|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Söndag den 09 september 2012 kl. 10.41
|
Jag hade nog skrivit något annat än "fastkörning". Men jag säger som Söderkvistskan sa när gubben kom hem från långsegling och fick höra barnaskrik från lillkammaren: "Nu ska han inte hänga upp sig på bagateller Söderkvist!" (Ändrat av Xian den 09 september 2012 kl. 10.42.)
|
|
|
Av Arne Johnsson (Rämma) - Söndag den 09 september 2012 kl. 10.47
|
|
Så sant som det är sagt. Gammal är äldst.
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 09 september 2012 kl. 11.17
|
|
Har våra högt värderade riddare av sockerkaksbordet sammankallat riksdagen? Idel ädla inlägg här ovan.
|
|
|
Av Lotta Nordin (Lotta) - Söndag den 09 september 2012 kl. 11.44
|
Hela rubriken "Hjälp med fastkörning" är väl lite felaktig?! Det är ju inte hjälp med fastkörning man behöver, det brukar liksom komma av sig själv. Man behöver väl hjälp med att "komma loss" ur "fastkörningen". Och som sagt, "förbudsstämman", den var....
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Söndag den 09 september 2012 kl. 12.55
|
Jag säger som Sven i B-målas son sa när vi hade mötts på den glashala D-målavägen: "Nu blir inte far glad när jag kommer hem och ska låna traktorn igen" Han behövde hjälp med att få upp bilen från diket. Att köra ner det klarade han själv. Jag bara tittade på. (Ändrat av Xian den 09 september 2012 kl. 13.07.)
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Söndag den 09 september 2012 kl. 17.48
|
Sten, du ska så klart ha ett hedersomnämnande för att du hittade "Konktakta oss". Den tavlan kan vara nog så svår att upptäcka. Fast å andra sidan finns den ju med på alla sidor. (Ändrat av Xian den 09 september 2012 kl. 21.05.)
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Måndag den 10 september 2012 kl. 01.08
|
"Hjälp med fastkörning" är givetvis detsamma som "hjälp med att köra fast". Den saken brukar de flesta klara av på egen hand utan hjälp av experter. Anglifieringen av svenska språket är inget nytt fenomen. Redan på 60-talet förfasade sig min engelsklärare(!) över eländet. Kontrollera visavi reglera var hans stående exempel. Handen på hjärtat alla ni motståndare till denna förfulning av svenska språket. Såg och lyssnade ni på Moraeus med mera på teve tidigare i denna afton? Ni använde väl inte fjärrkontrollen när ni behövde sänka eller höja ljudvolymen? Jag använde mig av fjärreglaget för att öka ljudstyrkan. Tycker man om musiken så tål man mer. Det var enklare förr när det bara fanns två rattar på teven. En för att reglera ljudstyrkan och en för att välja kanal. Och motion fick man på köpet om det var något som måste justeras. Fartreglage, gaspedal, hastighetsmätare, farthållare, fartkamera, övervakningskamera, personkontroll, personövervakning, trafikövervakning, trafikreglering, hastighetsövervakning, kontrollplats. Vad tror ni en engelsman tänker på när han hör ordet fartkontroll? Hur gick det då för min engelsklärare? Jo, han blev professor i nordiska språk och höll fast vid sin östblekingska dialekt så länge han levde. Ingen anglifiering där inte. Lill-Nisse var förvisso liten på jorden men stor i orden. Jag tror att han sitter där uppe någonstans och kontrollerar att jag skriver rätt. Det gäller att ha koll på läget. (Ändrat av Xian den 10 september 2012 kl. 12.47.)
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Onsdag den 12 september 2012 kl. 22.37
|
I gårdagstidningen finns följande rader att läsa under rubriken "Socknarna riskerar att dö ut": "Frågar man någon var den kommer ifrån så är det Hjortsberga socken eller Listerby socken och så vidare. Man uttrycker det faktiskt så." Känner ni till någon som uttrycker sig så? Förutom den som lät sig intervjuas i bladet.
|
|
|
|
|
Av Sten Magnusson (Vedhuggaren1) - Lördag den 15 september 2012 kl. 11.25
|
|
Ojdå, jag reagerade inte först på Christians inlägg här ovan. Man uttrycker sig aldrig på ovanstående vis. Det heter ju att han eller hon kommer från t.ex. Södra Såneby i Sunne socken eller Sunne församling. Skriver man den syftar det ju t.ex. på en häst. I en tidning, tidskrift o.dyl. ska man kunna hantera svenskan korrekt.
