Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Internettjänster   >   Släktforskning på nätet   >   Äldre inlägg (arkiv)   >  
Släktforskning på nätet [äldre inlägg 08]
Föregående sida
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12613) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Söndag den 02 september 2012 kl. 13.56
Därtill kan jag också nämna att på Rötters Vänners sida på Facebook finns följande text 2010-07-28.

"Som Röttervän är det intressant att se att det nu finns en Facebooksida om Anbytarforum, som är en av många fantastiska resurser som utvecklats tack vare bidrag från Rötters Vänner".

Denna sida (Rötters Vänner) har funnits på Facebook sedan 2010-03-07. Anbytarforum senast 2010-07-28.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12628) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 04 september 2012 kl. 15.48
Jag har hittat originalet med betydligt bättre upplösning. I Anbytarforum! Alltså i det riktiga anbytarforumet, originalet skulle man kunna säga. Relaterad länk

(Ändrat av kontoinnehavaren den 04 september 2012 kl. 15.50.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12629) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Onsdag den 05 september 2012 kl. 00.30
Då förstår jag varför det var så suddigt. Det var i den här trakten min morfarsfar och hans förfäder kom ifrån. De hette f.ö. bl.a. Säll och Ram och bodde bl.a. i Säljeryd. Tack för det.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12630) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Fredrik Eriksson - Onsdag den 05 september 2012 kl. 07.00
Hej!

Misstänker att det pågår någon form av diskussion på de "stängda forumen" angåemnde min sida för tillfället. Får en del trafik från denna länk just nu:

http://aforum.genealogi.se/cgi-bin/discus/board-auth.cgi?lm=1346748778&file=/190472/216331.html

Ingen "anonym" som vill uttala sig :) ?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12631) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Onsdag den 05 september 2012 kl. 08.31
Skulle nog tro att det gäller den senaste debatten som dykt upp på NOG:s Forum om bl.a. den stängda Facebook-sidan Anbytarforum som Ssf inte vill kännas vid.
Antar att det är Moderatorforumet du tänkte på?

En sak kan i alla fall bekräftas.
Ett inlägg om en spammare, vilket ju f.ö. gällde undertecknad även om det inte stod i klartext, dök upp 2012-08-08 d.v.s. samma dag som jag lade ut en länk till en gemenskapssida jag startade 2012-07-14 i gruppen "Sveriges Släktforskarförbund". I samma grupp dök det upp ett inlägg med skoreklam 2012-08-21, samma dag jag ställde en fråga om källkritik och även lade den i nämnda grupp. Den reklamen låg ute drygt en vecka.

Därpå blir jag blockerad från vänförfrågningar och att sända meddelanden någon vecka varpå Anbytarforum på Facebook försvinner. Fick dessutom avbryta ett antal redan liggande förfrågningar till bl.a. gamla bekanta. Jag säger nu inte att det har något samband, men en sak har jag i alla fall konstaterat.

Det är att loggar jag inte in på t.ex. Rötters Vänner på Facebook kan jag se Förbundsordförandens kommentarer om bl.a. det nya förslag om folkbokföring som Förbundsstämman uttalat sig om.

Loggar jag däremot in kan jag inte se dessa. Facebook fungerar visst på så sätt att man kan blockera oönskade personer från att sända meddelanden, men även då från att kunna söka på den personen och läsa vad som ev. skrivs bakom ryggen på någon.

F.ö. tycker jag det är märkligt att en centralt styrd organisation inte har bättre ordning på sina hemsidor än att vem som helst i princip kan bli utpekad utan att det händer något.

Vad jag såg nämndes inte Fredriks s.k. olaga hot en enda gång på Facebooksidan, men det torde väl bero på att man visste att det påståendet inte höll.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12632) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Onsdag den 05 september 2012 kl. 08.45
Jag skulle nu kolla Fredriks sida igen men möttes nu av denna text: Parse error: syntax error, unexpected $end in /storage/content/97/105897/slaktforskning.com/public_html/wp-includes/taxonomy.php on line 3158
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12633) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 05 september 2012 kl. 15.25
Då återstår väl bara att anmäla "Rötters Vänner" till de ansvariga för Facebook. Rötters vänner är inget företag som det påstås på sidan. Rötters Vänner är ingen förening. Det är bara ett alias, ett täcknamn för Sveriges Släktforskarförbund. Det finns inga rötters vänner. Det är bara ett påhittat namn utan täckning.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 05 september 2012 kl. 15.44.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12634) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Torsdag den 06 september 2012 kl. 06.21
Jag brukar alltid ta en titt på Wiki-Rötter för att se om det tillkommer nya artiklar där. F.n. tycks det inte hända så mycket förutom att man råkar ut för en hel del s.k. "Vandalisering" som en av administratörerna kallar det när användaren blockeras på heltid. Det var t.ex. väldigt mycket sådant efter att jag 2012-02-01 fick mitt konto i Forskarkatalogen censurerat/raderat med påföljd att alla länkar till uppgifter jag gett i de olika s.k. interaktiva databaserna försvann. Om något ska kallas "Vandalisering" är det definitivt det sistnämnda.

