Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Internettjänster   >   DDSS - Demografisk Databas Södra Sverige   >  
DDSS - Demografisk Databas Södra Sverige [äldre inlägg 2]
Föregående sida
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8826) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carin Olofsson - Onsdag den 02 mars 2011 kl. 13.07
DDSS är redan ett arbetsmarknadspolitiskt projekt. Läs mer om det på sidan Introduktion/Projektbeskrivning.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8827) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 02 mars 2011 kl. 13.41
I ett tidigare inlägg i denna diskussion står det att det rör sig om ideellt arbete: Onsdag den 29 december 2010 kl. 11.07
Hur stor del av arbetet sker på ideell basis och hur stor del är avlönat arbete?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8829) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Onsdag den 02 mars 2011 kl. 22.45
Om det är ett arbetsmarknadspolitiskt projekt. Undrar hur de arbetslösa klarar att läsa den gamla handstilen. Förmodar att alla som placeras i detta inte är släktforskare (med något undantag) med vana att läsa dessa.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8925) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 15 mars 2011 kl. 11.07
Först kan vi nog konstatera att påståendet här ovanför om att det skulle röra sig om ideellt arbete inte är korrekt.

Att det är svårt för projektanställda att läsa den gamla handstilen har jag full förståelse för. Men efter vad jag förstår ska det finnas en kunnig projektledare tillhands som ska kunna hjälpa till med texttolkningen. Projektledaren har dessutom till uppgift att gå igenom alla poster och kontrollera uppgifterna gentemot en andrahandskopia i pappersformat.

Om jag har räknat rätt så är slutresultatet en fjärdehandskopia av originalet. Att det blir åtskilliga fel på vägen är fullt naturligt.

Det finns idag utmärkta kopior av våra kyrkböcker utlagda på nätet (AD Onlines digitala bilder) Varför inte göra två parallella avskrifter direkt från skärmen till datorn och sedan plocka ut en differenslista?

Kvalitetshöjande åtgärder är förhoppningsvis något som man diskuterar i DDSS-grupperna?

(Ändrat av kontoinnehavaren den 15 mars 2011 kl. 12.52.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10263) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 26 augusti 2011 kl. 11.00
Det har nu gått åtta månader sedan jag uppmärksammade ansvariga för DDSS att det saknades ett stort antal poster i databasen över födde i Bräkne-Hoby från volymerna C:7 och C:9. Såvitt jag förstår är inte några kompletteringar utlagda ännu. Information om bristerna har lagts in och tagits bort(!) från DDSS förstasida och även deras nyyhetssida.

Annika Gylling Otfors har lämnat följande information här i forumet "Det är inte missat, det kommer när Lunds Landsarkivs avdelning DDSS har möjlighet att göra sista kontrollen." (2010-12-27) Det kanske är dags för en uppdatering?

Annika är projektledare vid SVAR-enheten i Kallinge och borde vara insatt i alla turer. Hon ansvarar för registrering och en första kontroll innan uppgifterna går iväg till DDSS i Lund.

Jag undrar också varför Annika i sin roll som ordförande i Blekinge släktforskarföring inte har sett till att det har kommit någon information på föreningens hemsida om fadäsen? En upplysning som vore till fromma för alla som forskar i Blekinge och då särskilt i Bräkne-Hoby. Ett lämpligt ställe vore givetvis Bräkne-Hobys sockensida. Där finns ju redan en länk till DDSS.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10419) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 20 september 2011 kl. 08.07
Jag väntar uppenbarligen förgäves på en lägesrapport från Annika Gylling Otfors.

När jag söker på födda "utom äktenskapet" i Bräkne-Hoby 1801-1834 (Bräkne-Hoby C:7 och Bräkne-Hoby C:9) får jag bara en träff: Håkan född 1832-01-17.

När jag tittar i den "riktiga boken" kan jag inte se annat än att Håkan är född "inom äktenskapet".
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11100) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 27 december 2011 kl. 21.24
I dag för ett år sedan, den 27 december 2010, skrev Annika Gylling Otfors så här om bristerna i DDSS avseende födde i Bräkne-Hoby: Det är inte missat, det kommer när Lunds Landsarkivs avdelning DDSS har möjlighet att göra sista kontrollen."

Trots flera uppmaningar under det gångna året har Annika inte ansett det vara behövligt att komma med någon lägesrapport. Det är säkert fler än jag som undrar över dröjsmålet med rättelserna. Som ansvarig inom SVAR ingår det i Annikas arbetsuppgifter att lämna saklig och korrekt information, inte att mörka brister och misstag.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11111) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Onsdag den 28 december 2011 kl. 12.42
Christian!

