Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Internettjänster   >   Anbytarforum   >  
Anbytarforum [äldre inlägg 01]
De första inläggen i den här diskussionen (från den 28/4 till den 13/6 2016) låg ursprungligen i diskussionen "Ny plattform" för Arkivguidens Forum?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16453) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 28 april 2016 kl. 23.38
De gamla forumet ligger kvar men av någon outgrundlig anledning så har man stängt entrén. Man blir bryskt avvisad om men kommer till gamla stället och ivägmotad till den nya adressen. Varför det ska vara på detta viset förstår jag inte. Man kan inte förstå allt.

Men det finns ju andra vägar:

1. http://aforum.genealogi.se/cgi-bin/discus/discus.cgi

2. http://aforum.genealogi.se/cgi-bin/discus/discus.cgi?pg=topics

Den första om du vill ha ramen till vänster. Vill du inte ha ramen så välj alternativ två. Tryck inte på länk till startsida för då blir du utslängd. Lycka till!

Nu när det här är öppet kan de klappa igen det andra. Fast jag skulle gärna se att vi också fick guldstjärnor när vi har utmärkt oss.

Visst kan man skrota sin fullt fungerande Saab. Det gjorde Karl-Erik i Trollhättan när de tog bort den sista tappen med tvåtaktsbränsle. Han menar på att det var då det började gå utför. Både med Saab och med Trollhättan. Man ska inte ändra på ett vinnande koncept.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16464) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 04 maj 2016 kl. 11.45
I dag fick jag epost från Amerika! Vad göra?


Hi Christian,
...
I am having a problem accessing Anbytarforum after the platform upgrade. Is it up and running?
...
MVH
...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16465) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anneli Isaksson - Torsdag den 05 maj 2016 kl. 13.41
Uppmana amerikanarna att skriva sina frågor här!

Jag har hittat hit igen, hoppas att andra följer mitt exempel.

Mvh
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16466) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 05 maj 2016 kl. 14.01
Anneli, min amerikanske vän svarar mer än han frågar ...........
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16467) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 06 maj 2016 kl. 08.54
Jag vill helst inte kommentera den nya varianten av Anbytarforum. I varje fall inte här och nu. Det finns en sida i det nya forumet där det nya forumet diskuteras och utvärderas:

http://forum.genealogi.se/index.php?topic=135501.msg1395001#msg1395001

Jag hittar inte några länkar från det nya forumet till det gamla forumet. Så lägg in ovanstående länkar bland dina 'bokmärken':

http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16453

--------------------

Jag har ändrat den sistnämnda länken, så att den är korrekt efter flytten av inläggen till den här diskussionen.

Forumguiden
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16470) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 08 maj 2016 kl. 10.37
Det är svårt att hålla sig tyst. Nu finns det ett inlägg i Anbytarform där man ställer det nya forumet mot Arkivguidens forum. Det gäller att försöka förflytta fokus. Det är nya Anbytarforum som ska jämföras med gamla Anbytarforum. Ingenting annat. Ska man ge sig på att jämföra med andra forum så är det inte kvantiteten som ska räknas utan kvalitén som ska mätas. Hur det nu ska gå till. Inte gör man det med det statistiksidan som försvann. Inte heller de märkliga guldstjärnorna. Vad betyder en stjärna? Att man är smartare är en förstaklassare?

(Ändrat av kontoinnehavaren den 08 maj 2016 kl. 12.01.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16472) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Måndag den 09 maj 2016 kl. 01.08
I ett inlägg i Anbytarforum (i diskussionen "Nya Anbytarforum") skrivs: "...vi har en ovärderlig och oersättlig skatt, alla arkiverade bidrag, frågor och diskussioner och den får inte gå förlorad."

Detta är jag helt enig i - och det gör att jag skulle vilja lägga till en sak till det som jag har skrivit i mitt första inlägg i den här diskussionen. (Jag ska dock avstå från att kommentera skribentens något märkliga synpunkt att de gamla inläggen riskerar att gå förlorade, om man överger Anbytarforum och föredrar andra forum för nya frågor och diskussioner...)

