Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Forskningsprojekt   >   Nationella forskningsprojekt i Sverige   >   Namn åt de döda (NÅDD) och Sveriges dödbok   >  
Namn åt de döda (NÅDD) och Sveriges dödbok [äldre inlägg 03]
Föregående sida
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18931) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Lördag den 13 juni 2020 kl. 00.24
Det går inte att dra en gräns mellan en databas och ett register.

· En databas kan innehålla ett register - men också mycket annat. T.ex. ligger Arkiv Digitals bilder i en databas.

· Ett register kan ligga i en databas - men kan också finnas på papper.

"Sveriges dödbok" är både en databas och ett register. Men det är inget innehållsregister över församlingarnas dödböcker, eftersom uppgifterna som sagt också hämtats från andra källor. Det är dock ett register över de döda personerna.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18932) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 13 juni 2020 kl. 07.06
Det var en gång en erfaren forskare som påstod att det inte fanns data före 1950. Jag vill inte nämna något namn men Jörgen minns säkerligen och kan vidimera. Data har funnits ända sedan man högg runor i sten och tidigare ändå. Register har nog funnits ända sedan man började skriva på papper. Kanske längre ändå. Jörgen får rätta mig om jag har fel.

Arkiv Digitals bilder ligger i en databas. De avfotograferade böckerna är också databaser. Databaser på papper. PLF:s register är register till församlingarnas böcker över födde, vigde och döde. Förutsatt att uppgifterna är hämtade från de böckerna och inte har tillfört uppgifter från annat håll.

Jag hade tänkt att använda registren på Blekinge Släktforskarförenings hemsida som exempel. Den tycks ligga nere för närvarande så den saken får anstå.

En diskussion som tangerar ämnet finns att läsa på Anbytarforum: https://forum.rotter.se/index.php?topic=166710.0

Titta gärna in på Jämshögs och Kyrkhults lokalhistoriska hemsidor. Och deras släktdatabas över personer med anknytning till Jämshög och Kyrkhult: http://jamshog.net/ovrigt/innehall.htm
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18970) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Lördag den 27 juni 2020 kl. 07.45
Fyra inlägg (den 25/6 kl. 20.41, den 26/6 kl. 18.37 samt den 27/6 kl. 0.02 och 1.37) har flyttats till Forskningsprojekt i Blekinge: Flyttregister ("attestregister").
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18972) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 27 juni 2020 kl. 07.58
-- raderat av användaren --

(Ändrat av kontoinnehavaren den 27 juni 2020 kl. 08.00.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19509) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anders Berg - Söndag den 30 maj 2021 kl. 12.32
Hej!

Nu är vi snart framme vid att kunna presentera en ny utgåva av Sveriges Dödbok, nr 8, tack vare alla frivilliga registrerare som jobbat med åren 1830-1859 under tre års tid. Alla ni som arbetar med detta behöver skicka in era bidrag senast 1 juli 2021, och om ni kompletterar uppgifter ur dödboken nr 7 (från 1860 och framåt) så är det bråttom eftersom detta behöver skickas in senast den 1 juni (bland annat för dig Jörgen att tänka på :) ). Se mer om detta i det månadsbrev som gick ut i mars till registrerare och som också finns på Namn åt de dödas hemnsida. Se

https://www.rotter.se/forbundet/nadd

Vad sker hädanefter? Jo, vi går vidare tillbaka i tiden och registrerar åren 1815-1829, som kommer att ges ut 2023. Det går bra att redan nu anmäla sig för det och sätta igång. Sedan (slutligen?) så planeras en ny utgåva 2025, som ska göra 1800-talet komplett. Ja, så "komplett" det är möjligt med tanke på källäge m.m. :)

Mvh
Anders Berg
projektledare Namn åt de döda
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20664) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 07 juni 2023 kl. 06.01
Tack stämmer bra

8581129
Jonasson f. Johansdotter, Matilda
Kalleberga 4
Död 12/9 1925.
Kyrkobokförd i Bredåkra kyrkoområde (Blekinge län, Blekinge).
Född 29/11 1858 i Karlshamn (Blekinge län, Blekinge).
Änka (11/4 1904).
--------------
Motsvarande folkbokföringsförsamling(ar) 1/1 2014:
Ronneby, Ronneby kn (Blekinge län, Blekinge)
Födelseförsamling i källan:
Karlshamn (Blekinge län)
Källor:
DB, FS

Nej det stämmer inte bra. Matilda är född i Bräkne-Hoby. Det är ett systematiskt fel på 'dödskivan' Ett antal personer födda i Bräkne-Hoby har fått fel födelseförsamling på skivan. Hur felet har uppstått vet jag inte. Men det har hängt med i flera generationer av 'dödskivan'.

