Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Fikarummet   >   Chatt om Ditt och Datt   >   Äldre inlägg (arkiv)   >  
Äldre inlägg till 11 december 2011
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10836) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Onsdag den 30 november 2011 kl. 16.29
Någonting helt annat. Vilken stavning är den rätta? Stickafe, stickkafe eller stickcafe? Eller kanske stikkafe?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10838) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Onsdag den 30 november 2011 kl. 17.20
Får man fråga vad det är för något? Det låter som något slags symöte... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10839) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Onsdag den 30 november 2011 kl. 17.41
Stickkafe? Låter som om de gaddar ihop sig fast de är kanske en bisak.

Dricker de sockerkakshalv på sina symöten? Undrar om en ny medlem av sockerkaksriddarna halkade in på denna avdelning 17.20?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10840) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Onsdag den 30 november 2011 kl. 18.13
Nej, författaren av inlägget klockan 17.20 befinner sig vid bordet, inte under det...

Inte heller är han intresserad av att läsa om sockerkaka; han föredrar att äta den. Äta alltså...

Men han äter inte bara sockerkaka - det skulle bli lite för mycket av det goda. Omväxling förnöjer!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10842) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Onsdag den 30 november 2011 kl. 20.49
Du är bara avundsjuk....
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10845) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Fredag den 02 december 2011 kl. 21.09
Arne, har du gått i ide ? Eller väntar du på snö, för kommande eskapader med Grållen. Allt är annars för blött för Grållen, marken bär ju inte. Och Christian min sambo, vet vad det är och åberopade stickkafe som rätt stavelse. Jag själv hade aldrig hört ordet. Nu vet jag vad det är.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10848) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Forumguide) - Lördag den 03 december 2011 kl. 00.55
Ett inlägg (den 3/12 kl. 0.00) har tagits bort. (Brott mot punkt 4 i forumreglerna.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10853) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Lördag den 03 december 2011 kl. 23.43
Ah, misstänker min vän på plats nr 27 i kommunalfullmäktge för att han inte fick var med och bada bastu med "finnen i skogen".
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10859) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 04 december 2011 kl. 10.05
Bara din kompis nummer 27 inte hamnar under bordet och tröstäter sockerkaka för det hade varit ett öde. Kompisarna måste denne ha med sig....
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10904) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Tisdag den 06 december 2011 kl. 22.03
Sockerkaka det är inget för 27:an, möjligen någon öl.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10905) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Tisdag den 06 december 2011 kl. 23.05
Dt bästa är gott nog åt 27:an
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10939) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Fredag den 09 december 2011 kl. 16.41
Egentligen får man väl inte skriva om släktforskning i den här tråden. Men jag tycker inte det handlar om släktforskning. Fast det tycks finnas andra som tycks tro det.

Anbytarforum söndagen 14 oktober 2001 - 13:08
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10940) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Fredag den 09 december 2011 kl. 17.25
Det är inte bara riddarna av sockerkaksorden som äter sockerkaka....
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10941) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Fredag den 09 december 2011 kl. 17.36
Visst får man skriva om släktforskning här (under Fikarummet), men man behöver inte göra - precis som man inte behöver skriva om sockerkaka... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10944) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Fredag den 09 december 2011 kl. 18.39
Nejdå. Inte behöver man skriva om sockerkaka men det har blivit liksom en följetång i denna avdelning. Fast Kenneth har uteblivit några dagar.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10948) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Fredag den 09 december 2011 kl. 19.54
Då byter vi ämne, har varit smått irriterad. En artikel som jag skrev för 8 år sedan i ett tidning, har nu varit publicerad i ett helt annat sammanhang. Fick reda på det genom omvägar när jag ringde dit skyllde de på X godtog förklaringen men när jag krävde författar ex. Fick jag svaret, vi utreder detta. Det är inte första gången det händer, det som gör mig irriterad att det publicerades utan att fråga mig. Hade sagt ja om de frågat. Det har även hänt att en del forskare av den mindre seriösa naturen, fått tag en del av i mitt material och sagt att de själva gjort det. Nu pratar jag inte om sådant material eller diskussioner som ligger på nätet, utan sådant som du personligen överlämnat. Sedan dyker det upp med någon annan som forskare, är det mer än jag som råkat ut för sådant här ?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10949) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Fredag den 09 december 2011 kl. 20.40
Ingen sockerkaka?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10950) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Fredag den 09 december 2011 kl. 20.46
Nix, inte ens ett författar exemplar. De erbjude inte ens kaffe med grovdoppat. Och så frågan har någon mer råkat ut för liknande, som jag ? Arne, vad gör du och Grållen ?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10951) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Fredag den 09 december 2011 kl. 21.13
Grållen har nog varit inne hos hönorna och hämtat grunden för äggtoddyn skulle jag tro.... (om du förstår vad jag menar)

