|
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Onsdag den 19 maj 2010 kl. 22.12
|
Det här med fåglar och sprit.... Kika på detta. http://www.ordbruket.com/webcross/artiklar/kaja.htm
|
|
|
Av Arne Johnsson (Rämma) - Torsdag den 20 maj 2010 kl. 23.13
|
På Nova Zemblas fjäll, i Ceylons brända dalar, Hvar hälst en usling fins, är han min vän,min bror. Då jag hans öde hör, med tårar jag betalar. Den skatt jag skyldig är, Natur! dig , allas Mor! Nej, Himmel! icke jag dit delningssätt anklagar. På blomman af min vår du hagelskurar sändt: Men om jag tälja fått en mängd av sälla dagar, At jag ett hjärta har,jag kanske än ej kändt. Bland Ödens ebb och flod mit lefnads roder kastas, Af svaga hoppet styrs, med plågor öfverlastas: Någon liten kommentar angående ovanstående kan ni väl kosta på eder. Så vi kan hålla på litet till innan jag gör min tänkta resa. Snart kommer hösten med regn och rusk. det skall bli underbart. Mvh.Arne
|
|
|
Av Per Thorsell (Perth) - Fredag den 21 maj 2010 kl. 10.49
|
De flesta här är väl alltför gamla för klagande ungdomsdikter. Ändå är det säkert nyttigt att på olika sätt bli påmind om, att en del råkat ännu värre ut än man själv. Arne, Du gav mig i alla fall en anledning att äntligen ta reda på, vem denna Grevinna Spastara egentligen var. Hon omkom vid försök att rädda sitt barn under jordbävningen på Sicilien 1783. Den notis i Stockholms-Posten som inspirerade Lidner kan läsas här: http://books.google.com/books?id=CnsoijK6uFcC&pg=PA169&lpg=PA169&dq=%22Gr%C3%A5fin+Spastara%22&source=bl&ots=BLIKFiAkpu&sig=CqKmRmqakb_bXotqJ3sKUKU2NJA&hl=sv&ei=4UL2S4eDGN2HOJ7bkJYJ&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CBYQ6AEwAA#v=onepage&q&f=false Själva den långa dikten är ganska onjutbar för en modern läsare, men de första två raderna är en snilleblixt.
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Fredag den 21 maj 2010 kl. 15.45
|
Nu är den förbannade sommaren här ... ... och masktrosorna blommar på dikestanten.
|
|
|
Av Lotta Nordin (Lotta) - Fredag den 21 maj 2010 kl. 20.16
|
Förlåt, Christian, men vad är det som blommar i dikestanten, sa du? (Ändrat av Lotta den 21 maj 2010 kl. 20.17.)
|
|
|
Av Arne Johnsson (Rämma) - Fredag den 21 maj 2010 kl. 20.51
|
Christian. Det var den finaste bild jag har sett på länge. Maskrosen är min favoritblomma. När den har blommat ut och dom vita bollarna kommer, känner jag mig så vemodig. Då är våren slut. Mars, April, Maj, är för mig de bästa månaderna. Vintermånaderna går också bra, för då har jag våren att vänta på. Sommarmånaderna är också bra, då har jag den ljuvliga hösten med regn och rusk att vänta på. Mvh. Arne
|
|
|
|
|
Av Kaj Andersson (Kajan) - Söndag den 23 maj 2010 kl. 22.13
|
Ikväll var det stor dramatik på ängarna neråt Storån. En Råget födde ett kid, under bevakning av en räv som följde nedkomsten på lite håll. Så fort kidet var framme, gick räven fram och tog det! Geten kunde inget göra alls, annat än att på lite håll se räven ta hand om kidet och lugnt gå därifrån. Geten återvände till platsen, sökte en stund men gav sedan upp. Det verkade som om det var hennes första kid räven tog, för hon var fortfarande lite tjock. Hoppas hon inte kastar det andra kidet i så fall, på grund av stressen. Även räven behöver väl mat, men det är svårt att se på när ett nyfött kid blir taget. /Kaj
|
|
|
|
|
Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Söndag den 30 maj 2010 kl. 00.51
|
Arne, glöm inte att människan är troligen det största rovdjuret som finns. Annars i torsdag morgon slapp jag det Kaj fick uppleva, tvärtom för mig. Gick till arbetet. På högersidan var det ett litet rådjurskid och på vänstersidan mamman eftersom vägen är hårt trafikierad av Bilar som har brått till "jobbet". Så stoppade jag en del trafikanter. Först blev de arga, när jag förklarat mitt syfte och rådjursmamman gick till sitt barn ( heter det kidet) Med vilken stil de skuttade iväg, helt obekymrade av allt omkring. Bara mor och barn som återfann varann. Fascinerande upplevelse, för mig och några som hade brått till arbetet. Modersinstinkten måste vara stor bilar och jag som gångtrafikant skrämde henne inte mycket hon bara tittade på mig som jag var enidiot, förstår henne såväl. Underbar upplevelse. Oxå det vanliga må väl i därute cyberspace.