Det jag tänker på är detta (som alltså är ett citat ur mitt eget inlägg den 28/4 i diskussionen "Ny plattform" för Arkivguidens Forum?):

"Tilläggas kan att om Släktforskarförbundet hade gjort ändringar i Discus i stället för att flytta till en 'ny plattform', så hade man dessutom sluppit den katastrofala (och sannolikt inte billiga) konverteringan av de gamla inläggen till det nya formatet - en konvertering som har orsakat en informationsförlust i den stora faktabanken Anbytarforum som en 'krasch' i Discus omöjligen skulle ha kunnat ställa till med..."

Och vad var det för en informationsförlust jag syftade på? Jo...

De gamla inläggen (varav cirka 3.000 är mina) som fördes över från det gamla Anbytarforum till det nya konverterades alltså till det nya forumets format - en konvertering som det i ett tidigare inlägg i "Nya Anbytarforum" påstås att man "lyckades" med. Och det sägs t.o.m. att det var för att man hittade ett företag som "lyckades" att konvertera inläggen till Simple Machines Forum (SMF), men inte något annat program, som det blev just det programmet man valde.

"Lyckades"?! Konverteringen är ju en fullkomlig katastrof! Resultatet är att gamla inlägg som överförts till den "nya plattformen" har...
· bara fått behålla länkar där internetadressen syntes i inläggstexten (som t.ex. "läs mera här: www.arkivguiden.net"), medan länkar där adressen bara fanns i den 'osynliga' koden bakom texten ("läs mera här") antingen har försvunnit med text och allt ("läs mera  ") eller blivit vanlig oklickbar text ("läs mera här"), så att all för respektive diskussion väsentlig information som det hänvisas till på de länkade sidorna (såväl inom som utom forumet) gått förlorad för läsarna;

· bara fått behålla den första bilden om flera bilder hade lagts in i samma inlägg;

· fått alla citattecken (") raderade, så att man inte ser vad som är ett citat (ur ett annat inlägg, en bok, en hemsida eller en arkivhandling) och vad som är inläggsskribentens egna ord eller kommentar till det citerade (och inte sällan står citatet inte ens längre som ett eget stycke, utan har 'flutit ihop' med efterföljande stycke med kommentaren till det citerade);

· fått varje 'smiley' och liknande gubar borttagna (vilket kanske inte är världens viktigaste fråga, men det kan ju påverka stämningen i forumet - och läsarens syn på skribenten - att det framgår om något är sagt med glimten i ögat eller på blodigt allvar...) - och ibland har det i stället lagts till en figur där det inte finns någon i originalet.
Denna förvanskning av de gamla inläggen innebär...
· Att mycket information har försvunnit ur den stora faktabanken Anbytarforum, eftersom hänvisningar till annan information på nätet är borta, liksom bilder som innehåller information för den aktuella diskussionen (t.ex. bilder ur kyrko- eller domböcker, vars innehåll inte citeras i själva inläggstexten).

· Att man inte ser vad som är skribentens egna ord. Om man t.ex. länkat till en hemsida och citerat uppgifter därifrån, så är det inte nog med att länken försvunnit; de återgivna uppgifterna ser också ut som inläggsskribentens egna. Men framför allt kan ju skribenter framställas som rena idioter, när man till synes argumenterar emot sig själva eller är allmänt virriga - när i själva verket delar av inläggen är citat från andra skribenter, där citattecken och styckeindelning försvunnit i den "lyckade" konverteringen.
Den sistnämnda förvanskningen av inläggen är faktiskt ett brott mot upphovsrättslagen, 1 kap. 3 § 2 stycket: "Ett verk må icke ändras så, att upphovsmannens litterära eller konstnärliga anseende eller egenart kränkes; ej heller må verket göras tillgängligt för allmänheten i sådan form eller i sådant sammanhang som är på angivet sätt kränkande för upphovsmannen."

Allt detta har alltså orsakats av den fullkomligt obehövliga flytten till en "ny plattform", som motiverades med att man ville undvika att det gamla forumet "kraschade" - men i själva verket var det alltså tvärtom flytten som orsakade en "krasch"!

