Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Fikarummet   >   Chatt om Ditt och Datt   >   Äldre inlägg (arkiv)   >  
Äldre inlägg till 11 april 2009
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3842) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Måndag den 06 april 2009 kl. 21.11
Tack, de doftar betydligt bättre, Eivor. Du har möjligen inte lite koltrastsång att bjuda på också? :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3843) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson (Eivora) - Måndag den 06 april 2009 kl. 21.27
Fågelsången överlåter jag åt andra...:)

Jag såg just ett intressant program från Vetenskapens värld.
Det var ett sjunket 1600-talsskepp vid Dalarö. Där fanns välbevarade krukor och pistoler m.m.
Fantastiska bilder från 1600-talets Stockholm.
En dröm för dykare att hitta något sådan´t.
Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3844) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ole Frederiksen (Olef) - Måndag den 06 april 2009 kl. 22.08
Det var ikke for at tystna dig Arne, jeg skrev om "damsellerne"...
Stop ikke af den grund !
Jeg mente bare at de ikke skulle holde sig tilbage - af blygsamhet...?
Venlig hilsen Ole
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3845) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Måndag den 06 april 2009 kl. 22.32
Jörgen och Eivor!

Här finns koltrastsången:

http://www.youtube.com/watch?v=4xDFWlOXio0

Slit den med hälsa

Hälsningar

Håkan

(Ändrat av Lufsen den 06 april 2009 kl. 22.33.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3846) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Måndag den 06 april 2009 kl. 23.10
Jag tänkte bliva fiskare efter kriget, för dom tjänade så mycket mer pengar än en sketen rörläggare.
Jag var med några resor med olika båtar,men jag dög inte för jag spydde så förbaskat. Jag har inget minne av att det lät så bra från avgasröret, det var bara ett jäkla dunkande när dom körde för full maskin,värst var dom med en cylinder,till exempel Valona med en 75 hästars encylinders Skandia,man var ju knappt när däcket när dom körde för fullt,och det gjorde ju alla när dom skulle ut och sätta makrillgarnen,det var en syn som jag aldrig glömmer,när dom kom i stim från Hönö,Öckerö,Björkö,Hälsö,Knippla,Hyppeln,Rörö. Hela havet syntes vara fullt av fiskebåtar,och alla körde för full maskin,det konstiga är att jag kan inte minnas att en båt med 220 hästars Skandia gick fortare än någon annan,det kanske var så enkelt som att dom anpassa sin fart till alla andra,till och med gamla Aldebaran hängde med. Men en tändkulemotor som går på tomgång har ett speciellt ljud det kan jag hålla med om.Den båten min Far och jag hade,var väl avgasröret inte större än 3-4 tum,och så länge vi körde på sakta fart och ränndörjade så lät det väldigt rogivande,det kunde vi hålla på med i många timmar,men för full maskin var det bara jobbigt.
Fågelsång och blommor är också mycket ljuvligt,helst vid Ingetorps sjö.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3847) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Måndag den 06 april 2009 kl. 23.21
Hej Ole.
Skriv vad du vill,jag gillar dig på något konstigt sätt.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3848) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson (Eivora) - Måndag den 06 april 2009 kl. 23.49
Det var vackert, Håkan. Det finns allt på You tube.

Nu är det väl snart dags för ett dopp i sjön; Arne. Det var 8 grader i vattnet igår.

Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3849) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Tisdag den 07 april 2009 kl. 00.07
Ja. Det får nog ni ordna med själva. Där kan varken jag eller Youtube hjälpa till.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3850) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Tisdag den 07 april 2009 kl. 08.53
Eivor.
Bada inte när det är så kallt, det kan inte vara bra för Hypofysen.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3851) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Per Thorsell (Perth) - Tisdag den 07 april 2009 kl. 09.17
Det speciella tomgångsljudet hos tändkulemotorerna berodde på frislagsregulatorn. Om någon glömt hur en sådan fungear så finns en beskrivning här.

http://hem.passagen.se/motorer/Frislags.htm

Var hittar jag beskrivningen p hur man gör en länk i det här forumet?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3852) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Tisdag den 07 april 2009 kl. 10.21
Hej Per

