|
|
|
|
Av Niklas Hertzman - Måndag den 20 oktober 2008 kl. 21.03
|
Hej Håkan ! Visst får man vara nyfiken I dag har vi ungefär 13-14 heltidstjänster och en bra produktionsmånad ligger vi på drygt 500.000 bilder. Hälsningar Niklas
|
|
|
Av Arne Johnsson - Måndag den 20 oktober 2008 kl. 21.48
|
Niklas. Förlåt en gammal gubbe, nu blev jag alldeles paff. Mvh.Arne
|
|
|
|
|
Av Niklas Hertzman - Torsdag den 23 oktober 2008 kl. 00.16
|
På söndag den 26 oktober fyller Arkiv Digital tre år! Det är en ovanligt vital treåring som redan har hunnit med massor under sitt korta liv. Med närmare 12 miljoner färgbilder med hög läsbarhet och kvalitet i bilddatabasen är AD OnLine idag ett mycket konkurrenskraftigt alternativ till olika former av svart-vita bilder på de svenska kyrkböckerna. För att fler skall få chansen att upptäcka detta öppnar vi upp AD OnLine för alla *helt gratis* från och med midnatt den 23 oktober t o m söndag den 26 oktober. Läs mer: Arkiv Digital 3 år och AD OnLine gratis t.o.m. den 26 oktober Bästa hälsningar Arkiv Digital (genom Niklas)
|
|
|
Av Marita Persson - Torsdag den 23 oktober 2008 kl. 09.11
|
|
Bra att fler får testa Arkiv Digitals fantastiska färgbilder. Jag har nu e-postat ett gäng forskare om detta toppenerbjudande.
|
|
|
Av Eivor Andersson - Torsdag den 23 oktober 2008 kl. 13.06
|
(Ändrat av kontoinnehavaren den 23 oktober 2008 kl. 16.05.)
|
|
|
Av Carina Månsson - Fredag den 24 oktober 2008 kl. 21.59
|
Hej. Jag prövar ADONLINE i tre dagar gratis. Nu när jag ska komma in till böckerna och söka i arkiven, så bara kommer det upp en ruta med texten, fel vid hämtning av data. Hur kan jag lösa det ? Har försökt flera gånger under en tid att komma in. Kom in nyss så att jag fick fram Göteryds kyrkbok, men sedan slutade det att fungera igen. Jag vet inte vad som har hänt. mvh Carina
|
|
|
Av Niklas Hertzman - Fredag den 24 oktober 2008 kl. 22.30
|
Hej Carina ! Ikväll har det blivit en sådan anstormning av folk som vill testa AD OnLine att detta har vida överskridit våra planerade resurser. Vi har nu lagt till extra resurser och hoppas att det nu skall fungera bättre. Hälsningar Niklas Hertzman Arkiv Digital
|
|
|
Av Håkan Andersson - Torsdag den 30 oktober 2008 kl. 20.57
|
Hej Om jag förstått det hela rätt så är tanken att Arkiv Digital skall börsnoteras. När kommer detta att ske? Oc hop vilken lista? Hälsningar Håkan
|
|
|
Av Christian Andersson - Onsdag den 24 december 2008 kl. 14.28
|
Årets julklapp! Arkiv Digital bjuder dem som ännu inte har fastnat för AD Online "ett prova på erbjudande" nu mellan jul och nyår. Läs mer på deras hemsida om registrering med mera.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Onsdag den 24 december 2008 kl. 14.37
|
|
De som ännu inte fastnat för det kommer nog att göra det med tanke på kvaliten de har jämfört med Genline och SVAR. Fast deras databas med bilder får nog bli mer rikstäckande först. Det finns en del vita fält fortfarnde. Jag tillhör nog dem som fastnat redan nu. Fast önskvärd är det om de gick en bit in på 1900-talet med fotograferingen.
|
|
|
Av Tomas GH Johansson - Onsdag den 24 december 2008 kl. 18.02
|
Det finns böcker som Arkiv Digital har fotograferat in på 1900-talet. Ta till exempel och titta på Borås. Där finns församlingsböcker, flyttningslängder, födda, vigda och döda fram till mitten av 1930-talet. Tomas GH
|
|
|
Av Håkan Andersson - Onsdag den 24 december 2008 kl. 19.33
|
|
Jo. Det finns församlingar där de gått långt fram i tiden men mycket återstår.