Den som vill slå vakt om den arkivskatt som Anbytarforums gamla inlägg onekligen är ska alltså inte försvara det nya Anbytarforum, utan det gamla - för det är där som denna skatt finns!

Vad Släktforskarförbundet nu måste göra är därför...
· Låta det gamla Anbytarforum ligga kvar på nätet, så att det går att länka till och läsa de gamla inläggen i oförvanskat skick! Det ligger där alltså fortfarande (se länkar i Christians inlägg här ovan), men man måste från styrelsen garantera att det också får ligga kvar där - vad som än sker med det nya. (Ett förbund vars hela verksamhet bygger på forskning i gamla arkivhandlingar ska naturligtvis inte ödelägga detta stora arkiv av prestigeskäl.)

· Lägga tillbaka den borttagna databastabellen med användarkontona i det gamla Anbytarforum, så att man kan läsa profilsidorna med kontaktuppgifterna till skribenterna - och med de riktiga användarnamnen återställda så att namnlänkarna i inläggen fungerar!
Man klarade inte ens av att stänga det gamla Anbytarforum för nya inlägg med de enkla handgrepp som finns för den saken i Discus kontrollpanel, utan "inaktiverade" i stället användarkontona genom att lägga till "x_" framför alla användarnamn. Och man behöll dessutom funktionen för att byta lösenord, så när någon försökte att göra ett inlägg i det "stängda" forumet, men p.g.a. det ändrade användarnamnet fick ett felmeddelande, och då skulle byta lösenord i tron att det var det som var fel - så kom ett automatiskt mejlsvar med det nya användarnamnet med "x_", som kunde användas för att göra inlägg... :-) Och till sist 'löstes' det problemet genom att kontona helt togs bort ur databasen...

Det kan tilläggas att det går alldeles utmärkt att ha det gamla Anbytarforums konton aktiva, så att användarna kan ändra inaktuella kontakt- och forskningsuppgifter i profilerna, t.ex. epostadress eller länk till egen hemsida, och samtidigt ha forumet stängt för nya inlägg. Jag kan gärna upplysa om var i kontrollpanelen den inställningen görs, om man inte kan klura ut det själva... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16482) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 27 maj 2016 kl. 09.54
Eftersom jag inte har och aldrig har haft något användarkonto i Anbytarforum har det hänt att jag har kontaktat frågeställare via epost och på så sätt kunnat hjälpa dem. I den nya varianten av Anbytarforum har jag inte sett till några epostadresser i 'profilinformationen'. Varför det är så vet jag inte och jag är egentligen inte angelägen att få veta. Jag konstaterar bara det faktum att jag inte kan hjälpa till i fortsättningen.

Den 24 mars 2016 skulle nya Anbytarforum ha kört igång. Det är två månader sedan och forumet har inte ens styrfart. Tidigare var antalet inlägg minst 200 om dagen. Det är vad man orkar upp till i veckan efter moderniseringen.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16486) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anneli Isaksson - Fredag den 27 maj 2016 kl. 22.51
En liten önskan, tänk om alla som tidigare skrev sina frågor på Anbytarforum skriver sina frågor här, då får vi återigen ett aktivt forum. Jag hjälper numera andra på Facebook och gärna även här om det ställs några frågor.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16488) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 28 maj 2016 kl. 10.49
Söker man på 'Nytt senaste veckan' får man upp bland annat det här:


-- Anbytarforum
.
.
---- Anbytarforums funktioner
.
------ SV: "Nya Anbytarforum"
-------- > Rickard Grusell - 2016-05-21, 10:04 - Lisbeth,Javisst, men det som jag beskriver är inte borttaget av en mo...