Den s.k. "Vandaliseringen" består i att användare uppträder under pseudonym, skriver en massa strunt som inte har med släktforskning att göra. Det pågick säkert i ett par veckor efter kontoraderingen för min del och kan givetvis vara en slump, men fler märkliga saker har inträffat.

Vad gäller den fria licensen har Wiki-Rötter följande text: "Wiki-Rötters text och bilder är tillgängliga under licensen Erkännande-DelaLika 3.0 Unported om bildens bildsida ej anger annan licens (Klicka på bild för att se bildsida)."

Det innebär ju i klartext att Sveriges Släktforskarförbund och framförallt Förbundsstyrelsen har agerat i strid mot gällande licensregler.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12635) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 06 september 2012 kl. 09.09
En kort sammanfattning av diskussionen så här långt: Sveriges Släktforskarförbund och dess ledning utgör det allvarligaste hotet mot seriös släktforskning.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 06 september 2012 kl. 13.19.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12663) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Söndag den 09 september 2012 kl. 15.07
Om man nu inte ska lägga till det förslag om ny folkbokföring som är på gång? http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.1058746-skatteverket-raserar-tusenariga-traditioner?ref=fb
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12672) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Tisdag den 11 september 2012 kl. 07.53
Krånglet med Fredriks sida var visst bara tillfälligt för den fungerade normalt när jag kollade igår. Det har den troligen gjort hela tiden för den adress jag hänvisade till här ovan var Fel adress och inte Rätt adress.

Jag blev nu också positivt överraskad av nedladdningsfarten. Förut har det ju alltid tagit mer än 20 sekunder men nu verkar det gå ganska normalt.

F.ö. anser jag att det är oseriöst av en företrädare för Sveriges Släktforskarförbund inte kan stå för sina uttalanden. Man kan ju ha synpunkter på licensform, upphovsrätt m.m. men att anklaga någon för stöld av upphovsrättsskyddat material när det är fråga om en s.k. fri licens och dessutom göra det offentligt är synnerligen anmärkningsvärt. Om man nu skulle använda uttrycket stöld (vilket ju inte var fallet här) har ju i så fall Ssf själva gjort sig skyldiga till samma sak.

Att man dessutom först påstår sig ha skapat en webbplats med hjälp av bidrag från Rötters Vänner som Ssf driver för att sedan efter att i tre veckor utpekat någon person som sabotör av den webbplatsen samt därefter påstå att man inte alls skapat den är om möjligt ännu värre.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12673) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 11 september 2012 kl. 15.04
Sten

När det gäller förbundsordförende Barbro Stålheims fruktansvärda anklagelser mot Fredrik ska vi nog bortse från "licensform, upphovsrätt m.m."

Man kan helt enkelt inte stjäla "upphovsrättsskyddat material". Påstår Barbro Stålheim något annat så ljuger hon. Wikipedia: Stöld.

Barbro verkar inte särskilt påläst trots att hon som hon själv påstår varit delaktig och sannolikt den drivande kraften i flera utredningar som har lett till polisanmälningar. Det skulle vara intressant att få ta del av dessa utredningar. Det verkar som det är fler än Fredrik som har blivit utsatta för förtal. Jag tycker hela den här byken känns minst sagt olustig.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12680) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Onsdag den 12 september 2012 kl. 09.05
Där håller jag fullkomligt med och saken blir ju inte bättre av att man kör med samma metoder överallt. Att det inte är någon från förbundsstyrelsen som kan framträda i denna diskussion och förklara sig här är synnerligen anmärkningsvärt.

F.ö. har jag för egen del begärt kopia på protokollsutdrag vad gäller mitt ärende men som sagt min post behandlas numera som skräppost. I stadgarna står ju att skriftligt protokoll ska föras.

Jag hänvisar här till nedanstående text som är publicerad på Rötters avdelning Förbundsnytt och på sidan anges uppdaterad senast 2011-11-06.

Här ett utdrag från paragraf 13.
"§ 13 Förbundsstyrelsens sammanträden

Förbundsstyrelsen sammanträder minst fyra gånger årligen på kallelse av förbundsordföranden eller när minst sex ledamöter så begär.