DDSS
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20916) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Onsdag den 17 januari 2024 kl. 01.40
Hur många senare uppdaterade av dödskivan är planerade?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20917) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Allan Sjöö - Onsdag den 17 januari 2024 kl. 07.38
2025 kommer nästa version med åren 1800-1814.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20919) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 17 januari 2024 kl. 15.15
Och någon ytterligare upplaga är så vitt jag vet ännu inte planerad. Men känner jag Släktforskarförbundet rätt, så säger man inte nej till några nya miljoner i kassan...

Men när det gäller att gå bakåt i tiden, så tycker jag att det räcker med 1800.

Det är ju normalt att husförhörslängder börjar först runt sekelskiftet 1800. En del församlingar har längder från slutet av 1700-talet, men i många börjar de först en bit in på 1800-talet. I en del församlingar börjar de ju tidigare, men det är inte särskilt vanligt.

Dessutom är ju gamla husförhörslängder ofta bristfälliga när det gäller födelseuppgifter (tid och plats). Ofta står det bara ålder (som är tveksam) och ingen födelseförsamling. Och det är ofta si och så med flyttuppgifter.

Så går man in på 1700-talet med dödskivan, så blir det inte för många personer som man kan använda husförhörslängder för att få mer uppgifter än dödsdag - eller snarare begravningsdag, som ju ofta är det enda som står i dödboken.

En dödskiva med uppgifter från 1700-talet riskerar alltså att till största delen bli en namnlista utan särskilt mycket mer - om inte registrerarna ska bedriva släktforskning på alla döda, men det är ju inte meningen med dödskivan.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 17 januari 2024 kl. 15.29.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20920) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carin Olofsson - Onsdag den 17 januari 2024 kl. 16.33
Håller inte med om det. Man kan få en hel del information i dödböckerna också. När det gäller barn så står ofta föräldrarnas namn, eller åtminstone faderns namn, med i dödnotisen.

Jag har registrerat utlandsförsamlingarna och där står ofta en hel del information. Särskilt när det gäller Ulrika Eleonora i London. Från 1886 och bakåt till 1724 finns inga "uppspaltade" dödböcker, utan där skrivs istället en nekrolog över den döde. I de fall prästen kände den avlidne kan det stå väldigt mycket information som man inte får fram någon annanstans. Som till exempel Sara Luthman och Johanna Drom, som dog 14 februari 1798 respektive 3 november 1798:

"Sara Luthman 67 år gamal dödde d. 14 Febr. på St George's Workhouse; af ålder och mångårig bräcklighet. Hade varit emellan 20 och 30 år i London, under hvilken tid hon uthärdat åtskilliga svårigheter, hvarmed Försynen behagade pröfva hennes Tolamod: Såsom Saknad af Dess Man, hvars sista öde aldrig blef henne bekant; at en Son drunknade då han var kommen till de år at han jämte Dottren Juliana kunde bidraga till Modrens understöd; äntel:s Skilsmässan från denna Dotter och Saknad af Hennes omvårdnad och skötsel då Hon gifte sig och gick öfver til Sverige. Detta kostade mycket på Den gamla Modren, som Trött af Lefvande, äntel. fick sluta sina dagar och blef begrafven uti Svenska Kyrkogården; dit hon beledsagades af åtskillige Svenskar."