Det har kommit in nitton (19) inlägg i diskussionen sedan Rickard Grusell skrev 2016-05-21 10:04. Som inte finns med i översikten trots att de har skrivits under senaste veckan.

http://forum.genealogi.se/index.php?topic=135501.msg1399909#msg1399909

Jag kan ana en uppgivenhet i Lars Ungers inlägg 2016-05-28 07:22. Men också en försiktig optimism: "Allt kommer att ordna sig"

http://forum.genealogi.se/index.php?topic=135501.msg1400498#msg1400498

Varför köpte inte släktforskarförbundet ett program som fungerar? Eller ännu hellre varför behöll man inte det gamla?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16489) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anneli Isaksson - Lördag den 28 maj 2016 kl. 11.31
Christian,

Jag hoppas att Lars har rätt, men hur länge ska man behöva vänta? Jag har mer eller mindre gett upp och lämnat det "Nya Anbytarforum". Det känns fortfarande meningslöst att klicka vidare bara för att upptäcka att någon annan redan har svarat på frågan. Håller fullständigt med om "varför behöll man inte gamla?". Det gamla fungerade utmärkt.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16490) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Lördag den 28 maj 2016 kl. 16.05
Under maj månad har det i snitt gjorts cirka 80 inlägg per dag i det nya Anbytarforum.

Den sista hela månaden i det gamla AF var februari (forumet stängdes ju i mitten av mars), och då var det cirka 193 i snitt.

Nu är väl släktforskningsaktiviteten rent allmänt högre i vintermånaden februari än i vårmånaden maj, så mer rättvisande är kanske att jämföra med maj förra året. Då var snittet cirka 155. Den "nya plattformen" har alltså i stort sett inneburit en halvering.

Jag har inte studerat vilka typer av inlägg som har gjorts, och hur många som får svar på sina frågor (fullt så intresserad är jag inte... :-)) - men att döma av kommentarer från ett antal 'veteraner', så vågar jag nog gissa att en icke ringa del av minskningen beror på att flitiga hjälpare har tröttnat på att behöva leta, leta och leta för att hitta något att svara på...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16492) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Lördag den 28 maj 2016 kl. 20.20
I ett inlägg i diskussionen om "Nya Anbytarforum" skrev en skribent bl.a. så här den 10/5:

"Jag har tyckt att strukturen i det gamla forumet var mycket svåröverskådlig, det här att allt som på något sätt hade med en socken att göra låg i en och samma tråd, som med jämna mellanrum avbröts och arkiverades. Jag förstår att det är det sätt som anbytarforums gamla medlemmar är vana, men det avviker från de flesta forum jag använt, där det vanliga är en tråd per fråga.

Därtill var det ett gränssnitt som nog inte är riktigt så vanligt förekommande som påstås i inlägget ovan som kopierats från Arkivguidens forum. Hemtamt för dem som varit här länge kanske, men främmande för den som kommer ny. Det nya forumet förefaller ha bättre tekniska förutsättningar att bli mera likt andra forum, och kan kanske därför vara lättare att ta till sig för nytillkomna."


Här föreligger ett missförstånd. Det jag skrev i mitt inlägg (som finns i original som det första inlägget i diskussionen "Ny plattform" för Arkivguidens Forum?) var hur forumprogrammet Discus fungerar rent tekniskt, alltså 'under huven'. Jag visade där att det alls inte är ett "föråldrat" program, som påstås som motivering till Anbytarforums flytt. (Discus är alltså det program som används av både Arkivguidens Forum och det gamla Anbytarforum.)

Men om det gamla Anbytarforums gränssnitt skrev jag ingenting. (För den som inte är så hemma på datortermer kan sägas att gränssnittet är det som finns mellan användaren och programmet - eller mindre kryptiskt uttryckt :-): Det som syns på skärmen. I det här fallet alltså hur inläggen presenteras, knappar och länkar för olika forumfunktioner, rutan där man skriver nytt inlägg o.s.v.)

Och när det gäller gränssnittet, så är det onekligen så att det gamla Anbytarforum skiljer sig från inte bara de flesta andra diskussionsforum, utan de flesta nätsidor över huvud taget - numera. Och det p.g.a. att man där använder ramar (som verkligen är föråldrade), alltså en smal ram till vänster med länkar och en stor ram till höger med själva inläggen.

Men detta är inget som har med forumprogrammet att göra. I Discus kan man välja om man ska använda ramar eller inte, och det finns som synes ingar ramar i Arkivguidens Forum (som alltså använder samma program).