Kallelse skall vara skriftlig och utgå minst tre veckor före sammanträdet. Vid brådskande ärenden kan dock förbundsstyrelsen sammankallas med kortare varsel.

Förbundsstyrelsen är beslutsmässig om minst halva antalet ledamöter, däribland ordförande eller en vice ordförande, är närvarande.

Protokoll skall föras vid varje sammanträde och utsändas senast tre veckor efter mötet."

M.a.o. bryter man ju mot detta om inte denna paragraf tillämpas.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12681) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 12 september 2012 kl. 11.15
Påstår förbundsordföranden att epost från dig eller andra icke önskvärda personer är skräppost (spam) så ljuger hon: Wikipedia: Skräppost

Det tillhör normal hyfs att besvara brev. Det är inte minst viktigt att man som förtroendevald besvarar brev med frågor från sina väljare. Förbundsordförandens beteende tyder på en allvarliga brister i hennes uppfostran. Har man inte tid eller möjlighet att svara så delegerar man. Att delegera är inte samma sak som att förbjuda sina styrelsekollegor att svara, tvärtom!

Tyvärr är det här inte begränsat till förbundets styrelse och funktionärer. Vår föreningsordförande införde samma metod när hon tillträdde sitt förtroendeuppdrag. Det var förmodligen hennes största och kanske enda merit när hon blev invald i förbundsstyrelsen.

Jag vidhåller att Sveriges Släktforskarförbund och dess ledning utgör det allvarligaste hotet seriös släktforskning. Förslaget om förändringar i folkbokföringen kan vi diskutera på något annat ställe.

----------------------------------------

Jag tycker det är trist att Daniel Berglund har valt att hålla tyst i stället för att fortsätta i den här diskussionen. Daniel, ställer du dig bakom Barbro Stålheims märkliga påståenden eller vågar du stå för en avvikande uppfattning?

(Ändrat av kontoinnehavaren den 12 september 2012 kl. 20.36.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12707) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Fredrik Eriksson - Lördag den 15 september 2012 kl. 18.43
Någon som har en aning om hurvida "anbytarforum" är ett skyddat namn av något slag?...med anledning av denna diskussion har jag köpt ett nytt domän (anbytarforum punkt info) där jag har tänkt på bredare front koppla ett grepp kring historierna om anbytarforum och Sveriges Släktforskarförbund.

Hur kan jag använda dessa inlägg som finns här i bredare skala?

/Fredrik
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12710) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 16 september 2012 kl. 01.00
Hej Fredrik

När det gäller din första fråga tycker jag du ska mejla till Sveriges Släktforskarförbund och höra dig för. Svarar de inte på mejl kan de knappast ha något att erinra.

Svaret på din andra fråga hittar du här: Arkivguiden > Arkivguidens Forum > Upphovsrätt
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12712) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 16 september 2012 kl. 02.48
Om Släktforskarförbundet menar att du inkräktar på deras rättigheter med ditt domännamn, så får de väl starta en process för att få överta namnet.

De måste då visa att de har större rätt än du till det - vilket nog inte blir så lätt när de inte ens har registrerat anbytarforum.se. De hade den domänen registrerad tidigare, men missade att förnya den för några år sedan... :-)

Och när man inte har krävt tillbaka den, så behöver du nog inte vara allt för orolig för anbytarforum.info...

Om man mot all förmodan skulle kräva rätten till din domän, så förmodar jag att en sådan process skulle väcka viss uppmärksamhet... :-) Och då går det naturligtvis inte att undgå att komma in på varför du har registrerat domänen. Och den informationen publiceras då inte bara under din domän, utan överallt på nätet där domänprocessen uppmärksammas. Frågan är om förbundsstyrelsen, och särskilt förbundsordföranden, menar att man behöver mer "PR" av den sorten...

Kort sagt: Strunta i vad Släktforskarförbundet tycker om din domän.

Vad inläggen i den här diskussionen beträffar, så framgår det alltså av sidan som Christian länkar till att varje skribent har upphovsrätten till sina egna inlägg. Dina egna inlägg kan du alltså kopiera fritt och publicera var du vill. Övriga kan du ju alltid länka till. Länkar är alltid välkomna... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12764) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Lördag den 22 september 2012 kl. 08.24
Angående Daniel Berglunds underlåtande att besvara de frågor som ställts kan väl bara påpekas att p.g.a. detta tolkar jag det som att han ställer sig bakom Förbundsordföranden i frågan. Annars kunde man väl tänka sig att begära utdrag ur de protokoll som enligt stadgarna ska finnas?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12767) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Söndag den 23 september 2012 kl. 08.33
F.ö. finns numera ett inlägg 2012-09-22 21.21 på Nog´s Forum: Sveriges Släktforskarförbund: Anbytarforum där en skribent prisar några deltagare i denna diskussion.