"Johanna Drom dödde d. 3 Nov:r 88 år gammal och begrofs d. 10 påföljande uti Tyska Kyrkan the Savoy. Var Född i Stockholm, Dotter till Köpman Dickerson. Vid 15 års ålder kom til England med sin Faster, som var gift med Engelska ministern Jackson. Var kammarfru vid Engelska hofvet tils hon blef gift. Lefde som Änka i många år. Förde en utmärkt stilla, gudfruktig vandel. Var känd för sitt välgörande emot fattiga anhöriga, så väl som emot fattiga i allmänhet. Hennes Testamente af en ansenlig Förmögenhet, vittnade om Hennes omtanka at dela den ibland många, enligt kärlekens, Barmhertighetens och vänskapens föreskrifter. Til Fattige Landsmän vid Svenska Församlingen uti London Testamenterades Tio pund Sterl. Någon anmärkte sedermera at Fru D. uti sitt Testamente ej visat Slägtingar den opartiska frikostighet som verderbordt?, Emedan hon lämnat en vän i London 7000 £ och en annan 5000, då mindre obetydl. summor tillfallit svenska anhörige."
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20922) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Allan Sjöö - Onsdag den 17 januari 2024 kl. 20.54
Jag brukar hjälpa till med min hemsocken och några till, men jag drar gränsen vid 1800.

Det är redan i början på 1800-talet svårt att hitta en del uppgifter om de döda i husförhörslängderna och
före 1800 blir det ännu svårare, dessutom är prästernas skrivstil svårläst.

Min hemsocken fortsätter jag dock med i hembygdsforskningen.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20928) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 20 januari 2024 kl. 23.28
Frågan är väl hur långt bak man ska gå. Det har jag personligen inga synpunkter på. Men det är svårt att få nybörjare att förstå alla dessa register är så bristfälliga att man måste vara en rutinerad forskare för att ha nytta av dem. Att de stjälper mer än hjälper.

1787-12-17
Månsson, Israel
Holma
Död 20/12 1856.
Kyrkobokförd i Torsås (Kalmar län, Småland).
Född 17/12 1787 (ingen uppgift om födelseort)
Man.
--------------
Motsvarande folkbokföringsförsamling(ar) 1/1 2020:
Torsås, Torsås kn (Kalmar län, Småland)
Källor:
DB
Post-ID:
SDB7_13899390

1790-02-02
Larsdotter, Maria
Holma
Död 2/2 1857.
Född 2/2 1790 (ingen uppgift om födelseort)
Änka.
--------------
Källor:
DB
Post-ID:
SDB7_13946931

Det rödmarkerade stämmer inte. Hur kunde det bli så här. Som källa anges DB i båda fallen. Jag förmodar det är dödboken. I den aktuella dödboken finns inga födelsedatum med:

Torsås (H) FI:2 (1788-1860) Bild 260 / sid 513 (AID: v41162.b260.s513, NAD: SE/VALA/00385)
Torsås (H) FI:2 (1788-1860) Bild 260 / sid 513 (AID: v41162.b260.s513, NAD: SE/VALA/00385)

Torsås (H) AI:20 (1853-1861) Bild 83 / sid 75 (AID: v24172.b83.s75, NAD: SE/VALA/00385)

I ovanstående husförslängd får man reda på att

Israel Månsson är född 13/5 1787 och död 20/12 1756 i Holma.
Maria Larsdotter är född 9/3 1789 och död 2/2 1857 i Holma.

Maria heter Persdotter i avskriften av den aktuella sidan i husförhörslängden

-----------------------

Israel är född 1787-05-20 i Torsås
Maria är född 1789-03-09 i Torsås
Israel och Maria gifter sig 1813-12-26 i Torsås

-----------------------
-----------------------

P.S. Är det tillåtet att rätta födelsedata i ett personnummer?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20930) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 21 januari 2024 kl. 08.06
Det är inte bara registren som är bristfälliga av olika skäl. Även källmaterialet är bristfälligt. Mänskliga faktorn.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20931) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 21 januari 2024 kl. 08.14
Och det här med hur långt man skall gå med dödskivan. Det här hur mycket pengar man tjävar på alla nya versioner av skivan istället för att ta en längre tidsperiod när man ändå arbetar med den. Varje kortare period man fyller på med genererar ju nyare versioner av skivan de får inkomster på.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20932) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anders Berg - Söndag den 21 januari 2024 kl. 08.32
Hej,

Som projektledare för Namn åt de döda kan jag svara på några av frågorna här, som kan vara av allmänt intresse!

"Är det tillåtet att rätta födelsedata i ett personnummer?"