Att man skall påtala fel och brister kan jag hålla med om. Detta i syfte att kunna rätta till dem och höja kvaliten på i detta fall kyrkoboksregister.

Vad jag förstått så är DDSS ett projekt där man skall renskriva och mata in dem i datorer och göra de sökbara i dessa för landskapen Halland, Blekinge och Skåne. Enligt DDSS:s hemsida är Lunds landsarkiv involverat och Solveig Fagerlund står antecknad som kontaktperson. Se länk:

http://www.ddss.nu/(S(wkebbm55xoshvi45xc5wbiuf))/swedish/default.aspx

Sedan nämner du Annika Gylling Otfors och att hon är ansvarig inom SVAR och att det ingår i hennes arbetsuppgifter att lämna saklig och korrekt information.

Min fudering är då varför Annika skall göra detta eftersom hon är kopplad till SVAR. Hur är SVAR involverat i detta? Är inte det mer naturligt att vända sig till landsarkivet i Lund och Solveig Fagerlund med funderingar och att lägesrapporten skall komma därifrån.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11119) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 28 december 2011 kl. 19.25
Håkan!

Annika Gylling Otfors är platschef för Riksarkivet/SVAR i Kallinge. Annika är ansvarig för den registrering sker i Kallinge för DDSS räkning. Det är endast hon som har kompetensen att göra den slutliga kvalitetskontrollen innan materialet går iväg till Lund. När det gäller Bräkne-Hoby har den kontrollen uppenbarligen inte fungerat alls med tanke på det stora antalet missade poster och andra felaktigheter i materialet.

Annika är dessutom ordförande i Blekinge Släktfoskarförening och det är hennes skyldighet som ordförande att informera sina föreningsmedlemmar och andra blekingeforskare i stället för att försöka mörka de fel hon själv gjort.

Lunds landsarkiv som i likhet med SVAR i Kallinge är en del av Riksarkivet har naturligtvis det primära informationsansvaret när det gäller DDSS. Men det fungerar lika dåligt där. På min uppmaning lade man ut information på förstasidan efter det att jag gjort dem uppmärksamma på bristerna i hobymaterialet. Jag hade naturligtvis förväntat mig att informationen skulle få ligga kvar till databasen uppdaterats. Men den fick inte ligga kvar på sidan särskilt länge.

Vad som ska skrivas på släktforskarföreningens hemsida bestämmer naturligtvis Annika Gylling Otfors/styrelsen/redaktören (stryk det som ej önskas). Det är för ynkligt att många ska riskera att hamna snett i sin forskning bara för att någon saknar förmågan att erkänna sina misstag.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 28 december 2011 kl. 19.45.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11120) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Onsdag den 28 december 2011 kl. 19.45
Då förstår jag mer sambandet emellan SVAR och DDSS. SVAR har jag i första hand förknippat med Ramsele.

När du skriver "Det är endast hon som har kompetensen att göra den slutliga kvalitetskontrollen innan materialet går iväg till Lund." så vill jag påstå att det finns fler forskare (långt ifrån alla) som har denna kompetens i detta avlånga land (utan att förringa Annika på något sätt). Sedan om det är Annika som är tillsatt att göra detta är en annan sak.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11121) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 28 december 2011 kl. 19.56
Jag menade den enda som har erforderlig kompetens vid Riksarkivet/SVAR i Kallinge. Med kompetens avses inte bara förmåga att läsa gammal stil utan även någon slags formell utbildning i bland annat i arkivkunskap.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11122) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Onsdag den 28 december 2011 kl. 20.19
Förstår vad du menar. Inte för att man behöver någon formell utbilding i arkivkunskap för att fixa felaktigheter i register utan denna utbildning tror jag efterfrågas av Riksarkivet för att bli anställd hos dem.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11124) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 29 december 2011 kl. 10.04
Det felande posterna i DDSS databas över födda i Bräkne-Hoby får nog tillskrivas bristande arkivkunskap. Det kan tyckas märkligt eftersom de så kallade "sockenkatalogerna" har producerats vid Rikarkivet/SVAR i Kallinge. Kanske inte alla men den för Bräkne-Hoby är en av de som kommer från därifrån. Sockenkatalogerna är ett hjälpmedel som används vid den registrering som sker för DDSS räkning.