En sak med gränssnittet som dock borde vara betydligt lättare för en nykomling i det gamla Anbytarforum (och Arkivguidens Forum) är att rutan för att skriva ett nytt inlägg syns direkt på diskussionssidan och att man inte behöver logga in förrän man sänder inlägget - till skillnad från det nya Anbytarforum där man måste klicka på en knapp för att rutan ska synas och dessutom först logga in för att ens se knappen...

Men jag är helt enig med skribenten om att det självklart ska vara en diskussionstråd per fråga, också under socknarna - och därför är det så här i AGF. M.a.o. är inte heller detta något som har med Discus att göra. När man har socknar som underämnen till landskapen, så hade man naturligtvis kunnat fortsätta med en nivå till också i det gamla AF - men de ansvariga har styvnackat sagt nej, trots att många har önskat det under årens lopp.

Att det går att starta en diskussionstråd per fråga under socknarna i det nya Anbytarforum stämmer dock bara delvis. Det gör det under en del socknar, men inte alla...

I det gamla Anbytarforum (och Arkivguidens Forum) "arkiveras" äldre inlägg när det har gjorts ett visst antal inlägg i en diskussion (i AF 30, i AGF 25). De på detta sätt skapade "arkivsidorna" ligger som diskussionstrådar (utan möjlighet att göra nya inlägg) under sin respektive diskussions huvudsida.

De socknar som hade sådana arkivsidor blev vid flytten till det nya Anbytarforum "avdelningar" (eftersom de har diskussionstrådar under sig) - och där kan man skapa nya diskussioner. Men de socknar som hade så få inlägg att alla fortfarande låg i en enda tråd, blev vid flytten "ämnen" - och där kan man inte starta nya diskussioner.

Och eftersom "avdelningar" och "ämnen" ligger sorterade var för sig, så kommer inte alla socknar under ett landskap i bokstavsordning. Och det var på det viset som man upptäckte denna "barnsjukdom", som framgår under Felanmälningar. (Allt i det nya AF som inte fungerar som i det gamla kallas ju för "barnsjukdomar"... :-))

Om man också har fått klart för sig från ansvarigt håll att det går att starta nya trådar under socknarna vet jag inte; det sägs i varje fall inget om det under Felanmälningar. Men om man har eller får det, så lär väl också det åtgärdas; man vill som sagt ha allt samlat i en enda jättetråd för varje socken...

Se t.ex. under Hallands socknar hur tokigt det ser ut nu. Under den övre blå listen finns socknarna som är "avdelningar", och under den nedre finns "ämnena". (Jag bifogar också en bild, så att framtida läsare av den här diskussionen kan se vad jag talar om, även när det är ändrat i originalet. Det är väldigt liten text - för att inte bilden ska bli för stor - så det går knappast att läsa vad det står, men det är heller inte meningen :-) - det är bara uppdelningen som ska illustreras.)

Olika sorters socknar i det nya Anbytarforum.

Att det går att starta en ny diskussion för varje efterlysning var alltså inget planerat eller avsiktligt. Det 'bara blidde så', precis som så mycket annat i det nya Anbytarforum - ja, egentligen hela forumet - 'bara blidde så'... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16495) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 28 maj 2016 kl. 22.00
Vid halvsjutiden i kväll räknade jag antal inlägg det 'senaste dygnet'. Räknaren visade 76 stycken och det var vad jag också fick det till när jag summerade de som syntes på översikten. 39 av dessa inlägg var äldre än 1 dygn.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16496) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Lördag den 28 maj 2016 kl. 22.28
Under "Nytt senaste dygnet" syns bara ett inlägg per diskussion, även om det har gjorts flera.

