Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Internettjänster   >  
Släktforskning på nätet
Observera att här diskuteras hemsidan med namnet "Släktforskning på nätet", inte släktforskning på internet i allmänhet.
    Diskussioner Senaste inlägg Antal
Äldre inlägg (arkiv) 2012-09-25 14.14 200
Släktforskning på nätet [äldre inlägg 09] 2012-10-06 12.10 25
Släktforskning på nätet [äldre inlägg 10] 2012-11-12 11.31 25
Släktforskning på nätet [äldre inlägg 11] 2013-02-06 09.40 25
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13550) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Torsdag den 07 februari 2013 kl. 09.51
Fredrik!
Har du nu tillgång till samtliga funktioner på Sveriges Släktforskarförbunds sidor på Facebook?
Har du också möjlighet att se vad Förbundsordföranden skriver där?
Är återställningen av användarkontot genomförd p.g.a. ett officiellt styrelsebeslut?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13563) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Tisdag den 12 februari 2013 kl. 07.14
F.ö. är det ju Anbytarvärden/styrelseledamoten som framfört påståendet om olaga hot i Förbundsforum så det vore väl märkligt om inte det borde komma en ursäkt även från det hållet?

Nu representerar ju Anbytarvärden Förbundsstyrelsen på forumet vad jag kan förstå.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13773) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Tisdag den 09 april 2013 kl. 01.53
Vad gäller återställningen av Fredriks användarkonto ska det väl vara protokollfört enligt stadgarnas §13.

Sidan har f.ö. bytt adress och återfinns numera på Fredriks officiella företagssida vad jag förstår.

Där finns inte så mycket om släkt än så länge.

Fredriks nya sida
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13918) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Fredrik Eriksson - Fredag den 12 juli 2013 kl. 09.24
Hej!

Nu var det ett tag sen och lite släktforskningsintresse har kommit tillbaka till mig sedan det försvann totalt efter allt som hände.

Med anledning av det håller jag på och bygger upp en liten sida om ett särintresse nämligen släkten Benzelstierna von Engeström det blir som synes inte så mycket eget material eller forskning men ska där sammanställa allt jag kan hitta, och givetvis ange källa på allt.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14020) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 12 augusti 2013 kl. 10.14
Daniel Berglund väljer nu att i förtid lämna sin post i släktforskarförbundets styrelse: Angeläget 1/2013 sid 23

Som styrelseledamot är Daniel tveklöst inblandad i de olagligheter som styrelsen med Barbro Stålheim i spetsen har gjort sig skyldig till genom sina skriverier i Anbytarforum.

Daniel gjorde tappra försök här i forumet att förklara och försvara styrelsen agerande. Eller rättare sagt underlåtande att agera. Därefter har det var helt tyst ifrån hans sida.

Jag ser fram emot en kommentar från Daniel. Före eller efter årsstämman. Helst före. Det vore bra att få den här saken ur världen. Åtminstone för hans eget vidkommande.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14025) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Onsdag den 14 augusti 2013 kl. 07.00
Kan det möjligen bero på att det är ett slags misstroendevotum mot Förbundsstyrelsens/-ordförandens agerande i bl.a. den här frågan som ju debatterats sedan 2012-05-18?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14029) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Torsdag den 15 augusti 2013 kl. 07.54
Jag upptäckte även en annan sak på Wiki-Rötter.

I administratörens användardiskussion finns bl.a. denna text:

"Tjena Jojje, om du undrar varför jag varit inne och miklat med bilderna i artikeln om Borgare så beror det på att jag blir lite syrak när man beter sig som skaparen av www.slaktforskare.com . Någon som försöker profitera på det arbete som vi på wiki-rötter lagt ned. Den nämnda sidan länkar direkt till bilderna här på wikin, därför kände jag för att ändra lite så han inser vad det innebär att vara beroende av andras goda vilja.--Cognatus 19 maj 2012 kl. 00.54 (CEST)"

Observera att det är samma datum som Förbundsordföranden kommer med sitt inlägg i Förbundsforum. Därtill undrar jag om det skulle finnas något förbud att länka till en upphovsrättsskyddad bild? Det är väl en annan sak om man direktpublicerar bilden under föregivande att man själv tagit den?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14047) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Söndag den 18 augusti 2013 kl. 15.03
Christian nämnde tidigare en Karl Hansson.

Här ett utdrag från Rötters Vänner på Facebook.
"Rötters Vänner
den 25 februari 2011

Jag hoppas ni alla sett nyheten på Rötters första sida om att det nu finns inloggning till en databas som bara Röttervänner kommer åt. Det kommer mail till alla under närmaste veckan

Karl Hansson Hej, jag är ny här. Vad är Rötters Vänner för något? En förening eller?

den 8 januari kl. 02:12"

På det senaste inlägget har inget svar kommit.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14050) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Måndag den 19 augusti 2013 kl. 12.45
Låt oss nu hålla oss till ämnet för den här diskussionen, alltså hemsidan Släktforskning på nätet.

Dit hör inte vad som har skrivits på Rötters Vänners Facebook-sida eller Sveriges Släktforskarförbunds övriga nätsidor och publikationer, om det inte rör den här diskuterade hemsidan och olika förbundsrepresentanters agerande mot den och dess utgivare - eller liknande agerande i andra sammanhang.

Det här är alltså inte en plats att diskutera Sveriges Släktforskarförbunds verksamhet i övrigt, vare sig i allmänhet eller enskilda andra områden. Sådana diskussioner hänvisas till andra forum, t.ex. NOG:s Forum.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)