Bl.a. står det så här:

"Måste tacka kompanjonerna Christian, Sten, Lotta, Jörgen och nu den nya adepten Fredrik för ert förtjänstfulla arbete för svensk släktforskning."
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12770) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Söndag den 23 september 2012 kl. 16.10
Vad gäller Sveriges Släktforskarförbund.

Här är avslutningen på det brev som sändes till Förbundsstyrelsen 2010-12-28 vilket ledde till definitiv anstängning utan motivering. Publicerat på NOG:s Forum 2011-03-04.
"PS!Observera här att eftersom det är fråga om definitiv avstängning är det enbart styrelsen
som har befogenhet att fatta beslut i ärendet enligt "Ordningsregler". Detta besked kom ca sex
timmar4 efter att jag sänt ett brev till Styrelsen med bl.a. en möjlig åtgärd att lägga ut mitt
brev från 21 mars 2010 ställt till Anbytarvärden."DS!"

Ett utdrag från brev till Förbundsstyrelsen publicerat på NOG:s Forum 2011-08-25.
"BS kommer med påståenden som att SM "leker revisor, skrämmer bort användare från Anbytarforum, klagar på förbundets anställda och funktionärer, kräver omedelbara åtgärder på ditt och datt". Vem ska man då tro? Poängen är väl då att man får granska ärendet från början till slut innan något beslut fattas. Sedan ska väl också den påstått felande parten ges möjlighet att yttra sig och det som sägs där beaktas istället för att det hamnar i papperskorgen?"

Ett annat exempel från min användardiskussion på Wiki-Rötter.
"Administratören:
"!Ditt eviga ältande av frågor som du egentligen borde diskutera på helt andra platser - om du har släktforskningspolitiska ambitioner bör dessa frågor diskuteras på vederbörligt sätt i en medlemsförening och med motioner till riksstämman - stjäl enormt mycket energi. Du bidrar inte alls till något uppbyggligt, utan konsumerar mycket av den tid och det tålamod vi andra skulle behöva använda till det konstruktiva arbete vi utför dagligen till nytta för släktforskningen. Jag ger dig därför min absolut SISTA VARNING: Besinna dig, annars blir du definitivt blockerad från ALLA sammanhang som har att göra med Sveriges Släktforskarförbund och Wiki-Rötter!"

Om man nu ska vara lite elak är väl ovanstående ett typexempel på "olaga hot" om vi nu skulle använda oss av det falska argument som Anbytarvärd/moderatorn/styrelseledamoten använde i Förbundsforums avdelning Wiki-Rötter då Fredrik stängdes av och som ledde till att flera inlägg raderades och diskussionen stängdes.

F.ö. säger det ju väl i klartext att Förbundet anser att parallella Forum behövs?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12771) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 23 september 2012 kl. 16.23
Jag tror att inlägget i NOG:s Forum, som Sten citerar och länkar till ovan, ska föreställa ironi...

Förbundsledningens supportrar har - under egna namn eller alias (oftast, av någon anledning, det sistnämnda) - genom åren ägnat mycket tid och många inlägg åt nålstick mot kättarna som i NOG:s Forum har dristat sig att hävda att vad far - eller mor - gör inte alltid är rätt.

Men medlemmarna i denna supporterklubb - som förvånande ofta aldrig har skrivit ett enda inlägg i Släktforskarförbundets eget forum, åtminstone inte i samma namn - kan knappast ens själva tro att det är en god sak man försvarar när man inte använder sakargument och sällan vågar stå för sina alster. Så varför lägger man då ned allt arbete (och alla dessa inlägg) på att kommentera "struntsakerna"? Det kan väl aldrig vara för att jävlas med de som inte rättar in sig i ledet...?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12772) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 23 september 2012 kl. 16.31
Och där hann det att komma ett inlägg till medan jag skrev mitt...

Det sista citatet i det inlägget var intressant. Jämför med nämnda inlägg i NOG:s Forum...

Citat från administratören i Wiki-Rötter:

"Du bidrar inte alls till något uppbyggligt, utan konsumerar mycket av den tid och det tålamod vi andra skulle behöva använda till det konstruktiva arbete vi utför dagligen till nytta för släktforskningen."

Citat ur det "ironiska" inlägget från den i släktforskningssammanhang tidigare okände förbundsstyrelsesupportern:

"Allt arbete (och alla dessa inlägg) ni lagt på att stötta och supporta styrelser och ordförander genom åren både på riksnivå men även lokalt, är fantastiskt. Framför allt kan de i den centrala organisationen koncentrera sitt arbete på ämnen som gagnar släktforsningen och inte på andra struntsaker."