En sak behöver tydligen upprepas i all oändlighet. Det är mänskligt att fela, det gör vi alla. Men det är ett allvarligt fel att inte erkänna och stå för de misstag man har gjort. Bristen på information i det här fallet innebär att Annika stjälper i stället för hjälper forskare i deras forskning.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 29 december 2011 kl. 12.25.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11125) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Torsdag den 29 december 2011 kl. 14.06
Jag håller inte med om att det är bristande arkivkunskap. Möjligen bristande vana att läsa gamla handstilar. Sedan kan det bli fel ändå. Mänskliga faktorn. Fel finns även i källorna.

Det är möjligt att sockenkatalågerna används som hjälpmedel vid registreringen men man kan också klara sig alldeles utmärkt utan dessa. Själv har jag aldrig behövt motsvarande kataloger över de församlingar som jag bearbetat.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11126) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 29 december 2011 kl. 14.30
När det gäller Bräkne-Hobys födelseböcker är det främst bristande arkivkunskap det handlar om. Den ansvarige har inte kontrollerat att samtliga födelsenotiser kommit med från de aktuella volymerna. Hon har sannolikt inte hittat rätt i böckerna. Eller så har hon helt enkelt inte brytt sig om att se efter vad de båda volymerna innehåller.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11127) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Torsdag den 29 december 2011 kl. 14.46
Varför skulle Bräkne-Hoby vara ett undantag från övriga svenska församlingar? Det verkar som om det är bristande kontroll det handlar om. Arkivkunskap är något annat och mycket mer omfattande än att registrera födda. vigda och döda

Se länk:

http://www.sam.kau.se/historia/arkivkunskap/

(Ändrat av kontoinnehavaren den 29 december 2011 kl. 14.47.)

(Ändrat av kontoinnehavaren den 29 december 2011 kl. 14.50.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11128) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 29 december 2011 kl. 16.17
Jag anser nog att arkivkunskap innefattar även kunskap om innehåll och även uppdelning av innehåll i olika volymer. Nu är det födelse, vigsel och dödböcker det rör sig om när det gäller registrering för DDSS så låt oss hålla oss till dem. Det är viktigt att det finns god kunskap när det gäller volymer av det här slaget vid de ställen man sysslar med registrering. Födelseböcker för olika församlingar följer inte alltid samma mall. Hur unika Bräkne-Hobys böcker är vet jag inte, det finns åtminstone en församling till i Blekinge med liknande indelning.

Jag förstår inte varför man inte använde sin egen sockenkatalog som hjälpmedel vid registreringen. Av den framgår exakt vilka sidor i volymen som borde ingått i registreringen:

Sockenkatalog Bräkne-Hoby sid. 96

Utdrag från sidan 96 i sockenkatalogen för Bräkne-Hoby (finns på SVARs betalsajt)

(Ändrat av kontoinnehavaren den 29 december 2011 kl. 16.21.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11129) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Torsdag den 29 december 2011 kl. 17.56
Även om vi håller oss till DDSS och födelse- vigsel och dödböcker så behövs ingen större arkivkunskap. Endast kunskap av att läsa böckerna innantill och därmed se vad böckerna innehåller och hur de är uppbyggda. Likaledes kunskap av att läsa gamla handstilar och kunskap i att mata in materialet i datorer med lämpligt program och därmed göra det sökbart.

Själv har jag ungefär 15 års vana av att renskriva och inmata kyrkobokföring i datorer och därigenom göra det sökbart i dessa och klarar det alldeles utmärkt utan sockenkataloger oavsett vilken församling det gäller i Sverige. Detta gäller även DDSS:s upptagningsområde.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11130) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 29 december 2011 kl. 18.51
Jag håller med dig fullständigt om att det inte behövs någon större arkivkunskap i det här sammanhanget. Men något lite måste det allt finnas.

Sockenkatalogerna klarar jag mig också utan. Jag kan inte riktigt se att jag har någon nytta av dem i min forskning. I varje fall de sista hade nästan passerat "bäst före datum" redan när de kom ut på marknaden. De känns antika med sina hänvisningar till SVARs mikrokort.

Men på Riksarkivet/SVAR i Kallinge borde man kanske titta lite noggrannare i sina egna sockenkataloger. Och ännu noggrannare i de riktiga böckerna.

Hur det här felet har uppstått är givetvis av intresse. Men det stora problemet är naturligtvis att den ansvarige konsekvent vägrar att erkänna de misstag hon begår. Hon verkar inte inse att hon lurar andra forskare genom att inte informera dem om bristerna i materialet.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 29 december 2011 kl. 18.58.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11132) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Torsdag den 29 december 2011 kl. 22.18
Arkivkunskap för mig är ett mycket bredare ämne än det som behövs för att tillverka register. Kan i och för sig hålla med om att en mycket liten del av arkivkunskapen behövs i detta sammanhang. Om nu att läsa en förteckning av kyrkoböckerna ingår i arkivkunskapen så okej.

