|
|
Av Marita Persson (Marita) - Torsdag den 30 oktober 2008 kl. 20.50
|
Tack Jörgen! Då får jag väl klippa och klistra ett tag.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Torsdag den 30 oktober 2008 kl. 21.26
|
œ = Alt+0156. Finns œ, precis som ß, bara som liten bokstav? Jag hittar i varje fall ingen stor. Franska är inte min avdelning, som du ser...
|
|
|
Av Allan Sjöö (Asjoo) - Torsdag den 30 oktober 2008 kl. 21.32
|
I Windows Vista finns ett verktyg som heter teckenuppsättning Under startmenyn väljer man "Alla Program" + "Tillbehör" + "Systemverktyg" + "Teckenuppsättning"
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Torsdag den 30 oktober 2008 kl. 21.43
|
œ kanske inte används som versal. Men min franska är nog ännu sämre än Jörgens. Här finns en så kallad ASCII-tabell att titta på. œ skulle kanske vara med under rubriken enskilda tecken i avsnittet formatering. ASCII-koden för de olika tecknen hade heller inte varit så dumt att ha med. (Ändrat av Xian den 30 oktober 2008 kl. 21.44.)
|
|
|
Av Per Thorsell (Perth) - Torsdag den 30 oktober 2008 kl. 21.50
|
Tack, Jörgen och Allan. Nu hittade jag den även i teckenuppsättningen till XP. Precis på samma ställe där jag letat flera gånger tidigare.
|
|
|
Av Per Thorsell (Perth) - Fredag den 31 oktober 2008 kl. 09.22
|
Det är litet trolleri med detta. Om jag i ett Word-dokument (Word är ett ordbehandlingsprogram som tillhandahålles av ett amerikanskt mjukvaruföretag, vars namn knappast är rumsrent bland 'aficionados'.) så står det: cœr Om jag ändrar skiftläge på hela ordet i Word står det: CŒR Snyggt och prydligt. Det tycks också gå att flytta till den miljö vi har här. Något dataproffs lär jag aldrig bli.
|
|
|
Av Per Thorsell (Perth) - Fredag den 31 oktober 2008 kl. 09.31
|
|
Nu hittade jag Œ i tabellen. Det är Alt 0140.
|
|
|
Av Carl-Johan Gustafsson (Gus) - Fredag den 31 oktober 2008 kl. 10.32
|
Marita, troligen har även din bärbara dator ett numeriskt tangentbord, kolla om du inte har några siffror gömda bland bokstäverna. Leta sen efter en funktion som heter "num lk" eller "num lock", på min dator är det Fn+scroll. Fråga till övriga, om jag gör som ni säger, t.ex. alt+0156, så blir det œ men om jag gör samma sak i en textruta i Dis blir det inte samma sak. Finns det olika uppsättningar av dessa tecken, eller har det med olika fonter att göra? Frågan kanske skall ställas till någon på Dis men det är kanske någon här som vet.
|
|
|
|
|
Av Marita Persson (Marita) - Fredag den 31 oktober 2008 kl. 17.45
|
Hej Carl-Johan! Ja, när jag tittar noga finns det några miniatyr-siffror i små rutor och nu kan jag göra ß. Tack för hjälpen!
|
|
|
Av Marita Persson (Marita) - Söndag den 09 november 2008 kl. 19.34
|
Tack Allan för du upplyste om var man hittar "Teckenuppsättning"! Har nu använt några av tecknen i renskrifterna på min hemsida.
|
|
|
Av Arne Johnsson (Rämma) - Torsdag den 13 november 2008 kl. 23.02
|
I dag var jag inne i en affär där det fanns stolar att sitta på ibland, Undebart. Men det gick åt mycket pengar för jag blev på så gott humör. Jag funderar ibland så här,det måste väl vara ett EU direktiv att det ej skall finnas sittplatser i en affär. En sådan djävulsk förordning kan väl bara komma från EU. Mvh.Arne
|
|
|
Av Linda Simonsson (Lisopasi) - Fredag den 14 november 2008 kl. 07.09
|
|
tror inte det fanns fler sittplatser i affärerna innan vi gick med i EU
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Fredag den 14 november 2008 kl. 08.08
|
|
I vår affär hemma på gatan hänger det klappstolar som man kan ta ned vid behov. Har man andra behov så finns det ett rum för det ändamålet. Det tycker jag är minst lika bra. Man känner sig som hemma.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Av Lotta Nordin (Lotta) - Söndag den 30 november 2008 kl. 15.58
|
Trevlig advent, önskar även jag. Och om någon av er händelsevis skulle undra vad folket i Gävle sysslar med just nu, så har ni svaret här: Bocken Och om ni får syn på den här länken lite "för sent", så kan det ju vara kul att titta in lite då och då för att se om bocken "överlever" fram till jul. Jag skulle tro att det förekommer viss vadslagning om det lite varstans i hans närhet.
|
|
|
|
|
Av Arne Johnsson (Rämma) - Söndag den 07 december 2008 kl. 22.21
|
När man ser och läser om alla Norska framgångar på skidor kan man inte som gammal Båhuslänning undgå att känna stolthet över vårt gamla Fosterland Norge. Mvh.Arne
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 07 december 2008 kl. 23.39
|
Eller Sverige skulle behållt Norge istället för EU. Tänker på oljan. Men så gick de med på unionsupplösning 1905. Norge har annars inte varit självständig stat sedan medeltid. Först under dansk krona och sedan svensk...
|
|
|
Av Arne Johnsson (Rämma) - Måndag den 08 december 2008 kl. 07.56
|
|
Svenskarna krävde väl ingen unionsupplösning.
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Måndag den 08 december 2008 kl. 13.23
|
|
Men svenskarna krävde ju Båhuslän (och Blekinge) en gång i tiden. Det är ju den ockupationen man har firat i år. Jag kan inte minnas att det var något firande 2005, inte i Sverige i alla fall.
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Måndag den 08 december 2008 kl. 13.40
|
Arne! Inte svenskarna men väl norskarna. Christian Sverige fick landskapen av Danmark, inte av Norge som inte var någon självständig nation vid denna tid. Och ockupation av Bohuslän och Blekinge. Hur skall man då se Finland som varit svenskt område längre tid än nyss nämnda landskap? En utbrytarnation?
|
|
|
|
|