Men nedanför ämneslistan på förstasidan finns det totala antalet inlägg i forumet. Där kan man jämföra från dag till dag.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16527) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 11 juni 2016 kl. 10.56

Citat: Lars-Åke Johansson - Anbytarforum 2016-06-10 20:16 - http://forum.genealogi.se/index.php?topic=135501.msg1401600#msg1401600:

"Administratören har satt igång att flytta en massa trådar, som hen tydligen anser vara felplacerade i det digra Anbytarforum. Det är trådar, som påbörjats och avslutats för flera dagar sedan, ja, till och med månadsgamla trådar.
Administratören skriver då ett inlägg om varifrrån tråden flyttats och varthän den flyttats.
Detta inlägg hamnar då under Nya inlägg, senaste dygnet fastän tråden redan är gammal och avslutad och har hamnat i arkivet."


Om detta stämmer är det då så att dessa inlägg ingår i antalet inlägg senaste dygn, senaste 3 dygn respektive senaste vecka?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16528) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Lördag den 11 juni 2016 kl. 12.27
Ja, det borde de väl göra. Inlägg som inlägg.

Jag kan inte tänka mig att det finns någon inställning som gör att moderatorinlägg inte räknas in i statistiken. Det borde inte finnas det i varje fall - men vem vet; så mycket underligheter som finns i den "nya plattformen"... :-)

Här är ett exempel på hur ett sådant inlägg ser ut:

forum.genealogi.se/index.php?topic=136950.0

Och låt mig säga - med tanke på vad den citerade skribenten skriver mer (utöver det citerade) - att det självklart är helt rätt att skriva upplysningar om vart inlägg har flyttats, och det har då naturligtvis ingen som helst betydelse hur gammalt det flyttade inlägget är. Det vore ju helt absurt att bara flytta inlägg utan kommentar, så att de som har sett ett inlägg tidigare inte kan kan finna det igen, trots att man vet under vilken rubrik man såg det sist - och inte vet om det nu har flyttats eller raderats. (Det är alldeles för många inlägg i nämnda forum som genom årens lopp har försvunnit lika spårlöst som oliktänkande i en bananrepublik...)

(Ändrat av kontoinnehavaren den 11 juni 2016 kl. 12.31.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16535) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 13 juni 2016 kl. 20.27
forum.genealogi.se/index.php?topic=136950.0

Jörgen. Har inlägget du länkade till försvunnit lika spårlöst som en oliktänkande i en bananrepublik ...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16536) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Måndag den 13 juni 2016 kl. 20.58
Det ser inte bättre ut...

Den flyttade tråden finns här: forum.genealogi.se/index.php?topic=136804.

Men det var ju inte den jag länkade till i mitt förra inlägg, utan till moderatorinlägget med upplysning om flyttningen; en upplysning som alltså låg på trådens ursprungliga plats. Om jag inte minns fel, så startades den tråden direkt under Båhuslän (alltså 'bredvid' socknarna och övriga underämnen), där det ju gick att göra inlägg innan någon ansvarig efter några månader upptäckte den "barnsjukdomen"... :-)

Tydligen har moderatorn lyssnat på den märkliga åsikten att det inte ska upplysas om flyttningar, och tagit bort flyttinformationen. Det ska uppenbarligen vara svårt att hitta inlägg i det nya Anbytarforum, både nya och flyttade - vilket inte direkt motsägs av att inläggen flyttades till Allmänt i stället för till den socken det gäller... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16550) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Fredag den 17 juni 2016 kl. 22.19
Varning för Anbytarforums epostsystem!

Här i Arkivguidens Forum syns som standard inte användarnas epostadresser i de s.k. profilerna (men kan läggas dit som en frivillig uppgift av den användare som vill ha adressen synlig). I stället kan man (om man själv har ett användarkonto) sända epost till en användare via forumets epostsystem; det är alltså en funktion i forumprogrammet. Mejlet sänds då som ett normalt mejl via den epostserver som används av forumet (vilket är näthotellets server).

Det gamla Anbytarforum använde samma program (Discus) som Arkivguidens Forum och hade därmed kunnat ha samma system för epost, men man valde att inte använda den programfunktionen.

Men i det nya Anbytarforum använder man däremot ett liknande system. Så långt är allt gott och väl - men...