|
|
|
Av Anne-Lee Wilson - Lördag den 10 januari 2009 kl. 23.09
|
Hej! Jag är ny här på Arkivguidens Forum,även om en hel del av er säkert har stött på mig tidigare på Anbytarforum! Jag provade också på AD Online nu över jul och nyår och jag får säga att min gamla laptops RAM-minne inte orkade med programmet något vidare. Jag får vänta med att ha AD Online tills jag har köpt en ny dator med mer RAM-minne(jag har max nu vilket är 1GB). Nu när jag inte har AD Online längre har jag givetvis fått fatt i uppgifter om en boupptäckning som är väldigt intressant för mig och som då finns på Arkiv Digital och inte på Genline(vilket jag har),typiskt... Jag vet inte var denna förfrågan om bouppteckningen ska göras i detta forum så jag postar det här. Arkiv Digital:Bouppteckning efter kronolänsmannen Nils Bolin, Sunnerbo härad FII:23 s.119. Uppgiften har jag fått av Rolf Carlsson(www.ljungbykompani.se). Kanske någon vill hjälpa mig med att sända en kopia, skärmdump etc. på bouppteckningen via e-mail? Som tack kan jag hjälpa dig med Genline sökningar,försvunna emigranter,översättningar SV/ENG-ENG/SV eller något annat släktforskningsrelaterat. Med vänlig hälsning, Anne-Lee Wilson Virginia USA
|
|
|
Av Olle Andersson - Söndag den 11 januari 2009 kl. 13.00
|
Anne-Lee! Jag har skickat skärmdumpar till din e-mailadress. Jag har även klistrat ihop delarna till hela sidor om du vill ha! Hälsningar Olle
|
|
|
Av Arne Johnsson - Söndag den 11 januari 2009 kl. 22.52
|
Jag skulle vilja skicka sidor från AD-Online till en annan person för att göra honom så nyfiken så att han tar ett abonemang.Jag skulle även vilja kunna skicka till Arkivguiden. Jag har försökt att hitta hur man gör,men ej lyckats. Jag skulle vilja ha en enkel förklaring från någon vänlig själ. Jag har försökt skicka min släktforskning med min Min Släkt,det har jag inte klarat av. Jag skulle behöva gå en datakurs,men jag är nog åt helsicke för gammal. Den andra personen är också över åttio år,så då har väl det bästa gått. Jag hittade idag bouppteckningen efter min Mormorsfarfarsfar,de va la inte så dåligt. De va ju med hjälp av Arkiv Digital förstås. Jag vet inte om skriver på rätt ställe,jag hoppas det. Mvh.Arne
|
|
|
Av Tomas GH Johansson - Söndag den 11 januari 2009 kl. 23.52
|
Om någon är intresserad av att testa så är det väl enklast att personen ifråga hämtar hem programvaran och kör i demoläge. Allt står i Arkiv Digitals manual. http://www.arkivdigital.se/pdf/AD_OnLine_manual.pdf Vänligen Tomas GH
|
|
|
Av Christian Andersson - Torsdag den 19 mars 2009 kl. 08.36
|
Prova AD Online GRATIS! 19/3 t.o.m. 22/3 Färg eller svartvitt? Bra bilder säger mer än alla lovord! Passa på tillfället att prova AD Online och gör dina egna jämförelser. Information om erbjudandet finns på Arkiv Digitals hemsida.
|
|
|
|
|
Av Eivor Andersson - Lördag den 14 november 2009 kl. 10.14
|
Vill bara meddela att Arkiv Digital - AD online är gratis att använda denna helgen 14-15 november. Bra för de som vill testa Hälsningar Eivor
|
|
|
Av Håkan Andersson - Lördag den 14 november 2009 kl. 16.17
|
|
Det blir då en del "släktforkaränkor/änklingar" denna helg antar jag.
|
|
|
Av Eivor Andersson - Lördag den 14 november 2009 kl. 20.05
|
??? Nu var jag inte riktigt med Håkan ? Eivor
|
|
|
Av Håkan Andersson - Lördag den 14 november 2009 kl. 20.11
|
Gräsänka kanske är bättre ord. Se länk: http://sv.wikipedia.org/wiki/Gr%C3%A4s%C3%A4nka
|
|
|
Av Ted Eriksson - Söndag den 15 november 2009 kl. 14.13
|
Jag har problem med att få över mina bokmärken från gamla AD Online (Java-klienten) till AD Online 2. Installerade tvåan (v1.1 revision 112) igår och de gamla bokmärkena läses in, men ändringar och tillägg jag gör under sessionen verkar inte sparas. Nästa gång jag kör programmet är de gamla bokmärkena tillbaka oförändrade. Jag får inga felmeddelanden i den nya programvaran. Klickar jag 'Spara' i bokmärkesdialogen svarar programmet att "Bokmärkena sparades på servern". Jag kan använda exportfunktionen, men den exporterade filen (adbm) innehåller endast texten "json parse failed!". Om jag däremot startar utan tidigare bokmärken (genom att först radera den gamla bookmark-filen) fungerar allt som det ska. Någon som känner igen problemet? Jag använder Windows Vista SP1.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Söndag den 15 november 2009 kl. 15.22
|
'Symtomen' tyder på att den gamla bokmärkesfilen är skrivskyddad. Men kan det verkligen vara så? Det bästa är att kontakta Arkiv Digitals kundtjänst. Berätta gärna sedan vad du får för svar; det kan ju vara fler som har råkat ut för samma sak.
|
|
|
|
|
|
|