Och din fråga så har inte jag råkat ut för detta men å andra sidan betraktar jag mig inte som någon skribent heller. En del folk är dock riktigt bra på att få ihop artiklar.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10952) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson (Vedhuggaren1) - Lördag den 10 december 2011 kl. 08.52
Ang. Kenneths inlägg från 2011-12-09 19:54.
Du skriver bl.a. "Nu pratar jag inte om sådant material eller diskussioner som ligger på nätet, utan sådant som du personligen överlämnat."
Syftar du här på sådant material du t.ex. sänt via e-post till en annan forskare?

Mvh/Sten Magnusson DIS06438
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10954) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Lördag den 10 december 2011 kl. 20.23
Nej, inte sänt per e-mail. Utan material som jag personligen överlämnat, till och med handskrivet i några fall. Har haft en viss "säkerhetsspärr" på allt när det luktat oseriöst, när jag lämnat material har jag sagt: Ska du använda detta i något så hör av dig ? Och kolla mina uppgifter. Sedan ser jag det i andra sammanhang med den personen, som upphovsman med min "säkerhetsspärr". För att ta exempel jag och min husguru Lotta hade en diskussion under släkten Hök/Höök vilken är offentlig på denna sida, fick telefon samtal om den. Det räknar jag inte som inte stöld utan offentligt.
Håkan är inte du skribent ? Du är ju för i en lång tid tid förevigad med dina inlägg i cybervärlden.
Och riddarnas förehavanden med Maggan som Lucia det utelämnar jag. De fick inte ens vara med i Luciatåget.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10955) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 10 december 2011 kl. 21.41
Jo. På det sättet är jag nog skribent. Det kan jag nog hålla med om.

Våra turer kring riddarna runt sockerkaksbordet har varit roliga.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10956) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson (Vedhuggaren1) - Söndag den 11 december 2011 kl. 05.05
Orsaken till min fråga var närmast att jag för 10 år sedan råkade ut för att en forskare som kontaktade mig via e-post lade ut det material jag översände på sin hemsida. Det är väl då närmast en etikfråga? Poängen var att vi förvisso kanske hade samma personer, men att den text som medföljde mitt svar också lades ut exakt som jag skrivit. Ingen hänvisning lämnades på hemsidan om att materialet kom från en annan forskare än hemsidans ägare.

Mvh/Sten Magnusson DIS06438
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10957) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Söndag den 11 december 2011 kl. 12.31
Mina problem har varit liknande, men min "säkerhetsspärr" är att jag skrivit fel årtal på något ställe eller liknande. Sedan när jag lämnat över pappren har jag sagt: Kolla uppgifterna jag kan ha fel någonstans och hör av dig om du ska använda dem till något. Men sedan har de dykit upp med mina medvetna fel, med andra som forskare. I och för sig får ju den stå för felen som publicerat detta. Detta måste ju ha drabbat fler av oss och som du nämner Sten inte ett ord om att det är andra som forskat fram materialet.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10958) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Söndag den 11 december 2011 kl. 13.47
Jag brukar vakna mellan sex och sju på morron, tyvärr är jag då så jädra vaken och pigg
så jag måste stiga upp. först så tänder jag i pannan, sedan startar jag datorn,och då börjar mina rutiner.
Först Arkivguidens Forum, sedan E:posten, tvplaneten, vädret, div.tidningar, Ullared.
Så kommer mörraskaffet, efter det kommer dagens alla göromål, jag försöker skjuta på dom tills morgondagen.
I bland stannar jag till hos Grållen för ett litet samtal, men det blir mest av knappologisk art.
Han tycker att jag egentligen skulle platsa bäst på de lycksaliges ö. Måhända det.
Dammsuga och diska är jag jädrigt bra på, tycker jag.
I dag är det ju Söndag, då gör jag om möjligt mindre.
Nu kommer jag inte på nått mera ovesäntligt.
Mvh. Arne
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)