Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Fikarummet   >   Chatt om Ditt och Datt   >  
Äldre inlägg till 4 november 2025
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21637) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 31 juli 2025 kl. 10.42
Tackar som frågar. Ostkanten är på bättringsvägen. Hur är det själv då? På västkanten intet nytt?

Blekinge på Osstkanten
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21638) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Torsdag den 31 juli 2025 kl. 14.07
Västkusten funkar...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21639) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 31 juli 2025 kl. 16.53
Nja senast jag var där var det inget vidare. Det regnade så förbaskat när vi åkte över bron vid Jordfallet så det kändes som körde på älvbotten. Det är väl en månad sedan. Det bkev inte alls som tänkt.

Tidigare på dagen skulle vi på begravning. Tror du inte gps-eländet tappade kontakten så vi fick köra på guds försyn. Nu kör vi ned till macken och lugnar ned oss sa jag. Tro mig eller ej. Det stod Torpvallagatan på skylten. Det måste ha varit kusin Berit som visade oss in på den breda vägen. Hon var inte där när vi kom fram. Hon var redan jordad. Jag hade inte räknat med att behöva sitta längst fram. Men jag skulle sitta med brorsdottern längst fram. Jag var ju nummer två rangordningen. Brorsdottenn hade en app med hela bibeln på telefonen. Min telefon har inga appar bara knappar.

De fanns inga sångböcker för de hade karaoke på två stora skärmar. Det var bra för en som knappt kan de svenska psalmerna och dessutom är svagsynt.

Det var nätspänning också så jag hade inte behövt åka till Göteborg. Men jag ville vara där i livet.

Det var ett välordnat ställe. Det fanns tre toaletter. En för bröder, en för systrar och en för handikappade. För säkerhets skull valde jag den för de handikappade.

Det var inga landgångar eller räkmackor utan rejäla smörgåsar med ost, skinka och prickig korv.

Reseberättelsen fortsätter om det finns intresse ...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21642) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Fredag den 01 augusti 2025 kl. 18.37
Två inlägg (den 1/8 kl. 2.49 och 18.06) har flyttats till Dalsland: Domböcker där samma forskare har efterlysts tidigare.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21646) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 04 augusti 2025 kl. 20.03
Av en händelse råkade jag titta på ett program på dansk TV tidigare idag. AI heter tydligen KI på danska. KI verkar vara förkortning för 'kunstig intelligens'.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21694) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 26 september 2025 kl. 03.28
Kan det vara 'Kareby ulkar'?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/mor-och-son-i-kungalv-jagades-av-bockarna-bruse-flydde-for-sina-liv
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21695) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 26 september 2025 kl. 13.09
Drönare?

Ska man rapportera alla drönare man ser? Är det någon mening? Varken marinbasen eller flygflottiljen erkänner ingenting. Och inte får man fotografera heller. Inte ens sjuttons port.

En gammal godkänd (?) bild från Blekinge Museum: https://blm.kulturhotell.se/objects/c32-80794/?cat=162992&offset=2

På bilden syns tre pillemausare som kommer för sent till jobbet. Hur kan man veta att de kommer för sent?

Här har de sett drönare. Den nya bron heter Möcklösundsbron. Den gamla hette Möcklöbron.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/misstankt-dronare-har-flugit-over-karlskrona-skargard

Att brovakten hette Janicke har jag alltid vetat men inte varför: https://bevaraminnen.se/mocklo/?p=76

När hotellet byggde skybar fick de inte ha fönster utåt yttre fjärden. Bara utsikt över den inre fjärden. Där försvann vår utsikt.

Det finns många historier om pillemausare och deras käringar.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21704) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Tisdag den 30 september 2025 kl. 04.18
"Kareby ulkar?"

Ett par fula fiskar menar du?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21706) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 30 september 2025 kl. 09.02
Vi har diskuterat Kareby ulkar förut i den här diskussionen. Jag tror du var med. Det var på Rämmas tid:

https://forum.arkivguiden.net/agf/disk/1354/35071.shtml

Jag var till Kareby som senast nu i sommras. Noga räknat för sista gången. Men det låter så vemodigt.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21709) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Onsdag den 01 oktober 2025 kl. 20.22
Varför inte säga senaste gången?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21710) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 01 oktober 2025 kl. 21.21
För att det sannolikt var den sista gången. Allt har en ände eller två. Däremot kommer jag åka till Trollhättan. Helst en gång före innan det blir försent.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21713) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Fredag den 03 oktober 2025 kl. 02.38
Allt har en ände utom korven som har två
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21716) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 04 oktober 2025 kl. 11.19
Mältan har blivit hackad. Det kommer att kosta flis.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21717) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 04 oktober 2025 kl. 15.04
Är Rosengård i Malmö detsamma som Murphy lag?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21719) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 05 oktober 2025 kl. 02.47
Lagen om dess jävlighet ja. Där finns jag ibland.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21720) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 05 oktober 2025 kl. 13.19
ROSENGÅRD: Samantha Leshnak Murphy

(Ändrat av kontoinnehavaren den 05 oktober 2025 kl. 17.16.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21782) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 26 oktober 2025 kl. 00.14
Ja. Tänk en tändsticka i nedanstående...

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/ytterby-gruva-krigsmaktens-hemliga-br%C3%A4nslelager/vi-AA1P1ZzF
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21787) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 27 oktober 2025 kl. 14.51
Det skulle nog säga AA1P1ZzF.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21789) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Tisdag den 28 oktober 2025 kl. 14.56
= dynamit ?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21791) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 28 oktober 2025 kl. 16.20
Jag vet inte Håkan. Jag citerade ditt inlägg.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21803) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 31 oktober 2025 kl. 13.47
Jag lurar på om innerhamnen är bästa ställe att fira Mjällby. Det blir trångt och kaos. Tro mig.

Innerhamnen: https://minkarta.lantmateriet.se/?e=474132&n=6211679&z=12

Det vore bättre med Norje. Enligt min åsikt. Lika nära

Sweden Rock: https://minkarta.lantmateriet.se/?e=480060&n=6219512&z=12

Där kan de rocka loss bäst de vill. Men varför bry sig - jag ska ju inte åka dit. Ett sånt spektakel.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21806) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Fredag den 31 oktober 2025 kl. 14.18
Ska man fira de svenska mästarna i Norje? :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21807) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 31 oktober 2025 kl. 14.43
Nej. Det var bara ett fundering från min sida ;-) Det vore nog lika tokigt som att flytta Sweden Rock till Norge.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 31 oktober 2025 kl. 14.54.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21814) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 02 november 2025 kl. 20.13
Undrar var man skall hämta spelarna någonstans vid landskamper?

Från Norje eller Norge?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21817) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 04 november 2025 kl. 00.33
De som spelar i Norje kommer från när och fjärran länder. Norge vet jag inte precis: Sweden Rock
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)