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 30 maj 2010 kl. 14.00
|
|
Människan kanske inte är det största rovdjuret som finns, Kenneth, men det absolut farligaste. Det finns rovdjur som är större än människan.
|
|
|
Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Fredag den 04 juni 2010 kl. 16.06
|
|
Va gôtt, nu är solen och värmen här. För två månader sedan var det snö,kallt och vi längtade efter detta så Njut av det.
|
|
|
Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Söndag den 20 juni 2010 kl. 22.24
|
|
Det, är kanske något fel i min dator. Enligt den har det inte varit något inlägg sedan 4/6 2010 kl. 16.06.
|
|
|
Av Kaj Andersson (Kajan) - Söndag den 20 juni 2010 kl. 23.07
|
Jag har samma fel som du Kenneth. Men ute är det inte fel. Vi har nu 14 får som går här och betar sly. På köpet har jag fått en fluga som just nu sitter på bildskärmen, här! Undrar om får är evighetsmaskiner? De skiter mer än de betar verkar det som.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Forumguide) - Måndag den 21 juni 2010 kl. 12.40
|
|
Det senaste inlägget (före gårdagens) under den här rubriken gjordes den 4/6 kl. 16.06. Eller är det något annat ni menar?
|
|
|
Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Måndag den 21 juni 2010 kl. 21.15
|
|
Jörgen, jag undrade bara om det var något fel på min dator, eftersom denna trevliga sida inte haft något inlägg på 14 dagar. Men förstår att folk har annat göra på sommaren.
|
|
|
Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Torsdag den 24 juni 2010 kl. 15.08
|
|
Hoppas ni får en trevlig midsommarhelg. Själv ska jag och familjen inte göra något, de har varit i Danmark och jag håller på att måla huset.Nu är det bara att hoppas att ingen bjuder in oss till färskpotatis, sill och nubbe.
|
|
|
Av Eivor Andersson (Eivora) - Torsdag den 24 juni 2010 kl. 19.33
|
trevlig Midsommar till dig också, Kenneth. Hälsn. Eivor
|
|
|
Av Lotta Nordin (Lotta) - Torsdag den 24 juni 2010 kl. 20.24
|
Soliga Ölandshälsningar till alla midsommarfirare! Ha de' gott! Lotta
|
|
|
Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Torsdag den 24 juni 2010 kl. 23.01
|
Trevlig midsommar till dig oxå Eivor, jag och familjen hade otur. Vi blev bjudna. Mina "huliganer" till barn är väldigt kreativa ( Lotta du kan lite om dem) så vara med far o mor och deras bekanta är bara "dötråkit". Den store gossen som ska fylla 14 i år, gick med det på grund av tradition. Han vill helst chatta med någon tjej i Lerum. Den lille blivande 10-åringen vill helst skjuta med pilbåge, kasta yxa, kniv, bygga hyddor och gräva arkeologiska utgrävningar i gräsmattan. De Mortitius Nil Nisi Bonum.
|
|
|
Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Söndag den 27 juni 2010 kl. 00.57
|
Tja, fortsättningen på min midsommarafton, gick åt h......e. hur kan folk försvara prostitiuon ?? Med svaret att det finns de gör det frivilligt!!! Aldrig i min hjärna att det finns någon som gör detta frivilligt. Det värsta var att det var kvinnor som fällde det umdömet om "friviligga" och ett önskemål om statliga bordeller så de värsta sexgalningarna fick göra av sig. Här samtyckte även en del män. Mitt svar på detta var och är i all evighet. När du med stolthet i rösten kan säga: Mina barn/barnbarn jobbar som h...r eller som manliga dito och är med på allt. Då först kan du tycka detta är bra.D Annars har midsommardagen varit bra. 13-åringen har varit mest frånvarande SmS:ar;Chattar med en tjej i Lerum, Den lille, mor och har varit på Läckö. Där han smitt en ring och havt diverse medeltidsaktiviter för sig. Lotta, om du läser detta så är Johan "demolition boy" inte samma som förut. Erik " the terrible" har för mycket pappas gener, historia och då räknas allt raggarbilar, stenyxor, arkeologi och allt bara inte WW I och WW II. Ha det så gott på Öland Lotta
|
|
|
Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Lördag den 03 juli 2010 kl. 22.45
|
Varmt har vi det, konstigt i vintras klagade vi på rekordvintern, nu på rekordvärmen ( i alla fall i mina hem trakter 31;8 i skuggan). Svettigt gjorde ett par tappra försök att ta in lite av vinterns ved men tvingades kapitulera. Och vad gör Arne och Grållen ?
|
|
|
|
|
Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Måndag den 12 juli 2010 kl. 23.47
|
|
Ja du, Håkan. Vi gick nog över gränsen, angående han med Grållen. Men har han som jag lagt sig under tjuren Ferdinads korkek. ( i mitt fall en hängask ) Och luktar på blommorna ? Får erkänna har viss abstinens över saknad av hans inlägg.
|
|
|
|
|