillgänglig för alla."

Även att Christian i ett tidigare inlägg.

"Blir det bakom betalvägg som Disbyt."

Hur går detta ihop? Dels att det skall vara kostnadsfritt och dels att det skall vara en betalvägg.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18962) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 25 juni 2020 kl. 11.50
"Blir det bakom betalvägg som Disbyt" är en fråga - även om det inte står ett frågetecken på slutet... :-) Om du läser filen med förslaget, så ser du som sagt hur det är tänkt att fungera.

Men det återstår att se om denna gigantiska databas någonsin blir påbörjad - och om den i så fall också blir färdig... Efter hur många årtionden och hur många hyllmil med genomsökta arkivhandlingar ska man sätta punkt och konstatera att "all grundläggande personinformation som utvunnits ur århundradenas källor har tillförts Svingt" och att databasen därmed innehåller "alla människor vars existens det är möjligt att få kännedom om"?

Och vad gör man med forskning som publicerats på annat håll av forskare som inte vill vara med i detta Glufs-Glufs-projekt? Ska deras forskning 'kapas' och stoppas in där ändå av andra "forskare" som tar äran för omfattande pusselläggande?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18963) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 25 juni 2020 kl. 12.21
Det är ännu så länge enbart ett förslag. Vad betyder 'tillgänglig för alla'? Betyder det att 'alla' får läsa och skriva? Kommer det att krävas någon form av registrering? Riskerar man att bli avstängd på livstid om man råkar skriva fel? Jag har mina förutfattade åsikter.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18964) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Torsdag den 25 juni 2020 kl. 13.35
https://www.dis.se/sites/default/files/artikel/svingt/Svingt%20fullsta%CC%88ndig%20version.pdf

”Det ultimata vore en för alla tillgänglig digital databas där källsäkrad släkt- och personhistorisk information samlades rörande alla människor vars existens det är möjligt att få kännedom om och att denna kunskapssamling också utformades som ett forum för alla forskare som vill delta i kunskapsbygget. De tekniska och organisatoriska möjligheterna finns.”

(Citat från ovanstående länk)

Vad är då AD? Källmaterialet finns där i digital form. Bara att komma på ideerna… Om det nu detta skulle sjösättas och bli verklighet. Snacka om dubbelarbete. Om man nu inte få sig för att köpa upp AD och komma över materialet den vägen men det är väl en annan historia.

Om nu alla inte vill delta med sina avskrivna alster. Snacka om dubbelarbete om man nu vill ha in motsvarande i detta eventuella projekt.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18965) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 25 juni 2020 kl. 17.11
DIS ger jag inte mycket för. De kan inte ens hålla efter sina egna funktionärer.

Vad är då en digital databas? Det är ett mångtydigt begrepp. Är Arkivdigitals avfotograferade originalsidor en databas? En digital databas? En databas eller flera? Är deras deras registrering av personerna i husförhöröhrlänger en digitaliserad databas? Ett register som inte är att leka med.

Är vår sammanställning av båtsmännen i Blekinge och Södra Möre en databas? Är den sökbar? Vi har register över båtsmännen i varje socken att leta i. Fyra stycken per socken sorterade på olika sätt? [https://www.diginpast.se/bmregister/]

Är Gotlands båtsmansregister en databas? Den finns såvitt jag känner till enbart i pappersform. Blanketter ifyllda för hand. Är den en sökbar databas? Den är systematiskt upplagd i pärmarna? Om det finns en innehållsförteckning minns jag inte. En otroligt fin sammanställning.

Vad innebär digitalisering? Att allt är konverterat till ettor och nollor? Eller något annat.

Ett sånt här projekt måste begränsas. Inte minst tidsmässigt. Inte längre tillbaka än 1600 om ens så långt.

Ättlingaverket över Gustav I's efterkommande imponerar inte på mig. Men min systerson kom i beknip. Övertygad republikan och nu med kungligt påbrå. En svår ekvation att lösa.

Är Arkivgiudens forum en digital databas?

Är Anbytarforum en digital databas?

Allt som finns på internet är digitalt eller digitaliserat. All information som ordnat på något sätt torde vara en databas. En digitital databas.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)