När man sänder epost till en användare i det nya Anbytarforum, så står den sändande användarens epostadress som namn på avsändaren - namn alltså, i stället för personnamnet. Avsändarens epostadress står däremot inte som avsändaradress - där står i stället anbytare(a)genealogi.se, vilket betyder att anbytarvärdens epostadress står som avsändare av användarnas privata mejl!

Men det är inte nog med det. Som returadress ("Return-Path" i brevhuvudet) i dessa privata mejl står genealogi(a)aforum.genealogi.se, samma som i mejl vid inläggsabonnemang. Detta betyder att vid fel någonstans på nätet (t.ex. ett tillfälligt fel på mottagarens epostserver), så går returer (s.k. "studsar") till den adressen - vilket i sin tur betyder att Anbytarforums administratör kan läsa användarnas privata mejl!

Jag uppmanar därför alla att göra det jag nu har gjort: Spärra möjligheten att sända epost till dig via det spionerande Anbytarforum! Lägg i stället in din epostadress i en vanlig text i profilen (men byt då ut @ mot något annat för att minska spamrisken). Då kan du fortfarande nås per epost, men avsändaren får sända mejlet som ett vanligt mejl utanför Anbytarforum.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16551) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Fredag den 17 juni 2016 kl. 22.22
Det är förhoppningsvis överflödigt att påpeka, men jag gör det ändå, för undvikande av missförstånd:

Här i Arkivguidens Forum står naturligtvis den sändande användarens egen epostadress som både avsändar- och returadress. Ev. studsar går alltså till den verklige avsändaren, och inte till mig (som är forumets administratör) eller någon annan.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16555) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anneli Isaksson - Lördag den 18 juni 2016 kl. 00.17
Tack för att du påpekade detta. Jag ändrade direkt i min profil på Anbytarforum.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16558) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 19 juni 2016 kl. 00.19
Min varning här ovan har nu uppmärksammats i Anbytarforum. Är det sant eller inte, undrar den som citerar mig.

Det är naturligtvis helt rätt att inte lita på påståenden utan bevis - det gör jag ju inte själv... :-) Och den som vill ha svart på vitt hur det ser ut i brevhuvudet när man skickar privata mejl via Anbytarforum kan ju komma överens med en annan användare att man sänder testmejl till varandra - eller så nöjer man sig med nedanstående bilder.

Bilderna visar brevhuvudena i två mejl som har ankommit till mig. Det första är ett mejl med ett inlägg i en diskussion som jag abonnerar på (av en ren tillfällighet det inlägg som citerar min varning :-)), och det andra är ett privat mejl som en annan användare sänt till mig via Anbytarforums epostsystem.

Jag har tagit bort några ovidkommande rader där mejlen skickas runt mellan olika servrar internt på mitt näthotell. Vidare har jag bytt ut ämnet/rubriken på det privata mejlet samt delar av min resp. den private avsändarens epostadresser och del av min epostserver mot [***]. Men detta påverkar ju inte det väsentliga.

Inläggsmejl:
AF-mejl - Inlägg

Privat mejl:
AF-mejl - Privat

"From" är naturligtvis avsändaren. Och den ser alltså ut så här:

Inläggsmejl:
From: "Anbytarforum" <anbytare(a)genealogi.se>

Privat mejl:
From: "[***]@yahoo.se" <anbytare(a)genealogi.se>

Det som står inom citattecken är namnet på avsändaren, och inom klamrar adressen. Som synes står den private avsändarens egen epostadress som namn (motsvarande Anbytarforum i inläggsmejlet), medan avsändaradressen är densamma i båda mejlen (alltså anbytarvärdens epostadress)

Notera också att man i det privata mejlet har lagt till "Reply-To", alltså den adress som hamnar som mottagaradress när man klickar på "Svara" i sitt epostprogram, och där lagt in den verklige avsändaren av det privata mejlet. Hade man inte gjort det, så hade svaren gått till anbytarvärden i stället för till den verklige avsändaren! Detta visar att man är fullt medveten om att det är anbytarvärdens adress som står som avsändare - det är m.a.o. inte någon av alla "barnsjukdomar", alltså något som 'bara blidde så' för att man inte har koll på hur olika saker fungerar i det nya forumprogrammet.