Du hittar beskrivningen på sidan Formatering -> Länkar. En länk till den sidan finns här nedanför under "Skriv ett inlägg"

http://hem.passagen.se/motorer/Frislags.htm

Mvh Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3853) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Per Thorsell (Perth) - Tisdag den 07 april 2009 kl. 10.53
Jag har anammat den praxis som råder inom dator- och internetvärlden: "Läs aldrig en bruksanvisning eller några ordningsregler!"
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3854) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Tisdag den 07 april 2009 kl. 11.10
Här finns mer om frislagsregulatorer. :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3855) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Tisdag den 07 april 2009 kl. 11.52
Humor från Ranrike?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3856) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson (Eivora) - Tisdag den 07 april 2009 kl. 12.20
Det finns ett äldreboende i Kungälv, som heter Ranrikegården. (Råkornas rike - fritt översatt) :)

Nej, Arne det är inte så stor risk att jag badar i sjön nu. Det får vara minst 23 grader och havet eller Vänern, om jag skall våga mig i.
Som barn badade jag en gång vid Björlanda strand när det var 10 grader och det var ingen hit. Kompistryck.
Hälsn. Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3859) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Tisdag den 07 april 2009 kl. 12.35
Jaha Jörgen. Vad svarar vi på detta om Ranrike. Du kanske vet vad jag tänker på....
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3860) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Tisdag den 07 april 2009 kl. 14.59
Per

Din metod började jag praktisera när jag köpte min första ikeamöbel för si så där fyrtio år sedan. Bruksanvisningar är alldeles för finstilta nu för tiden, särskilt för en som aldrig har några glasögon till hands. Jag brukar köpa på mig ett antal när jag är på Clas Ohlson men jag tror de försvinner av sig själva. Appropå bruksanvisningar i dataåldern, vad är det de brukar säga på utrikiska? Try and error?

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3861) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Tisdag den 07 april 2009 kl. 15.04
Min mor och hennes systrar brukade cykla till Tjuvkil för att bada. Det var där hon kom i lag med en beredskapsgubbe.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3874) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ole Frederiksen (Olef) - Onsdag den 08 april 2009 kl. 15.23
En har det jo nok med at romantisera - gl.dage.
Apro-po fiske : Når det trak op til kuling og maven vendte sig i en, så var lukten af brunkulsbriketterne på spisen ikke den bedste medicin.
Men når tosken var renset og det gik på hjemfarten, så var en friskfanget fladfisk på pannan noget af det bedste. Og fiket...

Mit fiske æventyr var kortvarigt, Arne. Når kutterne skulle op i Bottenhavet og fiske laks - med line - og var ude i 14 dage ( el. mere) ad gangen, så gik jeg i land og blev havnesjover,og en del annat, som det kunne falde.
Krukmakeriet gav ikke ret meget på den tiden.

M.v.h. Ole
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3884) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ole Frederiksen (Olef) - Torsdag den 09 april 2009 kl. 18.15
Nu kommer varmen - ihvertfald her i R. !
God Påske til Alle...
M.v.h.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3886) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Torsdag den 09 april 2009 kl. 19.00
Arne! Vart håller du hus?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3900) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Fredag den 10 april 2009 kl. 23.27
Håkan.
jag finns kvar,men jag sitter och tänker på gamla tider,kan det vara någon som har intresse av vad jag sitter och tänker på.Jag besökte en farbroder för många herrans år sedan,han var född någon gång ner på artonhundratalet,han sa det var bra att du kom så skall jag tala för dig att jag har räknat ut att brännevin är bra mot sjutton sotters sjukdomar,men det värsta är att jag inte tål brännevin numera.
Det får räcka för i kväll.
Nu är det hårt bröd,och hemmakärnat smör och kärnmjölk som gäller.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3913) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Lördag den 11 april 2009 kl. 23.07
Jag skulle vilja skriva om något,men jag kan inte komma på något,som kan intressera någon.

(Ändrat av Rämma den 11 april 2009 kl. 23.13.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3915) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 11 april 2009 kl. 23.46
Hur vet du att det du skulle vilja skriva om inte skulle kunna intressera någon?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3916) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Lördag den 11 april 2009 kl. 23.52
Arne, du har många intressanta saker att komma med. Ibland är det skönt att skriva och läsa om något annat än släktforskning.
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)