|
|
|
|
|
Av Arne Johnsson (Rämma) - Lördag den 15 september 2012 kl. 20.36
|
Eva, du har alldeles rätt. På fataburen finns det mycket intressant att läsa. Många uttryck som bara gamla Båhuslänningar känner till. Men Skäggete är jag ej, om du det tror. Mvh. Arne
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Fredag den 21 september 2012 kl. 12.28
|
|
Det håller på att sätta in nya fönster här i huset. Jag tror de kallas tvåglasfönster och då kan man inte ha de gamla persiennerna kvar. Men det gör inte så mycket för det står Windows 2000 på etiketterna så det blir säkert blåskärm innan kvällen.
|
|
|
Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Fredag den 21 september 2012 kl. 22.35
|
|
Och, Arne gör det inte för tätt i gamla hus. då kan möglet komma. För övrigt känner jag mig priviligerad, är som bekant för detta forum, vaktmästare på en skola, tänk att varje dag prata med dessa barn och ungdomar. Det är ta mig f.n underbart. Rötägg finnes, men den klicken är väldigt liten. De flesta kör ju sitt "race" när gänget ser på, pratar man med dom har de kunskaper och färdigheter, som inte passar riktigt i dagens skola. Alla kan ju inte bli tjänstemän. Tur att skolan har en underbar slöjdlärare.
|
|
|
Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Fredag den 21 september 2012 kl. 22.38
|
|
Ah, fattade fel, Arne ny dator eller nytt system ? Är helt novis på detta låter tonåringen sköta det.
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Onsdag den 26 september 2012 kl. 00.24
|
Ingen ont sagt om polacker men de ställer till en del bekymmer i trafiken med sina lastbilar. De ställer in sina gpsar på den kortaste vägen, inte den snabbaste. Så här har hänt en hel del missöden. Det har åkt med trådgårdsstängsel, husknutar och annat smått och gott. Det enda som stoppar dem är rejäla betonggrisar. Här sa antagligen gpsen till om att man skulle köra rakt fram i rondellen. Men det betyder inte att man ska köra rakt igenom: http://www.bltsydostran.se/nyheter/karlskrona/lastbilsslap-lossnade-i-rondell%283448698%29.gm Men chauffören kanske var lite morgontrött. Det är lätt hänt när man har åkt polenfärjan. Genvägar är ofta senvägar.
|
|
|
Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Onsdag den 26 september 2012 kl. 17.31
|
|
Här i byn hamnar de på skolans parkering, ska de till grannkommunen , säger en del Gps: Ta till höger direkt efter viadukten. Och det gör de och då hamnar de på parkeringen. Fast de bättre Gps.en säger: Ta till höger tre hundra meter efter viadukten. Fast det är inte bara polacker, det är även svenska chaufförer med billiga och dålgit uppdaterade Gps.
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Onsdag den 26 september 2012 kl. 18.41
|
|
I vår bil behövs det ingen gps. Det räcker så bra med att jag sitter bredvid.
|
|
|
Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Fredag den 28 september 2012 kl. 23.23
|
|
Samma här Christian, har inget körkort. Och min sambo har jobbat på Lantmäteriet och kör med den gamla metoden kartor
|
|
|
|
|
|
|
Av Lotta Nordin (Lotta) - Onsdag den 03 oktober 2012 kl. 23.06
|
Instämmer i gratulationerna!...och hurraandet! Ursäkta att det tog lite tid att komma upp från 1600-talet (domböcker som vanligt ).
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Forumguide) - Onsdag den 10 oktober 2012 kl. 14.01
|
Ett inlägg (den 9/10 kl. 13.53) och fyra kommentarer till det (den 9/10 kl. 22.59 samt den 10/10 kl. 1.28, 11.28 och 12.26) har borttagits. Inlägget gjordes ursprungligen i en annan diskussion. Eftersom jag inte var säker om det var avsett som en kommentar till den pågående diskussionen (med ungefärlig innebörd att det finns värre problem här i världen), så valde jag att hellre fria (flytta till Fikarummet, där det kan diskuteras annat än släkt- och hembygdsforskning) än fälla (radera). Senare framgick att det var avsett som en sådan kommentar, och det uppstod dessutom en diskussion om kommentaren. Jag har därför tagit bort denna 'diskussion om diskussionen'. (Se kommentaren till punkt 4 i forumreglerna.)
|
|
|
Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Fredag den 12 oktober 2012 kl. 23.48
|
|
Var är du Håkan. Finnen i skogen , där du djävlar grävs det och ordnas. Det har hållit på i ett tag, fattade fan inte något. Tror han är galnare än Hultarn.
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 13 oktober 2012 kl. 10.16
|
|
Jag finns allt här och läser på forumet varje dag men jag har inte skrivit något. Har inget hört om våra riddare förän nu. Inget om Grållen heller. Har inte träffat honom.
|
|
|
|
|