Men det viktiga och verkligt allvarliga är alltså "Return-Path", den adress som returer ("studsar") går till om det blir något fel. Och den är som synes densamma i båda mejlen:

Return-Path: <genealogi(a)aforum.genealogi.se>

Olika mottagande epostservrar skickar olika meddelanden vid fel, d.v.s. studsarna har olika innehåll. En del skickar bara ett brevhuvud som visar vad som gick fel och vilket mejl det gäller - medan andra bifogar en kopia av hela mejlet. I det förstnämnda fallet kan Anbytarforums administratör 'bara' se vem som har skickat mejl till vem och mejlets rubrik (ämne) - i det sistnämnda fallet kan alltså hela det privata mejlet läsas av den som kollar studsarna.

Och detta måste rimligen de ansvariga vara fullt medvetna om!

(Ändrat av kontoinnehavaren den 19 juni 2016 kl. 00.21.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16559) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 19 juni 2016 kl. 23.38
Det är tydligen en hel del att tänka på när man registrerar sig på ett forum. Förändringarna i Anbytarforum verkar inte vara särskilt genomtänkta. Att man måste registrera sig för att få ställa frågor och skriva svar må vara hänt. Men att man måste vara inloggad för att kunna läsa/ta del av allt är helt befängt. Hantering av epostfunktionen tycks vara under all kritik. Men den funktionen tycks i alla fall gå att stänga av. Vill man ha hjälp 'utifrån' så måste man ändå skriva in epostadressen i sin profil.

Är man registrerad i flera forum så kan det vara klokt att ha en/två epostadresser per forum. Använd inte din 'ordinarie' adress eller adresser till arbete/föreningar.

Anbytarforum registrerar användare med namn, födelsedata, adress, telefonnummer och epostadress. Det är enbart namn och epostadress som är nödvändigt. Annvändaruppgifterna sprids lite hur som helst inom förbundet. När man konverterade Anbytarforum så hampade det sig så att moderatorforum låg öppet för allmän beskådan. Det var en intressant läsning.

Jag anser att ingen ska få vara anonym i ett seriöst forum. Varken användare, moderator eller forumvärd (anbytarvärd). I Arkivguidens Forum är ingen anonym. En användare är emellertid även moderator och forumvärd men det sköter han med den äran.

Efter vad jag har förstått så finns det ett 'säkerhetshål' även i Disqus men det kan vi återkomma till.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16560) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 20 juni 2016 kl. 09.43
Inget i datavärlden är hundraprocentigt säkert. Inte ens Disqus. Säkerhetshålet jag nämnde är egentligen inget säkerhetshål. Men godtrogna användare och oseriösa forumägare är säkerhetsrisker i sig. Det är inga problem så länge man håller sig till ett forum som man bedömer som seriöst, skriver under eget namn och aldrig skriver några dumheter. Arkivguidens Forum är ett exempel på ett sådant forum. Med sådana användare.

Om man registrerar sig på fler Disqusforum kan det bli problem. Oseriösa forum kan läcka användarinformation. Forum för företag och organisationer kan köpa in extern moderering. Företag kan tillhandahålla den tjänsten till flera företag.

Läcker det information på ett ställe så kan man snoka upp allehanda inlägg på andra ställen. Lägga pussel med hjälp av epostadress och eller användarnamn. Riktigt illa kan det bli om lösenordet har kommit i orätta händer.

Nu ska man inte måla f-n på väggen. Jag vill bara peka på vikten av att vara noga med epostadresser och och lösenord. Använd helst två epostadresser per forum. Ett för registrering och ett för profilen. När det gäller forum där du vill vara anonym så då använd olika användarnamn. Annars är du inte anonym. Byt lösenord med jämna mellanrum! Använd helst inte epostadresser som går till arbetsgivare eller föreningar. Inte för att det skulle innebär någon risk. Men varför riskera att utsätta sig för risker över huvud taget.

Man framför allt. Skriv inget som du inte kan stå för! Och jag borde lära mig leva som jag lär!
Nästa sida
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)