Det är tillåtet att skicka in en sådan rättelse, men vi har som regel gjort så att bara lägga i en sådan rättelse längst ned under "Inrapporterade rättelser", eftersom ett personnummer är viktigt av andra skäl än bara tidpunkten för födelsen och siffrorna i personnumret bygger på siffrorna i ett födelsedatum.

Torsås i Kalmar län: "Hur kunde det bli så här"

Inför den version av Dödboken som kom ut 2021 med åren 1830-1859 hade vi fått utdrag ur föreningen PLF:s register över dödböckerna i länet. Även om detta ofta är en hjälp, så finns det risker med det. Dels är det ett steg bort från originalets uppgifter, dels kan registrerarna luras att tro att det är mindre jobb med en sådan uppgift. Men allt bör ju ändå kollas i kyrkböckerna.

Torsås är en rejält stor församling och det var ca 5 000 poster från PLF att "kontrollera". Församlingen verkar inte ha någon forskare som känner extra mycket för den, så den var länge obokad. Antalet avskräckte väl övriga. Den blev därför kvar länge och det blev ont om tid att få den klar, för den som till sist tog uppgiften. Jag ser att födelsedatum ofta verkar vara uträknade från åldern i DB, vilket inte är optimalt och som vi idag undviker, men det är i alla fall ofta förklaringen i Torsås dessa år (även om det av någon anledning inte stämmer för Israel Månsson!).

Sveriges Dödbok är ett långtidsprojekt som även inbegriper rättelser, så dessa år i Torsås är exempel på ett område som går att komplettera, helt klart! Dels genom enskilda rättelser, men gärna också genom ett helhetsgrepp av en dedikerad forskare, som kan gå igenom hela denna tidsperiod. Det går att höra av sig till projektledaren på dodbok@rotter.se för ett sådant arrangemang.

PS Före 1830 har vi inte arbetat med register från PLF utan registrerat direkt från kyrkboken.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20947) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 08 februari 2024 kl. 17.44
Jag letar inte efter fel i Sveriges Dödbok. Jag jämför med min egen forskning och då hittar jag en del som jag inte hittat tidigare själv. Men jag hittar en hel del avvikelser.

------

1777-01-03
Petersdotter, Ingrid
Gullemåla
Död 3/1 1854.
Född 3/1 1777 (ingen uppgift om födelseort)
Änka.
--------------
Källor:
DB
Post-ID:
SDB7_13661049

------

I den sista husförhörslängden står att Ingrid är född 1776 och dog 53 3/1. I Gullemåla i Torsås socken. I dödboken står det 1854 3/1 i Gullemåla. Samma plats och datum på skivan. Så långt allt väl. I dödboken står det att Ingrid dör 77 år gammal. 1854 77 år ger 1777. Alltså noga räknat födelsedatum 1777 3/1.

Ingrid föddes 1779 21/1 i Vetelycke i Torsås Församling. Hon blev änka 1845 11/5.

Om man skickar in en rättelse kommer den då som ett tillägg. Eller skriver man över det felaktiga uppgifterna?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20948) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Fredag den 09 februari 2024 kl. 22.13
Var går gränsen emellan avvikelse och fel? Avvikselse kan ju vara tolkning
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20983) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 04 mars 2024 kl. 10.37
Hur hänger detta ihop?

---------------------------

DDSS:
DatumBarnets namn Faderns namn Faderns ort Moderns namn Moderns ort Socken
1858-08-11 Anna Pehr Laggare N-o 26 Mjellby Cathrina Larsdotter Mjällby
1858-08-20 Anna Pehr Olsson N-o 10 Torsö Anna Olasdotter Mjällby

Födelseboken: Sida ? Mjällby kyrkoarkiv CI:9

Dödskivan:
Anna Persson gift Eriksson1858081119290321SDB7_08305553
Anna Persson gift Malm 1858081119471124SDB7_08305661
Anna Persdotter ogift1858082018670811SDB7_11748145
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20984) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 04 mars 2024 kl. 22.49
Hur kan det bli så vid registreringen:

1793-04-09
Hansson, Jöns
Ronneby Nr 102
Död 25/3 1879.
Kyrkobokförd i Ronneby (Blekinge län, Blekinge).
Född 9/4 1793 i Ljungby (Kronobergs län, Småland).
Gift man (21/11 1845).
------
Ronneby, Ronneby kn (Blekinge län, Blekinge)
Källor:
DB, HFL (sida: 164)
Post-ID:
SDB7_05935647

Det står inte i någon husförslängd att Jöns Hansson skulle vara född i Kronobergs län eller ens i Småland. Han finns inte i födelseboken i vare sig Ljungby i Kronobergs län eller Ljungby i Kalmar län!

