|
Av Tom Barckman (Tomb) - Söndag den 11 januari 2009 kl. 15.14
|
Hej! Min Fffm, Anna Sofia Åhlander (ev Olander) föddes den 18/4 1804 vid Gravkroken i Säterbo socken, Västmanland (i AG hänvisad från Västmanland till Sörmland). Flyttade härifrån 1810 till Kung Karls sn, och så småningom 1832 till Arboga. Jag hittar inte Gravkroken i Rosenberg. Någon som vet närmare bestämt var Gravkroken ligger, och vad det är (gård? by?). Hälsningar
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Forumguide) - Söndag den 11 januari 2009 kl. 17.56
|
Två inlägg har flyttats till den nystartade diskussionen Säterbo - Södermanland eller Västmanland?, så att vi får en diskussion per sak. Samtidigt har Gravkroken lagts till i rubriken här. När också Södermanland så småningom får sockenindelning (alltså när varje socken blir ett eget underämne), så kommer båda dessa diskussioner att flyttas in under Säterbo socken.
|
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Söndag den 11 januari 2009 kl. 20.22
|
Hej Arboga grav är ett gammalt namn på Hjälmare kanal. Kanske Gravkroken har något med kanalen att höra? Sjön Kroksjön ligger i närheten av kanalen, men den ingår inte i kanalsystemet. Du får studera de historiska kartorna och se om det kan ge någonting. Christian (Ändrat av Xian den 11 januari 2009 kl. 20.24.)
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 11 januari 2009 kl. 20.59
|
Hej Tom Gravkroken skall vara Gravkrogen. Får intrycket av att Gravkrogen i detta fall skulle ligga på Säby ägor i Säterbo församling, kan vara något slags torp med andra ord. Fast någon som är mer känd i bygden än jag får rätta mig om jag har fel. Hennes far var skomakaren Erik Ålander. På Säterbo AI:8 sid 32 står familjen antecknad överst på sidan. Hälsningar Håkan (Ändrat av Lufsen den 11 januari 2009 kl. 21.22.)
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Söndag den 11 januari 2009 kl. 21.32
|
Håkan. När du skriver krogen så drar jag mig till minnes att jag har hört talas om en krog där vägen mellan Arboga och Kung Karl (Kungsör) korsar kanalen. Det vore ju logiskt eftersom även vattenvägarna korsas på samma ställe. Arbogaån är ju segelbar ända fram till staden. Platsen verkar ju ligga inom Säby ägor. Krogen, om det nu fanns en sådan, kan ju likaväl ha legat intill den gamla kanalen. Men jag skriver som du, någon som är mera känd i bygden får rätta mig om jag har fel. Christian
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Söndag den 11 januari 2009 kl. 23.14
|
Hej. Jag får rätta mig själv. Den gamla kanalen tycks ha gått igenom Kroksjön. Fast den sjön ligger ju inte i närheten av Säby. Christian
|
|
|
Av Tom Barckman (Tomb) - Måndag den 12 januari 2009 kl. 11.28
|
Håkan och Christian! Tack för alla svar. Dom var intressanta. Även om jag har mina anor mest i mellansverige, så sitter jag numera i Skåne, och det blir lite dåligt med lokalkännedomen. Gravkroken = Gravkrogen. Självklart, det är jag som inte kan läsa ordentligt. Har Ni fler uppgifter är det jätteintressant för mig. Jag har Sofias båda föräldrar, men har ännu inte gått vidare där. Jörgen, kan Du ändra diskussionsrubriken till det rätta Gravkrogen?
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Måndag den 12 januari 2009 kl. 14.02
|
Hej Tom. Jag har nog inte så mycket mera att tillföra. Jag sitter lika långt ifrån Arboga som du gör Har du aldrig varit i Arboga vill jag varmt rekommendera ett besök. Det är numera trafik på kanalen under sommaren. Den låg i "malpåse" när jag senast var där. Men det är bra länge sedan. Christian
|
|
|
Av Tom Barckman (Tomb) - Måndag den 12 januari 2009 kl. 14.38
|
Christian! Eftersom jag har mina anor på 1800-talet just i området Köping-Arboga, kommer jag antagligen framåt sommaren besöka orten. Tidigare, på faderssidan, är anorna från Hedemora ner till 1650-talet. God fortsättning på året. Tom
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Lördag den 28 mars 2009 kl. 23.45
|
Hej Jag var ute vid Gravudden i går och letade efter gamla gränsstenar i snöslasket. Jag hittade inget, den enda sten jag hittade var den här: Christian
|
|
|
|
|