Har själv aldrig haft nytta av sockenkatalogerna i min egen forskning heller. Har inte ens sett en sockenkatalog i verkligheten utan på bild på sin höjd.

När man gör register skall man också vara medveten om att fel uppstår som sedan skall rättas till när det upptäcks och påtalas. Detta för att höja kvaliteen. Sedan finns det säkert folk som inte erkänner de misstag de begår.

Kan också hålla med om att sockenkatalogerna har passerat sitt bäst före datum med tanke på att mikrokorten fasas ut och att det är abonnemang hos Arkiv Digital, Genline och SVAR som gäller idag. Detta även om mikrokort och gamla mikrofilmer fortfarande finnes ute hos bibliotek/landsarkiv och forskare än idag.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11163) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Tisdag den 03 januari 2012 kl. 16.38
Ett inlägg (den 3/1 2012 kl. 13.59) har borttagits (ett användarkonto skapat i falskt namn; brott mot punkt 2 b-c i forumreglerna).
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11248) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 17 januari 2012 kl. 18.25
2012-01-16 Nu har det lagts ut information på Blekinge Släktforskarförenings hemsida angående brister i DDSS material: Länk till sidan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11252) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Elisabeth Wickman - Fredag den 20 januari 2012 kl. 15.43
(Ändrat av kontoinnehavaren den 20 januari 2012 kl. 15.49.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11253) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Elisabeth Wickman - Fredag den 20 januari 2012 kl. 15.44
Jag är ny på det här forumet, men reagerar på anklagelserna mot Annika Gylling ang. DDSS.
Jag jobbar som fas-3 are på SVAR-projektet i Kallinge med just DDSS, och jag sitter för närvarande och rättar Karlskrona Stadsförsamling CI:6 1878-1887 så det är INTE Annika som gör det samt att det är Lunds landsarkiv som har godkänt detta arbetssättet.
Om det är någon som är intresserade av hur vi jobbar så är ni hjärtligt välkomna Till Kallinge på ett studiebesök, men vi vore tacksamma om ni kunde ringa innan så det inte krockar med något annat utan vi kan ge er vår fulla uppmärksamhet, telefonnumret kommer i slutet.
Så här jobbar vi i DDSS gruppen.
1. Någon av oss sitter och skriver av boken på papper.
2. En annan i gruppen matar in uppgifterna i datorn, samt kontrollera uppgifterna.
3. En tredje rättar det som har matats in för att hitta eventuella stavfel och kanske kunna räta ut något frågetecken, innan det skickas ner till Lund för att ytterligare gås igenom av utbildad personal som även har tillgång till orginalböckerna.Vi har lagt upp arbetet på detta vis för att så få fel som möjligt ska slinka emellan, men den mänskliga faktorn måste man alltid räkna med, och eftersom detta är en sökmotor så är det andrahandsuppgifter och ska ALLTID kollas upp med originalet.
Annika hjälper oss med att räta ut ev. frågetecken och sköter det administrativa kring DDSS i Blekinge, men är vi minsta lilla osäkra så sätter vi det som ett läsproblem och så får Lunds landsarkiv lösa det.
Det här med att vi skulle använda sockenkatalogerna när vi jobbar med DDSS vet jag inte var det kommer ifrån, för de är bara som ett hjälpmedel i släktforskning. De skrevs när man fortfarande använde microkorten men man kan fortfarande ha nytta av dem för volymnummer står samt sidhänvisning.
Christian ifrågasatte om det var ideellt arbete, och räknas inte fas-3 som ideellt så vet nog inte jag vad ideellt är för vi får inga pengar för vårt arbete. Det är även ideellt arbete som utförs i Lund. Vi är 5 personer som sitter och jobbar med DDSS och det är bara 1 som har anställning.
Tel: 0457- 61 76 13

Hälsningar från DDSS gruppen i Kallinge
Via Elisabeth Wickman
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11282) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 25 januari 2012 kl. 12.42
Jag har i dag fått besked från Svensk Arkivinformation att SVAR inte är huvudman för SVAR-projektet i Kallinge. Det är Ronneby kommun som har det ansvaret. Projektledaren kallar emellanåt SVAR-projektet i Kallinge för Riksarkivet/SVAR. Det stämmer alltså inte och bidrar enbart till att skapa förvirring när det gäller huvudmannaskapet. Användarprofil Anbytarforum

(Ändrat av kontoinnehavaren den 25 januari 2012 kl. 13.25.)
Nästa sida
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)