Men det är naturligtvis ett rent slumpmässigt sammanträffande... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12775) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Måndag den 24 september 2012 kl. 06.38
Till Fredrik för kännedom.

"Hej!
Jag har idag markerat gilla-knappen på din Facebooksida.
En sak dock. På www.slaktforskare.com finns det en sökruta "Sök släktforskning". Texten i den är lite väl svag kontrast på."

Jag skulle sända meddelandet via Facebook men p.g.a. att som det står i meddelandet från Facebook:
"Några av dina meddelanden har anmälts som skräppost. För att undvika att spärras måste du se till att dina meddelanden följer Facebooks gemenskapsregler.
Blockeringen kommer att vara aktiv i 1 dag och 2 timmar till."

Blockeringsfrågan har jag också tagit upp i Ssf:s egen grupp på Facebook.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12776) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Tisdag den 25 september 2012 kl. 08.57
Nu har en diskussion på Facebook i gruppen Sveriges Släktforskarförbund ang. de blockeringar jag numera utsätts för var och varannan dag raderats i sin helhet.

Jag har åtskilliga gånger bett "Redaktör Sveriges Släktforskarförbund" om kommentar till mina frågor, men icke. I stället raderas allt. Det sista inlägget var från en dam som menade att jag skulle skapa en egen sida för detta trots att det med all sannolikhet är Ssf som ligger bakom de blockeringar jag råkat ut för fr.o.m. augusti. Hon menade att diskussionen som sådan inte hörde hemma i gruppen, men jag menar att om en organisation inte kan använda annat än tjuvknep för att få bort obekväma debattmotståndare borde ju hela ledningen ta sitt ansvar för det.
(Lägg märke till att den radering jag nämner här ovan ligger nästan i realtid med det jag citerar här nedan).

Nu senast hände detta (skriver här bara intialerna på personen):

"Till M G-l.

Denna kommentar tänkte jag lägga i din diskussion om boken Berskog, Södra Borgeby och Pålsby.

Detta gick inte p.g.a. nedanstående orsak.

Sten Magnusson. Den boken tänkte jag köpa i somras vid ett besök på bildarkivet på Sunne Hembygdsgård. Den person som då var där kunde inte ta ärendet eftersom alla andra var sjuka och hon måste hjälpa ett par damer vid datorn. Därefter hade jag ingen möjlighet att få tag på den. Jag har själv släkt som bodde i bl.a. Pålsby. Gårdsjöboken har jag däremot. vi skulle väl kunna ta upp litteraturen på min sida här på Facebook. https://www.facebook.com/pages/Sl%C3%A4kt-och-hembygdsforskning/332745796810931
Det gick inte att skicka kommentaren. Försök igen..

Därpå möts jag av följande text.
"Säkerhetskontroll
Är du säker på att du vill publicera detta?
Om din kommentar är irrelevant eller olämplig kan du bli blockerad från att kommentera offentliga inlägg. Granska din kommentar innan du publicerar den.

Skriv båda orden nedan, separerade med ett mellanslag.
Kan du inte läsa orden nedan? Försök med andra ord eller en ljud-captcha.
Skriv in de ord eller nummer som spelas upp.
Försök med andra ord eller tillbaka till texten.
Laddar ...
Text i rutan:

Vad är det?
SäkerhetskontrollDet här är ett säkerhetstest som vi använder för att förhindra skräppostare från att skapa falska konton och skicka skräppost till andra användare.

Jag vill i sammanhanget påpeka att Sveriges Släktforskarförbund hade en sida Anbytarforum som legat ute i drygt två år på Facebook och som sedan försvann vid månadsskiftet augusti/september i år.

Enda gångerna jag fått detta meddelande här på Facebook är då jag kommenterat något på Sveriges Släktforskarförbunds sidor.

"https://www.facebook.com/pages/Sl%C3%A4kt-och-hembygdsforskning/332745796810931"
Den citerade adressen här ovan går till min sida "Släkt- och hembygdsforskning" och fanns med i den kommentar jag inte kunde sända i väg.

Det finns förvisso regler överallt, men de ska väl ändå inte missbrukas?

Det mesta i diskussionen har jag skrivit till en fil, men glömde det sista inlägget.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12777) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 25 september 2012 kl. 14.14
Det är uppenbarligen inte vuxna personer på alla poster inom Sveriges Släktforskarförbund - i varje fall inte vuxna sin uppgift...
Nästa sida
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)