I en husförhörslängd står det att han är född i Vanneberga i Ljungby församling. Sålesdes det Ljungby som bytte namn till Trolle-Ljungby 1883. Hela Trolle-Ljungby kyrkoarkiv förstördes i en brand 1825 så det går inte att verifiera Jöns Hanssons födelse.

Är det inte bättre att utelämna än att gissa vid registrering av Sveriges Dödbok?

(Ändrat av kontoinnehavaren den 04 mars 2024 kl. 23.51.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20985) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Måndag den 04 mars 2024 kl. 23.59
Om källan inte är kyrkoarkivet....
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20986) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 05 mars 2024 kl. 07.45
Källan finns i det här fallet i Gammalstorp kyrkoarkiv.

Gammalstorp (K) AI:3 (1813-1820) Bild 218 / sid 212 (AID: v95752.b218.s212, NAD: SE/LLA/13105)

Senare under dagen ska jag få hjälp med att leta efter en bouppteckning efter en Hans i Vannberga. Tur i oturen att det inte är en Jöns. Sådana går det tolv på dussinet i Skåne.

Härader och socknar i Skåne: https://www.diginpast.se/ostkanten/swe/link/skane.html

Kuriosa: Den som har registrerat för AD har tolkat födelseplatsen till 'Hanärskgl' i Gammalstorp AI:6

Gammalstorp (K) AI:6 (1830-1834) Bild 117 / sid 112 (AID: v95755.b117.s112, NAD: SE/LLA/13105)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20987) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Allan Sjöö - Tisdag den 05 mars 2024 kl. 08.29
Jag tolkar födelseplatsen till " Han är skyldig Eric ..."
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20988) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 05 mars 2024 kl. 13.08
Bristen på bouppteckningar gav ingenting. När sonen Sven föds är dessa personer dopvittnen:

Susc. Torp. Lars Jöranssons h. Gertrud Mats dotter i Hålabäck; Test-s Torp. Ola Hansson och Dr. Bodulf Hansson i Wanneberga.

Ola Hansson och Bodel Hansson finns husförhörslängden i Trolle-Ljungby under Vanneberga. Med största sannolikhet är de bröder till Jöns Hansson.

http://ddss.nu/ddss/birthResult?foddID=665705

Jöns är med största sannolikhet född Trolle-Ljungby och då troligen i Vanneberga.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20997) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 06 mars 2024 kl. 15.22
1814-10-24
Olsson d.y., Ola
husman
Agerum N-o 41
Död 15/4 1849.
Kyrkobokförd i Gammalstorp (Blekinge län, Blekinge).
Född 24/10 1814 i Gammalstorp (Blekinge län, Blekinge).
Gift man (9/12 1836).
--------------
Mjällby, Sölvesborgs kn (Blekinge län, Blekinge)
Sölvesborg, Sölvesborgs kn (Blekinge län, Blekinge)
Källor:
DB, FB, HFL, VB (sida: 13)
Post-ID:
SDB7_14342750

d.y. är inte något namn. Varför har det tagits med som "efternamn". Vad säger reglerna för registrering av Sveriges Dödbok?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21001) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 08 mars 2024 kl. 14.09
1792-09-08
Nilsdotter, Inga
Nybygden 36
Död 10/5 1839.
Kyrkobokförd i Jämshög (Blekinge län, Blekinge).
Född 8/9 1792 i Jämshög (Blekinge län, Blekinge).
Ogift kvinna.
Anm:
FB Saknas
--------------
Jämshög, Olofströms kn (Blekinge län, Blekinge)
Källor:
DB, HFL (sida: 661)
Post-ID:
SDB7_13997626

Visst finns det födelsebok: Jämshög CI:3 (1764-1792) Bild 216 / sid 209

Jämshög (K) CI:3 (1764-1792) Bild 216 / sid 209 (AID: v95951.b216.s209, NAD: SE/LLA/13196)
Nästa sida
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)